Obsah filmu Poslední den léta
Tadeusz Konwicki napsal víc knih, než natočil filmů, přesto má v dějinách kinematografie místo nejen jako autor předlohy snímku Costy-Gavrase Malá apokalypsa (La petite apocalypse, 1993). U filmu působil jako scenárista (podílel se na několika dílech Jerzyho Kawalerowicze včetně Matky Johany od Andělů), občas i jako režisér. Poprvé režíroval tuto minimalistickou romanci z pláže, která se dočkala úspěchu jak na MF dokumentárních a krátkých filmů v Benátkách, tak na výstavě EXPO. Hlavní role si zahráli 33letá sestra kameramana Irena Laskowská a o tři roky mladší Jan Machulski, otec známého režiséra Sexmise Juliusze Machulského.
Ona na pláži...
Tadeusz Konwicki napsal víc knih, než natočil filmů, přesto má v dějinách kinematografie místo nejen jako autor předlohy snímku Costy-Gavrase Malá apokalypsa (La petite apocalypse, 1993). U filmu působil jako scenárista (podílel se na několika dílech Jerzyho Kawalerowicze včetně Matky Johany od Andělů), občas i jako režisér. Poprvé režíroval tuto minimalistickou romanci z pláže, která se dočkala úspěchu jak na MF dokumentárních a krátkých filmů v Benátkách, tak na výstavě EXPO. Hlavní role si zahráli 33letá sestra kameramana Irena Laskowská a o tři roky mladší Jan Machulski, otec známého režiséra Sexmise Juliusze Machulského.
Ona na pláži tráví poslední den své dovolené. On se s ní po dvou týdnech pozorování dá poprvé do řeči, poté, co ho zachrání z neklidného moře. On chce, aby s ním zůstala. Ona trvá na tom, že se vrátí domů. Zatímco on je mladý a chce žít nadějí, ona naději ztratila za druhé světové války. A překřičet vlny vzpomínek je moc těžké.
Ačkoliv Konwicki jako spisovatel začínal u realismu a do Polské filmové školy zapadl i jako literární poradce významné produkční skupiny KADR, jeho pohled na vztahy a válku se vymyká svou poetičností a strohostí, jimiž více připomíná francouzskou novou vlnu než své polské kolegy. Nejlevnější celovečerní (ač podle stopáže jen těsně) polský film vznikl na dobové místní poměry revolučně bez pořádného scénáře a s minimálním štábem. Prostřednictvím krátkého vztahu dvou lidí se vyjadřuje k poválečnému traumatu mnoha dalších, zobrazuje i míjení mezi dvěma pohlavími a dvěma odlišnými zkušenostmi. Minulost rozčesává klidné nebe přítomnosti jako burácející stíhačky, duše jsou neklidné jako Baltské moře, porozumění nestálé jako písek, lidé opuštění jako pláž na konci léta.
Martin Scorsese snímek zařadil do svého výběru Mistrovská díla polského filmu, stejně jako Matku Johanu od Andělů a Konwického asi nejznámější režijní počin Salto (Salto, 1965).
Iva Přivřelová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 19.8.2007
Opuštěná pláž, mladý muž a dospělá žena, moře, písek, nebe. On ji pozoruje už mnoho dní, ale teprve nyní našel odvahu. Neznají se, ale začínají si povídat, poznávají se a přestože se přitahují a oba touží po někom blízkém ... nedokáží k sobě najít cestu ...