Zari
ohodnotit

Psí dostihy

Hunderennen

Rok:
1983
Délka:
91 minut
Premiéra v ČR:
1.11.1990
„Filmová satira ze života českých emigrantů ve Švýcarsku. V jedné z hlavních rolí Pavel Landovský.“
Popis / Obsah / Info k filmu Psí dostihy
Malíř Rek se protlouká v Basileji jako příležitostný autor plakátů a portrétista čtyřnohých miláčků; ponižující práce v nepřátelsky naladěném prostředí ho skličuje, ale nezbavuje ho sebeúcty a vědomí hodnot. Rekovým protipólem je jeho kamarád Láďa Lapák, věčný organizátor a obratný pragmatik, který je sice bezpochyby úspěšnější, ale vede prázdný a bezduchý život, je to právě on, kdo čas od času obstará Rekovi nějaký kšeft (např. práci šoféra ve své firmě pro odvoz opilců z večírků vlastními auty až domů). Exil je pro zneuznaného výtvarníka krušný, návštěva bývalých přátel, kteří si na Západ vyrazili na dovolenou, ho však utvrzuje v tom, že doma by bylo ještě hůř.

Hraný celovečerní debut Bernarda Šafaříka pojednává s tragikomickou nadsázkou o životě českých emigrantů ve Švýcarsku. V hlavní roli excelují režisérův přítel Pavel Landovský a český emigrant žijící v Německu Josef Charvát. Film byl vyznamenán na mezinárodních festivalech v Mannheimu, Saarbrückenu a Amiensu a promítal se mimo jiné i na prestižních přehlídkách v Torontu, San Sebastianu a Locarnu. V Československu měl premiéru až v roce 1990.

Šafařík sám na jaře roku 1968 odešel do Švýcarska, kde získal politický azyl. Studoval na univerzitě v Bazileji dějiny, literární vědu a filozofii, ale postupně jej upoutával film. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let natočil několik desítek experimentálních krátkých filmů z oblasti moderního umění. Po Psích dnech z roku 1983 se tématu emigrace věnoval ještě v nadcházející dramatické romanci Chladný ráj, uvedené o tři roky později. Oba snímky realizoval ve vlastní produkci a z podstatné části za své vlastní finance.
Česká televize


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Psí dostihy
POZOR SPOILER

Autobus vyjíždí do nesocialistické ciziny. Lidé chtějí mít chvilkovou svobodu.

Ovšem doma malovali letáky, které se jistým složkám nelíbily. Mladý karikaturista Alexandr Rek je u výslechu, kde je velmi důrazně varován, a hned po něm ještě dostane výprask.

Pořádá se schůze, na které se řeší Rekova drzost. Podal si totiž žádost o vycestování ven. Není mu to zatím povoleno. Musí namalovat nejlepší pracovníky podniku. Navrhl to jeho kamarád Láďa Lapák, který také touží prchnout. Obraz je namalován na zdi a vedení je spokojeno.

V uprchlickém táboře u Vídně čekají Alex i Láďa se spoustou jiných na vízum. Alex občas pospává s dívenkou Věrou. Když jí ukradnou kabát, míní se vrátit.

Po letech v Basileji dělá Alex lékařům pokusného králíka za sto franků za odpoledne, maluje domácí mazlíčky a prostě se živí všelijak. Opět se setká na úřadu s Láďou, který je již zdejší občan a zaměstnává cizince. Zajistí práci i Alexandrovi. Totiž rozvoz opilých řidičů vlastními auty do jejich domovů. Také mu volal muž, aby pro něj maloval lucernu. A jednou jej navštíví Věra s mužem, se kterým se vrátili do ČSSR a se kterým má dvě děti. On chce nějakou šmelinu. Pak se ocitají na psích závodech. I zde by se dal sehnat kšeft. Alex se však vrací sám domů, kde jej očekává Věra...


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Psí dostihy
Švýcarský film Psí dostihy natočil ve vlastní produkci český emigrant Bernard Šafařík. Se spisovatelem a scenáristou Jaroslavem Vejvodou se v příběhu po-srpnového emigranta Alexandra Reka zabývají s trochu ironickou nadsázkou problémy asimilace cizince v novém prostředí. - Malíř Rek se protlouká v Basileji jako příležitostný autor plakátů a portrétista čtyřnohých miláčků „lep-ších" lidí; ponižující práce v nepřátelsky naladěném prostředí ho skličuje, ale nezbavuje ho sebeúcty a vědomí hodnot. Rekovým protipólem je jeho kamarád Láďa Lapák, „věčný organizátor" a obratný pragmatik, který je sice bezpochyby úspěšnější, ale vede prázdný a bezduchý život, je to právě on, kdo čas od času obstará Rekovi nějaký „kšeft" (např. práci šoféra ve své firmě pro odvoz opilců z večírků vlastními auty až domů). Exil je pro zneuznaného výtvarníka krušný, návštěva bývalých přátel, kteří si „na Západ" vyrazili na dovolenou, ho však utvrzuje v tom, že doma by bylo ještě hůř: o sebeúctě by nemohlo být ani řeči. Autoři nás zavádějí do prostředí českých emigrantů, z nichž každý si sice řeší své existenční i osobní problémy pp svém, ale okolí je odsuzuje víceméně k izolaci. - Psí dostihy vznikaly v amatérských podmínkách se značnými finanč-ními obtížemi. Film byl překopírován ze „šestnáctky"; jsou v něm patrny i režisérovy obtíže umělecké. Rytmus vyprávěni je nevyrovnaný, některé scény jsou neobratné, naivní nebo příliš popisné. Přesto film snad stojí za zhlédnuti pro upřímnost výpovědi, téma i hereckou účast spontánního Pavla Landovského. - Snímek byl vyznamenán na XXXII. MFF v Mannheimu 1983 Cenou Mezinárodní evangelické poroty, dostal Cenu pro podporu filmových talentů a Cenu Maxe Ophülse v Saarbrückenu 1984 a Prémii kvality za rok 1983 od Švýcarské spolkové komise pro podporu filmové tvorby.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama