Jean-Luc Godard tímto pestrobarevným politickým thrillerem a pop-artovou poctou americkému krimi žánru vytváří kriticko-angažovaný výklad levicové politiky a zkažené povahy reklamního průmyslu. Hlavní postavou příběhu, zasazeného do tehdejší blízké budoucnosti, je novinářka Paula Nelson (
Anna Karina), která se zapletla s Richardem. S mužem, který vystupuje jako otevřený komunista a má cosi společného s vraždou zahraničního agenta. Paula chce Richarda umlčet ještě před tím, než jí začne dělat problémy, ale nedokáže ho vystopovat. Jedinou zmínku o něm představuje nedávno objevený magnetofon, přehrávající jeho nahrané projevy a postřehy o aktuálních politických otázkách. Během rozhovoru s Typhusem (
Ernest Menzer), někdejším přítelem, který ví o jejím vztahu s Richardem, však zazní výstřely a Typhus padá mrtvý k zemi. Jak se Paula snaží najít způsob, jak se zbavit Typhusova těla, pátrá po tom, kdo ho mohl zabít a proč. Zároveň ji však pronásleduje dvojice neznámých zamaskovaných poflakovačů (
László Szabó (1) a
Jean-Pierre Léaud). Film je plný odkazů na americkou žánrovou kinematografii a jejích režisérů jako Samuela Fullera a Nicholase Raya, ale i na skutečné tragické události, které se v té době udály. Made in U.S.A je posledním Godardovým filmem, který natočil s jeho tehdejší manželkou a častou spolupracovnicí Annou Karinou a natáčel ho současně se svým dalším filmem 2 ou 3 choses que je sais d'elle (1967). V porovnání s jeho předcházejícími mistrovskými díly jako
Bláznivý Petříček (1965) a
Banda pro sebe (1964) je tato Godardova pocta filmovému krimi žánru stále zajímavá a podstatná pro ty, kteří vyhledávají nové cesty filmové exprese, vrstvení filmových narážek a modernistické filmové hry.
Zdroj: Film Europe Media Company
Novinářka Paula se vydá do Atlantic City hledat svého snoubence Richarda. Když zjistí, že byl zavražděn neznámým atentátníkem, začne pátrat po pachateli. Podaří se jí ho odhalit a zneškodnit?
[TV program]