Zari
ohodnotit

Okamžik pravdy

La minute de vérité

Žánr:
Země:
Rok:
1952
Délka:
87 minut
„Při záchraně mladého sebevraha odhalí lékař odvrácenou část osobnosti své manželky...“
Popis / Obsah / Info k filmu Okamžik pravdy
Okamžik pravdy patří do skupiny filmů, které byly pro poválečnou francouzskou kinematografii typické uzavřeností příběhu (většinou se odvíjel v krátké době a v interiérech), obsazením slavných herců do hlavních rolí, natáčením ve studiu s minimálním využitím exteriérů, scénářem postaveným na dialozích a přitom snahou o předvedení hry velkých citů. To jsou základní charakteristiky divácky nejúspěšnějších filmů tradice kvality. François Truffaut v textu Jistá tendence francouzského filmu bere na milost scenáristu Rolanda Laudenbacha, „který působí dojmem, že by mohl být nadanější než většina jeho kolegů". A jmenuje právě námi uváděný snímek jako jeden z těch, na nichž spolupracoval a který stojí za pozornost. Avšak neočekávejme originalitu a nápaditost. Jean Delannoy skutečně patří mezi režiséry, o nichž se ve Francii tvrdí, že jsou les maîtres du nanar, tedy mistři filmů pro otrlé diváky. Výraz un nanar označuje tak špatné filmy, které se nakonec stanou zábavné a komické pro své nechtěné neumětelství. V rozsáhlé filmografii tohoto tvůrce nalezneme převážně takovýto druh filmů. Zatímco Pastorální symfonie, jež je do našeho výběru také zařazena, patří mezi nejlepší Delannoyova díla. Okamžik pravdy je dnes už pouhou historickou kuriozitou. Bezpochyby díky hereckému koncertu obou hlavních představitelů se podařilo udržet úroveň nad hranicí nanarismu. Některé scény lze sledovat s potěšením, u jiných lze jen dát za pravdu Truffautovi, že jakákoliv snaha o přesvědčivost je umně zničena přístupem režiséra. V každém případě není na škodu film vidět pro doplnění představy o charakteru celého proudu tradice kvality. Další významnou rovinou může být i to, že lépe pochopíme, proč se režiséři nové vlny bránili tomu, aby v jejich filmech hráli právě poválečné hvězdy. V době, kdy to už pro ně nebyl ani finanční problém, dali raději přednost jinému typu herectví. Můžeme tak porovnat například civilnější herectví Gérarda Philipa ve filmu Taková hezká malá pláž s mnohem divadelnějším přístupem Mich?le Morganové v Okamžiku pravdy a s psychologizujícím herectvím Simone Signoretové ve snímku Manéže. Za pozornost stojí také hudba Paula Misrakiho, který patří mezi nejvýznamnější skladatele filmové hudby. Později nalezl novou estetiku u Jean-Luca Godarda (Alphaville) nebo u Clauda Chabrola (Bratranci/Les cousins).
David Čeněk
Letní filmová škola 2011


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Chán Sulejmán a víla Fatmé (19...

13:05 - 14:05

45 minut již uběhlo
15 minut zbývá do konce

ČT2 - Ostrov Svatá Helena, bašta bio...

13:00 - 13:55

50 minut již uběhlo
5 minut zbývá do konce

NOVA - Volby 2024

13:45 - 18:00

5 minut již uběhlo
250 minut zbývá do konce

Prima - Česko Slovensko má talent

12:05 - 13:55

105 minut již uběhlo
5 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Regina Huber

Huber Regina

Marie Valtrová

Valtrová Marie

Keren Berger

Berger Keren

Naposled navštívené:
Regina Huber

Huber Regina

Marie Valtrová

Valtrová Marie

Keren Berger

Berger Keren