Obsah filmu Jako všichni v této ulici
Do proudu pořadů, kterými naše televize připomněla výročí tragických událostí září 1973 v Chile, se vedle vynikajících dokumentů a filmu zařadila také inscenace hry
Antonína Hořavy JAKO VŠICHNI V TÉTO ULICI. A zařadila se do něho hodnotně, působivým uměleckým obrazem. Autor přepsal pro televizi vlastní divadelní hru Cejch a nůž. Divadelní půdorys si přirozeně zachovala i v televizní podobě – nebylo to však ke škodě jejího provedení. Naopak, zněla hutným tónem, dramaticky, příkře, vzrušeně. Obsahovala citlivou dávku jevištní nadsázky (scény násilností v šéfově kanceláři působily však...
Do proudu pořadů, kterými naše televize připomněla výročí tragických událostí září 1973 v Chile, se vedle vynikajících dokumentů a filmu zařadila také inscenace hry Antonína Hořavy JAKO VŠICHNI V TÉTO ULICI. A zařadila se do něho hodnotně, působivým uměleckým obrazem. Autor přepsal pro televizi vlastní divadelní hru Cejch a nůž. Divadelní půdorys si přirozeně zachovala i v televizní podobě – nebylo to však ke škodě jejího provedení. Naopak, zněla hutným tónem, dramaticky, příkře, vzrušeně. Obsahovala citlivou dávku jevištní nadsázky (scény násilností v šéfově kanceláři působily však přece jen příliš divadelně), patřila tedy k těm, které prokázaly, že obrazovka je schopná podobnou nadsázku snést, že není stvořena pouze k bezprostřední kopii reality. K hodnotnému vyznění inscenace přispěli všichni zúčastnění tvůrci. Režisér Rudolf Tesáček nalezl správný rozdíl mezi divadelním a televizním provedením textu. A přece zůstal víc na jevišti. Brněnští herci znovu prokázali své televizní zrání. Především Miguel Karla Jánského se stal výborně ztvárněnou postavou, žil bohatým vnitřním životem, gesto a akce měl přesvědčivé. Inéz Jany Hlaváčkové byla pravdivou ženou z lidu, šéf Josefa Karlíka ztělesnil typ bezcitného, ale cílevědomého představitele krajní pravice.
Viděli jsme z Brna skutečně hodnotné umělecké dílo. Drama jedince i společnosti. Tento vztah autor postihl zvlášť působivě. Především jsme však dokázali procítit stav člověka, který se dostal do začarovaného kruhu. Zradil třídu, jež je krví lidského společenství, v Miguelově případu navíc třídu, ke které patřil. Podlehl sice soustředěnému psychickému i fyzickému nátlaku, avšak ze společnosti se vyřadil, stal se opovrhovaný všemi – chlebodárci i soudruhy. Ucítili jsme tak jednu z mnoha zrůdných tváří fašismu, tu, která bortí lidský charakter, plodí strach a neštěstí, zplaňuje všechny hodnoty. Z čestných lidí dělá zbabělce, ze zbabělců vrahy. A to všechno pro záchranu imperialismu; nesmírných zisků jedněch, bídy a utrpení obrovské většiny ostatních.
HOLÝ, Josef. Začarovaný kruh. Rudé právo. 1978, roč. 58, č. 221 [19. září], s. 5. [upraveno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.