Zari
ohodnotit

Lidé v neděli

Menschen am Sonntag

Další název:
People on Sunday
Žánr:
Rok:
1930
Délka:
74 minut, 1856 metrů (původní již neexistující verze-2014m)
Popis / Obsah / Info k filmu Lidé v neděli
„Napsali jsme velmi diletantský scénář, který, chcete-li, představoval novou vlnu či neorealismus oné doby, a nazvali jsme jej Lidé v neděli. Režisérem byl Siodmak, jediný kdo ovládal své řemeslo, byl kameraman. UFA nám potom okamžitě nabídla práci a začali jsme psát scénáře pro tehdejší hvězdy jako Lilian Harveyová nebo Willy Fritch…" To je jedna z verzí, jichž o vzniku svého „prvního" scénáře navyprávěl Billy Wilder nespočet. Je třeba brát ji obezřetně, protože v té době už měl několikaleté zkušenosti „negra" (autora píšícího anonymně pro zavedené scenáristy) a průnik do prestižních filmařských kruhů také nebyl tak jednoznačný. Nicméně jeho charakteristika Lidí v neděli přesně odpovídá. Jedná se spíše o dokumentarizující impresi než o dramaticky vystavěný příběh o čtveřici mladých lidí, trávících během jednoho víkendu volný čas v rekreační oblasti u Berlína. Patrná nezkušenost a improvizace dodávají Lidem v neděli působivou spontaneitu.
Ve druhé polovině 20. let minulého století se v Německu kromě filmů stylu kammerspiel a nové věcnosti zrodila i (hraná) dramata s důrazem na realismus ulice - a také dokumentární film. Propojením těchto tendencí pak v mnoha kinematografiích vznikaly poetické dokumenty s důrazem na městský život. Nejznámějšími příklady jsou třeba snímky Dzigy Vertova Muž s kinoaparátem (Čelověk s kinoaparatom, 1928) či Most (De Brug,1927) Jorise Ivense. V Německu nejvíce zaujal film Berlín - symfonie velkoměsta (Berlin: Die Sinfonie der Großstadt,1927) Waltera Ruttmanna. Výčet osobností spojených Lidmi v neděli je co do profesí i ambicí velmi rozmanitý. Naopak společná všem byla kavárna Romanisches Caffé, zastupující produkční kancelář, kde se scházela tehdejší filmařská komunita, a podvědomá snaha napodobit úspěšné předchůdce. Moritz Seeler, Robert a Curt Siodmakové, Edgar Ulmer, Fred Zinnemann, Eugen Schüfftan a samozřejmě Billy Wilder… Jména, jež měla nabýt na váze a významu.
Hudební doprovod: Fetch!
Za dobu své existence patří už Fetch! mezi klíčové hráče české noisové scény. Ač z Prahy, jejich valivý zvuk je řadí mezi kapely táborské scény. Hudebně někde mezi Don Caballero a Drive Like Jehu, žánrově nejblížeji patrně math rock. Živelná smršť, kterou na podiích rozpoutává, je jen jednou z poloh kapely, která tentokrát netradičně vystoupí v roli živého doprovodu k němému filmu. Po albu Jemně nebo splitu v současnosti připravují na vydání nové desky, kterou svým zvukovým dohledem zaštítí Ondřej Ježek (OTK).

Věroslav Hába, Zdeněk Blaha
Letní filmová škola 2011


oficiální text distributora

Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama