reklama
 
ohodnotit

Nadlidé

Další název:
Nezapomeň
Žánr:
Rok:
1946
Délka:
72 minut
Premiéra v ČR:
29.11.1946
Popis / Obsah / Info k filmu Nadlidé
POZOR SPOILER

Je úterý 14. března 1938. Od zítřejšího dne musí vojska naší armády odevzdat zbraně a dovolit německým vojskům vstup do vlasti. To hodně štve lidi v jedné vesnici, ale k otevřenému boji nejsou ještě vhodné podmínky. Syn zdejšího plukovníka Jánského odlétá bojovat do zahraničí, a proto se loučí s otcem. Místní převozník Prokop Svoboda pomáhá mužům, kteří jedou ukrýt zbraně. A pak má převézt přes řeku auto s nacisty. Tito později obsadí školu. Také zde bydlí občasný vodní pytlák Bedřich Krejza. Ten zde má malý obchůdek a občas někoho udá. Plukovník je zatčen gestapem. Domnívá se, že jej někdo viděl, když ukrývali zbraně, ale je to kvůli synovi. Čeští kluci zmydlí Krejzova syna, který inklinuje jako rodiče k nacistům. Krejza jen náhodou zaslechne hovor dvou mužů, Severy a Vondráka, kteří se baví o zbraních, a udá to. Jako první je zatčen hospodský, pak nacisté honí Vondráka, který ujíždí autem. A právě Vondrák je při výslechu zastřelen. I pro starého převozníka si přijdou. Ten alespoň stihne plivnout Krejzovi do obličeje. Když pak vojákům utíká další jejich kořist, mladá dívenka Anička, tak ji vojáci postřelí. Vtom se zde objevuje podivný muž, na kterého Krejza poštve policajta. Anička je mrtvá, a s Krejzou se setkává onen tajemný muž…


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Nadlidé
Na počátku okupace v malém městečku je na udání kolaboranta odhalena odbojová skupina. Plukovník Jánský se snaží svou rodinou dostat včas za hranice a pomoci odboji.
Autor/Zdroj: /Popis
Šest let visel nad českými zeměmi mrak německé surovosti. Kdo přežil - nezapomene. Opravdu nezapomene · Lidé bděte! slyšíš nejslavnější větu pankrácké reportáže, kterou dopsal německý kat. A týmž varovným a napomínavým echem zní naše popřevratová poesie. Při všem, co miloval: všichni, kdož padli, při' dějinném významu toho, zač platili bolestí a krví - nezapomínejte, lidé!
Lze víc než pochopit, jestliže také film se pokusil vyslovit tohle memento. Původní název Wassermannova snímku zněl Nezapomeň. Nevím, proč bylo takřka v poslední chvíli tomuto názvu odtroubeno. Tolik je však jisto: má-li nám toto memento připomínat pomnichovskou kalvarii v plném jejím významu dějinném i osobním, v její podobě nejen tragické, ale i obětovné a hrdinné - bylo onomu názvu odtroubeno právem. Ublížili bychom hluboce lidskému, krásnému a pohnutému dílu Fučíkovu, kdybychom je stavěli do jedné řady s tímto filmem, a ublížili bychom i oné české poesii, které se podařilo tak mocně vyslovit, čím žhavěla duše českého člověka za onoho dusného dějinného intermezza.
Nadlidé jsou prozatím nejméně zdařilým produktem skupiny českých filmů, potýkajících se s okupační látkou. Film, který chtěl být palčivou a nevyhladitelnou připomínkou boje, utrpení a obětí tisíců neznámých českých lidí, vrhajících se v zápas s drtivou přesilou, vyústil v ponurý, beznadějí čišící, dramaticky nedovařený příběh, jehož tvůrce jako by pudila jediná ctižádost: vehnat diváka do náruče zlého, tíživého snu, na jehož konci není vysvobozujícího ranního rozbřesku. Třem dosavadním okupačním příběhům se pak tihle Nadlidé podobají tím, že po čtvrté usvědčují autory českých okupačních dramat z představy, podle níž každý druhý obyvatel této země konspiroval za okupace proti vetřelcům, ukrýval zbraně, podával zprávy do zahraničí, střílel Němce a odpravoval zrádce; při čemž na pět z gruntu statečných Čechů připadal obvykle jeden udavač. Na hony je mi vzdálen úmysl zlehčovat význam podzemního českého odboje a těžkých oběti, které nebyly přineseny. Po shlédnutí čtveřice našich okupačních filmů se však obávám, že dějinně, psychologicky a sociálně složitá problematika okupační doby se nám tu v pravém slova smyslu scvrkla v okupační šablonu, která si nesnadný úkol pohodlně zužuje na situační historku zpola detektivního ražení, okořeněnou pouze motivicky tak, aby bylo možno vydávat tento sensačně napínavý druh za okupační drama.
Časově je příběh Nadlidi položen do prvních dnů okupace a jeho dějištěm je zapadlý český venkov: přívoz, hospoda, hájovna, krámek. A myšlenka? Ani malý a v nejztracenějším koutě země žijící český člověk se nedal zviklat vývojem, který u nás nastal po 15. březnu 1939, Neklesl na duchu, nesložil ruce v klín, neoddal se zahořklé pasivitě a nepokořil se. Věda, že boj tepn·e začíná, dělal co mohl, aby spravedlivá věc opět zvítězila. Ani nejtěžší oběti se nezalekl a z drobných, hrdinných tragedií těchto neznámých, kteří bez hlesu padli, vyrostla naše důstojnost národní a lidská. -- Souhlasím. Je to skutečnost, zasluhující, aby byla vzpomenuta filmem.
Tuto myšlenku zavinuli však tvůrcové filmu do čehosi, co lze jen se sebezapřením nazvat dramatickým příběhem. Nestvoříš drama, popíšeš-li pomocí sebeosvědčenéjších dramatických manýr několik vzrušujících událostí, navlečených na jakés takés souvislé niti. V nejlepším případě uvízneš kdesi mezi dramatem a reportáží a co zplodíš, nebude ani ryba ani rak. Nadlidé jsou přímo exemplární ukázkou filmu, postaveného na dramatické nedonošené fabuli. Nejsou ani dramatem, ani reportážním dokumentem, jsou okupační směsicí, složenou ze tří hrubě přitesaných kusů. Jsou tu ovšem místa, prozrazující zručnou a zkušenou režijní práci a silný dramatický nerv (scéna s přežvykujícími Němci v krámě) a také v líčení atmosféry přiznáš režii úroveň nezřídka nadprůměrnou - dohromady je to však horce spíchnutý příběh, celkem bez invence zacházející s tradičním už inventářem okupačních truchloher a také tradičně hřešící na některé základní požadavky logiky a věrohodnosti.
Všechen úspěch závisel proto na tom, jak si s touhle záležitostí poradí představitelé jednotlivých postav. A tu teprve je mocno povědět leccos ke chvále tohoto filmu : několik hereckých výkonů je nejkladnější stránkou Nadlidí. Především Marie Nademlejnská se pro úlohu převozníkovy ženy vyzbrojila střídmými sice, nicméně dramaticky působivými a v účinku neselhávajícími prostředky výrazu, mluvy i gesta a byla to ona, kdo spolehlivě nesl na svých bedrech tragické břímě příběhu. Jaroslav Vojta v roli jejího manžela, venkovského převozníka, ztlumil tentokrát k prospěchu věci příliš charakteristické znaky svého hereckého přednesu a podřídil je požadavku civilnosti u něho nezvyklé. Šťastně si počínal rovněž O. Motyčka, který v ro1i hostinského vytvořil malou sic, zato však jednu z nejplastičtějších postav příběhu. Bez úrazu absolvoval svou první větší filmovou zkoušku J. Zrotal v roli bývalého nadporučíka a výtečnou postavou filmu byla Němka A. Tomanové. Systemisovanou úlohou našich okupačních dramat je úloha českého zrádce. Bezectnou tuto figuru vykreslil v Nadlidech Fr. Kreuzmann ne nově, šablonovitě a s čítankovitou přímo názorností - tedy právě tak, jak jsme se obávali (a jak mu to ovšem předepsal scénář a schválila režie). Ještě několik dalších postav zabydluje tento příběh: plukovník Gustava Hilmara, kreslený tahy až příliš běžnými, dvě naprosto zbytečné role mladých žen, jimž se marně snažily dodat trochu krve L. Zemková a P. Vrbenská, v úložce SS-mana se tu takřka jen mihne znamenitý E. Linkers, Fr. Marek ostře a výrazně vystihuje figuru nadutého Němce a Fr. Roland se přesvědčivě ztrácí v roli hajného.
Nesporným kladem filmu je posléze fotografie, byť ne vždy vyrovnaná. Nejsou to pouze krajinné exteriéry, zachycované se vzorným smyslem pro čistotu, jas a hloubku snímku, co svědčí o pozoruhodné technické úrovni Tuzarovy práce - patří sem také několik obrazů z okolí převozníkova domku, neobyčejně sugestivních svou ponurou, sychravou a mlhavou náladovostí, a řada záběrů převozníkovy ženy, podmanivě a pateticky akcentujících silný herecký výkon Marie Nademlejnské.
Mohu tedy uzavřít zjištěním, že záchranou filmu je jeho stránka technická a herecká. Obě tyto kladné stránky dohromady nemohou však nic změnit na tom, že Nadlidé jsou pouhým situačním záznamem hrstě dramatických události bez skutečného dramatického posvěcení.Autor/Zdroj: Žalman Jan/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

68.6 %
6   - argenson
2   - curil
9   - clara.bow
6   - Pitryx
7   - Frolíček
7   - M.A.G.
8   - martin.stu
6   - melakara
7   - nick4
7   - Kycky
7   - Lasy
10 - dederon
7   - rosta12
8   - Bape
10 - vo.truhlas
2   - Warden
7   - ceskytulak
6   - vecernice
9   - tvo
2   - anubis1234

TV Program

ČT1 - To je vražda, napsala

15:55 - 16:45

11 minut již uběhlo
39 minut zbývá do konce

ČT2 - Šílený svět studené války: Vál...

15:45 - 16:40

21 minut již uběhlo
34 minut zbývá do konce

NOVA - Kriminálka Miami (2002) [TV se...

15:55 - 16:57

11 minut již uběhlo
51 minut zbývá do konce

Prima - Komisař Rex (1994) [TV seriál]

15:30 - 16:35

36 minut již uběhlo
29 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 146763
Osobností: 622544
Fotografií: 554944
Plakátů: 263503
Obsahů a biografií: 134604

Poslední komentáře

Smrtihlav (1998)

Smrtihlav
Dá se říci, že se jedná o   originální a velmi   zajímavý snímek   začínající jako noir   pozvolna se vyvíjející ve   scifi. Takže z toho více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 9 / 10

Ostrov hrdlořezů (1995)

Ostrov hrdlořezů
Tak abych napsal pravdu,   očekával jsem romantickou   krávovinu a nachystal si   práci. Navíc já tu zubatou   opici, co je idolem mužských   více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 8 / 10

Počátek (2010)

PROCESOR!

Počátek
Sen ve snu. Už se vám stalo,   že jste ve snu zemřeli, nebo   se milovali(chlapi) a ráno   byla malá "nehoda"? Co je   skutečnost a co sen?   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 10 / 10

Vlaštovky a Amazonky (2016)

Vlaštovky a Amazonky
Nové zpracování knihy,   kterou napsal Arthur Ransome,   která už byla zfilmovaná v   roce 1974 a ještě dříve v   roce 1964 dokonce jako   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 8 / 10

Zpovídám se (1953)

Zpovídám se
Další působivý film mistra   napětí, kde je vidět, jak   je mnohdy silné zpovědní   tajemství. Kněz se zde   staví do role trpitele za   hříchy jiných.

Autor: Barney94 | Hodnocení: 8 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.047/0.015