';
ohodnotit

Powaqqatsi

Žánr:
Rok:
1987
Délka:
99 minut
Premiéra v ČR:
1.4.1991
„Umělecký dokument o barvitosti života na naší planetě.“
Popis / Obsah / Info k filmu Powaqqatsi
Americký film Powaqqatsi vznikl jako druhý díl plánované trilogie osobitých dokumentů režiséra Godfreye Reggia na hudbu skladatele Philipa Glasse, odkazujících svými názvy k jazyku indiánského kmene Hopiů ("powaqqatsi" znamená něco jako "život na úkor někoho jiného"). V roce 1983 mě1 ve světě premiéru film Koyaanisqatsi, pokus o komplexní pohled na současnou podobu industrializované Ameriky. Autoři filmu usilují ve svém druhém projektu na ploše celovečerního filmu bez použití komentáře podat obraz života, lidí a krajiny třetího světa. Pozorují ničení kulturních a historických kořenů zásahem civilizace, jež způsobuje uniformitu a podléhání bezduché práci a odcizujícímu systému. - Svým obrazovým materiálem odkazuje Powaqqatsi sice k dokumentu s etnografickým a antropologickým cílem, jeho uspořádání (trikové záběry a střihová rytmizace, podřízená hudbě) z něj však činí film experimentální. V souladu s Glassovou minimalistickou hudbou je film členěn na jednoduché věty, mající svůj logický a emotivní smysl; mimořádná, fascinující bohatost obrazu však jde jakoby "proti" hudbě a činí z filmu podmanivou podfvanou. - Hlavní kameramani filmu pracovali (vedle Berlína a Paříže) v Peru, Brazílii, Egyptě, Nepálu, Izraeli, Keni, Hongkongu, Indii. Glass se nebráni vlivům africké, brazilské a peruánská hudby a využívá bohaté škály domorodých nástrojů, lidských hlasů i civilizačních ruchů, z jejichž střetu, podobně jako z obrazové složky, vystupuje podoba světa s jeho přirozenými a nepřirozenými vztahy, vlivy a kontrasty. - Výjimečný film vznikl na popud Institutu pro oblastní výchovu, na jeho uvedení se podílel Francis Coppola a George Lucas. Lze jej doporučit jako zcela mimořádný zážitek všem náročným dlvákům.

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Filmový přehled


Americký experimentální dokument s tajuplným názvem Powaqqatsi patří k tzv. kultovním filmům, k filmám - mýtům.
Třetí svět. Špinaví nosiči v hadrech se v mlčenlivých zástupech namáhavě lopotí do vysokého svahu. Mozaiky zahrad a polí. Osamělá obydlí na téměř nedostupných skalách. Tříšť vody. Smlouvání na trhu. Nedůvěřivé i dychtivé oči barevných dětí. Západ slunce. Modlitby lidí, ponořených do svých vlastních, vnitřních světů. Velkoměsto s lesklými mrakodrapy. Divoký rej informací: reklamy, filmy, zpravodajství, umělé úsměvy, zářivé zuby, války a utrpení na běžícím pásu. Ulice s linoucím se beztvarým davem. Zanedbané dítě na rozhrkaném voze mizí v prachu, který rozvířil okolojedoucí náklaďák... Berlín, Paříž, Hongkong, Peru, Brazílie, Egypt, Nepál, Izrael, Keňa, Indie.
Střídají se všední a zároveň neuvěřitelné obrazy, skutečná krása se prolíná s nádhernou ošklivostí, zpomalené záběry se zrychlenými, s triky, vše je poskládané do fascinující kompozice, která nepotřebuje žádný komentář. V souladu s minimalistickou hudbou je celek rozčleněn na jednotlivé části s vlastním emotivním a logickým smyslem. Hudba je stejně magická jako obraz: jsou v ní patrné africké a jihoamerické vlivy, využité nejrůznější domorodé nástroje, zvuky přírody, lidské hlasy i civilizační ruchy.
Powaqqatsi je součástí rozsáhlého filmového projektu, kterým se v roce 1974 začal zabývat z podnětu Institutu pro oblastní záležitosti v Santa Fe osobitý režisér Godfrey Reggio a jeden z největších současných hudebních skladatelé Phil Glass. Názvy dílů zamýšlené trilogie vycházejí z jazyka Indiánů Hopi. První díl Koyaanisqatsi (1983; u nás se nehrál) byl pokusem o komplexní pohled na současnou Severní Ameriku. Titul druhého dílu Powaqqatsi znamená „život na úkor někoho jiného" a je sugestivní, vizuálně i hudebně úchvatnou konfrontací upadajícího, chudého třetího světa s blahobytnou, ale odcizenou futurologickou civilizací. Ve třetí části chce Reggio představit alternativy života.
V tom, že se Powaqqatsi hraje právě ted' a tady, lze spatřovat několik významů. Vedle možnosti vidět konečně další ze světově významných filmů a vedle vzácné příležitosti nechat se okouzlovat nevídanou podívanou totiž nabízí zklidněni, uvolnění a nadhled v dnešní hysterické a malicherné době.
Daniela Krupková Cinema 1991/1/42

Autor/Zdroj: Krupková Daniela/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

89 % (21)
7   - volam.sa.p
9   - Akana
9   - Pardal
8   - Zimmy871
10 - Faye
10 - cerfik
9   - MysteryIll
8   - Ferry76
10 - pohledvenk
8   - kahi
8   - lionheart
8   - Bape
10 - mmaat
9   - red_dragon
7   - Extraktor
10 - Chroust-Sp
10 - stereolab
10 - synek62
7   - volam
10 - Gruzdej
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 179583
Osobností: 681322
Fotografií: 720769
Plakátů: 342665
Obsahů a biografií: 163921

Poslední komentáře

Milí lidé (2010)

Dánský romanťák s trochou deprese

Milí lidé
Prostě nádhera. Úžasně   vykreslené povahové   portréty jednotlivých   aktérů, bez ohledu na věk,   pohlaví, tělesné či   duševní   více >

Autor: MambaX | Hodnocení: 9 / 10

Obi-Wan Kenobi (2022) [TV minisé...

Vlastně se mi to líbilo

Obi-Wan Kenobi
Konečně jsme se dočkali   pořádného souboje Vadera s   Obi-Wanem. Až asi na jednu a   půl epizody to mělo i   slušný spád a bylo to   pěkně akční. Zkrátka   lepší než celá nová   trilogie.

Autor: majkronyk | Hodnocení: 8 / 10

Cestující v dešti (1969)

Cestující v dešti
Knihy Sébastien Japrisota   jsou temné a psychologicky   náročné, což se bezezbytku   podařilo přenést i na   filmový pás. A opět to   více >

Autor: beneva | Hodnocení: 7 / 10

Frankensteinova kletba (1957)

Frankensteinova kletba
Christopher Lee jako oživlé   Frankensteinovo monstrum   nemilosrdně likviduje   každého, koho jeho mrtvolné   oči spatří. Oproti   původní více >

Autor: topipig | Hodnocení: 6 / 10

Cestující v dešti (1969)

Cestující v dešti
Charles Bronson v dabingu   Ladislava Mrkvičky nebyl   vůbec špatnej a navíc mě   jeho akrobatické kousky   vháněly úsměv do tváře.   Škoda, že více >

Autor: topipig | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení