Obsah filmu Macbeth
Shakespearovské drama o krvavé cestě k moci proměnil režisér Orson Welles ve středověkou noční můru, ve které nejtemnější lidské vášně a pudy rozbíjejí křehkou skořápku civilizovanosti. Filmová verze Macbetha je se svou nezřízenou touhou po efektu blouděním šílenou myslí posedlého krále.
Snímky Macbeth (1948), Othello (1952) a Falstaff (1966) - to jsou tři filmové projekty Orsona Wellese, které dodnes působí jako pomníky jeho celoživotní fascinace dílem Williama Shakespeara. Jedenadvacetiletý Welles svůj zájem o historickou tragédii poprvé přesvědčivě demonstroval v roce 1936, kdy Macbetha inscenoval v New Yorku v rámci Státního...
Shakespearovské drama o krvavé cestě k moci proměnil režisér Orson Welles ve středověkou noční můru, ve které nejtemnější lidské vášně a pudy rozbíjejí křehkou skořápku civilizovanosti. Filmová verze Macbetha je se svou nezřízenou touhou po efektu blouděním šílenou myslí posedlého krále.
Snímky Macbeth (1948), Othello (1952) a Falstaff (1966) - to jsou tři filmové projekty Orsona Wellese, které dodnes působí jako pomníky jeho celoživotní fascinace dílem Williama Shakespeara. Jedenadvacetiletý Welles svůj zájem o historickou tragédii poprvé přesvědčivě demonstroval v roce 1936, kdy Macbetha inscenoval v New Yorku v rámci Státního divadelního projektu (Federal Theatre Project). Představení známé jako „voodoo Macbeth" ve Wellesově režii a produkci přeneslo děj ze středověkého Skotska do Karibiku a využilo afroamerické obsazení. Praktiky skotských čarodějnic, které předjímají vzestup a pád titulního hrdiny, převzaly haitské vědmy voodoo.
Návrat třiatřicetiletého Orsona Wellese ke klasické látce v roce 1948 už zdaleka nebyl tak divácky úspěšný - filmový Macbeth je nicméně dnes vysoce ceněným snímkem sbližujícím Wellesovo divadelní i filmové myšlení. „Teatrálnost" konceptu ovšem vycházela z podmínek, které autorovi nabídla produkční společnost Republic Pictures. Omezený rozpočet a povinnost realizovat natáčení během pouhých třiadvaceti dnů ovšem Welles vyvážil dynamickou obrazovou stránkou i vlastním strhujícím hereckým výkonem v titulní roli.
Kameraman John L. Russell vyšel režisérovi vstříc a podmanivou atmosféru vyprávění složil z expresionistických kompozic, kombinací detailů a nezvyklých úhlů pohledu i z kontrastů světla a stínu. „Hororová" dekorace hradu, v němž se král s manželčinou podporou propadá stále hlouběji do intrik a krvavých násilností, je zjevně metaforou vladařovy rozvrácené mysli. A čarodějnice jsou pak druidkami, jež s potěšením strhávají svět, sotva vymaněný z temnoty pohanství, zpět k prazákladům primitivních lidských pudů.
Bizarní kostýmy mění Wellesova Macbetha v ahistorickou podívanou připomínající béčkovou sci-fi. Společnost Republic Pictures nebyla s filmem spokojena, zkrátila ho o sedmnáct minut a předabovala dialogy namluvené se silným skotským přízvukem. Svoji původní podobu získal Macbeth až v 90. letech.
Alena Prokopová
LFŠ 2015 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 13.3.2016
Atmosféra
Moja prvá skúsenosť s Macbethom. Prekvapila ma vysokoatmosferickým spracovaním, ktoré by som u filmu z roku 48 nečakal. Taktiež sú zaujímavé štúdiové kulisy, no a charizmatický Welles je v roli despotického vládcu skvelý. U tohoto kráľa by si psychiatri zgustli a z fleku by vysypali niekoľko diagnóz. Na sledovanie je film náročný, hlavne čo sa týka sledovania monológov a dialógov, ako by ich písal sám Hviezdoslav. Silná atmosféra ale strháva pozornosť k sebe.