Zari
ohodnotit

Poslední ráno

Poslednata duma

Další název:
Последната дума; The Last Word
Žánr:
Země:
Rok:
1973
Délka:
118 minut
Premiéra v ČR:
27.9.1974
„Dramatický příběh z nedávné minulosti.“
Popis / Obsah / Info k filmu Poslední ráno
Binka Željazkovová, autorka Posledního rána, se již filmy ...A byli jsme mladí a Připoutaný balón zařadila mezi nejosobitější tvůrce své generace. Inklinuje k poetické stylizaci, vyjadřuje se expresívními obrazy.
I tentokrát čerpá z osobního prožitku příslušnice antifašistického odboje. Její film, pojatý jako naléhavá výzva, zaznamenává „stavy duše“ několika k smrti odsouzených žen, ale i jejich životní kréda, lidské poselství: věrnost idejím, mravním kritériím, svědomí. Vstupují do filmu beze jména, takřka jako symboly: Učitelka, Venkovanka, Dívka, Hezká, Černá, Hubená... a každou, jen na okamžik, autorka představí v konkrétní mimovězeňské situaci, aby konstatovala, čeho se ve jménu boje mladé ženy zřekly, co nezradily. Téma smrti, přítomné od prvního do posledního záběru, proměňuje Željazkovová v hymnu lidské hrdosti, neústupnosti, ušlechtilosti. Tyto hodnoty jsou jí synonymem života, jehož personifikovaným symbolem je dítě, které Učitelka porodí v cele, a které – jako své poslední přání – kojí před popravou. Željazkovová vystihuje v kategoriích výlučně etických mezní projevy duchovní síly a tento záměr pojednává jako mravní imperativ. Sugeruje hledišti téměř fyzický spoluprožitek hrůz vězení, deptání lidské důstojnosti, aby v neméně sugestivních scénách dávala triumfovat jistotě svědomí, nezastiženého zradou a malomyslností.
Na XII. festivalu bulharských filmů ve Varně 1973 film získal První cenu a Boris Janakiev Cenu za kameru.
Filmový přehled 39–40/1974


Popis / Obsah / Info k filmu Poslední ráno
V cele smrti, kdesi v Bulharsku za II. světové války, se setká několik žen odsouzených za účast v protifašistickém odboji. Během čekání na "poslední ráno" se odvíjí síť vzpomínek, žádný souvislý příběh, ale rejstřík "stavů duše". Nejvýznamnější představitelka bulharského poetického filmu podává evokované momenty s mimořádně silnou expresivitou, která jí přinesla vítězství na festivalu domácích filmů ve Varně (1973) a zaujala i odborné publikum v Cannes (Poslední ráno tu bylo uvedeno v hlavní soutěži). Režisérka, která se za války rovněž podílela na odboji, nedala svým postavám jména – jsou to ženy-symboly: Dívka, Venkovanka, Hezká, Hubená, Učitelka.
NFA


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Daniel Sikora

Sikora Daniel

Máté Endrédi

Endrédi Máté

Naposled navštívené:
Daniel Sikora

Sikora Daniel

Máté Endrédi

Endrédi Máté