reklama
 
ohodnotit

Nezlob, Kristino!

Žánr:
Rok:
1956
Délka:
94 minut
Premiéra v ČR:
10.8.1956
„Modernistický malíř vlivem sympatické dívky zamítne nesrozumitelné umění a začne tvořit díla pro radost pracujících.“
Popis / Obsah / Info k filmu Nezlob, Kristino!
Opravdu, měla by už konečně přestat zlobit - nejen Kristina, ale celá naše filmová veseloherní tvorba. Zvláště v posledních letech se nazlobila více než dost: vždyť od vzniku populárního Fričova-Wertchova "Císařova pekaře" se neobjevila v naší produkci ani jedna byť jen nadprůměrná veselohra, je výjimkou produkce slovenská, a to je -třebaže šlo o film dvouepochový - na čtyřletou setbu přece jen tuze hubená sklizeň. Řada neúspěšných veseloher z posledních let, s tvrdošíjně se opakujícími stejnými chybami - nepravdivostí a povrchností - dala vzniknout několika projevům, kritisujícím tento chronicky špatný stav. Jeden z posledních - článek "Kudy z toho" - se objevil z pera Miloše Fialy i v 6. čísle KINA. Stať M. Fialy, stejně jako většina předešlých, správně také ukazuje cestu k nápravě čelem k životní pravdě a ke smělé kritice nedostatků našeho života. Přes všechny dobré diagnosy se však stará choroba stále znovu opakuje, s podobnými příznaky jako v předešlých případech: různí autoři píši náměty a scénáře, různí režiséři, kameramani, výtvarnici a skladatelé je realisuji. Výsledkem jsou pořád stejně nedokonalá díla. Není divu, že se vnucuje hrůzný závěr: všichni tito tvůrci (a je jich úplná valná hromada) jsou zřejmě neschopni. Naštěstí tomu tak není: dokazuje to - mimo jiné - i případ nejnovější neúspěšné veselohry "Nezlob, Kristino!"

V poslední době se mezi filmovými pracovníky (u nás i v zahraničí) hodně hovoří o krisi námětu. Není prý co filmovat. V případě filmu "Nezlob, Kristino!" se tato "krise" vyřešila velmi prostě: vzala se již postarší konversační veselohra Vlasty Petrovičové "Není stále zamračeno", která zažila své jevištní provedení ještě za časů neblahého protektorátu, osvěžila se "ideovou" náplní dnešní výtvarné problematiky, přidala se lidovláda, trochu brigádnictví a kapka pracovní uvědomělosti - a námět ze "žhavé" současnosti byl hotov. S takto "oprášeným" námětem pak ovšem nic nesvedl ani tak znamenitý a zkušený scénárista, jakým je Vladimir Neff, ani v minulostí celkem úspěšný režisér Vladimír Čech. Poměry vynucovaná nezávaznost a bezideovost protektorátní hry vyrážela své růžky při každé příležitosti. Mrtvý námět žádné zaktualisování nevzkřísilo.
"Nezlob, Kristino!" chce tedy být společenskou komedií ze současnosti, hřešící na neotřelost a přitažlivost takového filmového prostředí ve filmu, jakým je malířské, a takové problematiky, jako je problematika výtvarná.

Malý počet osob - přátel, seskupených kolem malíře Jana Xavera - a děj, sevřený do krátkého časového úseku několika dnů v téměř jediném, úzce vymezeném prostředí Xaverova domku - to vše vtiskuje veselohře komorní charakter. Komorní společenská komedie potřebuje však k úspěšnému rozvinutí děje plnokrevné lidi s bohatým, svérázným charakterem. Na životních zápletkách a osudech těchto lidí se totiž projevuji aktuální skutečnosti společenského vývoje, a to hlavně ze zorného pohledu jejich individuality nebo kolektivu. Příběhem filmu je kratičká, ale významná episoda ze života kdysi úspěšného malíře Xavera, který byl pro svůj formalistický způsob tvorby vyloučen z výtvarného života. Xaver odešel z Prahy do svého venkovského domku, kde s věrnou hospodyní Marjánkou žije poustevnickým životem a z nouze rozprodává své movitosti. Příchodem jeho bývalé milenky Heleny a skupinky pražských přátel se rozvíjí historka za Xaverovu "záchranu". Nakonec vítězí mladé děvče, Kristina, která získává Xaverovu náklonnost a nakonec ho vrací do života, mezi lidi, k práci pro veřejnost.

Celý film je vlastně bojem o získání Xavera. Je to však boj o větrné mlýny. Xaver totiž dovede malovat (a film ukazuje, že je to všeobecně známá skutečnost) a jeho surrealistická éra patří blíže neurčené minulosti. Zbývá jen vědět, proč Xaver propadal formalistickým výstřelkům a proč odešel z výtvarného života. V jednom z dialogů filmu říká Xaver, že byl prohlášen za zpátečníka a odešel proto, poněvadž by se musel moc doprošovat. Bylo by jistě velmi zajímavé dovědět se o této důležité Xaverově životní aféře něco bližšího, například kdo ho prohlásil za zpátečníka a proč. Film se však zaměřuje spíše na kritiku Xaverova bolestínství a jeho uražené ješitnosti, než na mnohem důležitější příčiny takového stavu. Jistě věříme Xaverově aféře: takových případů, kdy nadaní a umělecky zralí umělci byli z výtvarného života pro malichernosti vylučováni, místo aby byli spíše poučeni, nebylo totiž málo. Jenže . . . bylo méně nebezpečné bodnout smyšleného Xavera než instituci a orgány, které by zdaleka nemohly zůstat v anonymitě, protože je každý výtvarnický "zasvěcenec" zná.

Podobných situací je ve filmu "Nezlob, Kristino!" více. Místo, aby skrze příhodu některé postavy kritizoval určitý charakteristický zjev v našem výtvarnictví i ve společenských vztazích, utíká od závažné obecné problematiky tím, že ji vydává za čistě osobní problémy postav filmu. Někde už se zdá, že fraškovitá situace přejde v satirický šleh - vtom ale jakoby autorům někdo nasadil neviditelnou uzdu a scénka se rozplyne v bezzubém vtipkování.

Z uvedených příčin má film mnohem blíže k nezávazné frašce, než ke společenské komedii. Přitom hlavní váha komických i dramatických situaci spočívá v dialozích, zatím co situační vtip se objevuje jen ojediněle. Hodnota dialogů je však velmi nízká. Většinou jsou rozvleklé, nic neříkající a nevtipné. Důraznější myšlenky jsou potlačovány bezduchým slovním hračkářstvím, které - zejména v slovních půtkách mezi Helenou a Ferdinandem - zabíhá si do jalového umlácení "prázdné slámy".

"Nezlob, Kristino!" chce zesměšňovat určité nezdravé zjevy v našem výtvarnictví. Přitom výtvarné "problémy" diletantské malířky Heleny jsou mnohem blíže aktuálním potížím našeho výtvarnictví, než problémy hrdiny filmu - Xavera. Helena těžkopádně a neumělecky kopíruje skutečnost, zatím co Xaver opouští svou formalistickou minulost a začíná tvořit realisticky. .jenže boj proti formalistickým výstřelkům už situaci v našem výtvarnictví dávno necharakterisuje. Dnes by se již těžko našel malíř, který by chtěl prorazit s nějakou surrealistickou malbou, ale pořád se setkáváme s kýčaři, kteří si mysli, že když maluji realitu i s výrobními značkami na strojích a ručičkami na hodinkách, ukazují velmi přesný čas, tak tvoří div ne methodou socialistického realismu. A proti nim - "umělcům" typu Heleny - je třeba vést hlavní boj a ne proti neexistujícím Xaverům. A v tom je stěžejní společenská otázka filmu: stojí vůbec zato bojovat za Xavera, který přece dělá dobré uměni sám od sebe?

Charaktery lidí a jejich vzájemné vztahy trpí na jedné straně intelektuálským povýšenectvím (Xaver, Helena, Ferdinand), na druhé straně prostomyslností až naivní (Kristina. František, Marjánka. vesnický kovář a ostatní postavy vesničanů). Xaverův "příznak" s pomocí primitivně navoděné politické karikatury, kterou nakreslí na dětské besídce.

Zdroj: DVOŘÁK, Ivan: Dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

58.6 %
4   - argenson
6   - curil
6   - clara.bow
4   - Hortensie
5   - hvezdyn
2   - Bara.40
6   - Serpentina
6   - melakara
4   - satyr
4   - nick4
6   - jager
9   - oulisna
10 - dederon
6   - rosta12
7   - MetelskuBl
8   - yoogurt
8   - ceskytulak
3   - vecernice
8   - tvo
6   - Ferdus

TV Program

ČT1 - Události (1993) [TV pořad]

19:00 - 19:50

18 minut již uběhlo
32 minut zbývá do konce

ČT2 - Pološero - Jak jsem se stal ne...

19:15 - 19:40

3 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

NOVA - Ulice (2005) [TV seriál]

18:25 - 19:30

53 minut již uběhlo
12 minut zbývá do konce

Prima - Zprávy TV Prima (1997) [TV poř...

18:55 - 19:25

23 minut již uběhlo
7 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 146710
Osobností: 622321
Fotografií: 554701
Plakátů: 263332
Obsahů a biografií: 134564

Poslední komentáře

Válka světů 2:Další vlna (2008)

Válka světů 2:Další vlna
Nu, na rozdíl od prvního   filmu přibylo „efektů“.   Tedy hlavně potrhaných   záclon a jakýchsi závěsů.   Určitý posun byl i v ději.   Chtěl více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 1 / 10

Zkouška (1981) [TV hra]

Zkouška
V televizní komedii, jinak   povedené, mě zaráží, jak   manželka oslovuje svého   muže: Pěnička, Pěnička,   Pěnička. Mně to připadá   nevhodné více >

Autor: curil | Hodnocení: 7 / 10

Jakub a jeho pán (2014) [TV diva...

Jakub a jeho pán
Nádherné představení dnes   již české klasiky Milana   Kundery. Hru jsem viděl   třikrát před mnoha lety v   Činoherním studiu v Ústí   nad více >

Autor: curil | Hodnocení: 10 / 10

Invaze světů (2005)

Invaze světů
Prima začátek. Pak ovšem   skoro celý film hlucho.   Přesto oceňuji pár mini   gore a sem tam nějaký nový   nápadíček. To dohromady tu   dvacítku dá.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 2 / 10

Triple 9 (2016)

Triple 9
Jako chápu, že když někde   hrajou hned dva oskaroví   herci, tedy Woody a Kate, tak   prostě člověk tak nějak   očekává něco extra. Něco   více >

Autor: majkronyk | Hodnocení: 8 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.182/0.136