Zari
ohodnotit

Con Air

Žánr:
Rok:
1997
Délka:
110 minut
Premiéra v ČR:
7.8.1997
„Už na zemi byli smrtelně nebezpeční. A teď dostali křídla!“
Popis / Obsah / Info k filmu Con Air
Prožijete ten nejnebezpečnější let, o jakém se vám nezdálo ani v nejděsivějším snu. Průzkumník americké armády Cameron Poe, odsouzený na osm let za úmyslné zabití, se těší na shledání se svojí manželkou a dcerkou, která se narodila až po jeho zatčení. V den svého propuštění na svobodu se ocitne ve vězeňském letounu spolu s nejhoršími zločinci. Ti se pod vedením inteligentního, leč psychopatického vraha Grissoma, přezdívaného Cyrus Virus pokusí o hromadný útěk. Cameron, považovaný trestanci za spojence, je jediným mužem na palubě, který může akci zabránit. Podaří se mu navázat spojení s policistou Larkinem, ale souboj s vyvrheli toho nejhrubšího zrna musí podstoupit jen on sám! Vynikající herecké obsazení, strhující děj a pozoruhodné vizuální efekty udělaly z tohoto akčního thrilleru hit roku!
DVD express


Popis / Obsah / Info k filmu Con Air
Tvůrci vycházejí z dramaticky vděčného motivu útěku z vězení. K tomu tentokrát dojde na palubě speciálního letadla, určeného na přapravu trestanců (Con Air neboli "convict air" je název skutečné existující divize americké federální policcie, zajišťující letecké eskorty odsouzených). - Průzkumník americké armády Cameron Pole (Nicolas Cage), který si odseděl osm let za neúmyslné zabití, se v den svého propuštění na svobodu ocitne ve vězeňském letounu spolu se zločinci nejhrubšího zrna. Ti se pod vedením inteligentního, ale psychopatického vraha Cyruse "Viruse" Grissoma pokusí o hromadný útěk. Cameron, považovaný ostatními trestanci za spojence, je jediným mužem v letadle, který může celé akci zabránit. Kromě nastolení spravedlnocti mu jde především o to, aby se po letech odloučení shledal se svou ženou a dcerkou, kterou ještě nikdy neviděl.


Popis / Obsah / Info k filmu Con Air
Cameron Poe (Nicolas Cage) se po letech služby ve speciálních armádních jednotkách definitivně vrátil domů ke své milované (a těhotné) ženě. Jeho radost ovšem neměla dlouhého trvání. Když jeho manželku ohrožoval opilec, instinktivně proti němu použil jeden ze speciálních smrtících úderů a poslal ho na onen svět. Následovalo obvinění z neúmyslného zabití, přezkoumání přitěžujících okolností (speciální armádní výcvik) a rozsudek: Sedm až deset let vězení. Léta za mřížemi ubíhala jako voda a přiblížil se den, kdy se z Camerona znovu stane svobodný člověk a kdy poprvé na vlastní oči uvidí svou osmiletou dceru. Zbývá ještě poslední transport letadlem. Letadlem, ve kterém mu budou dělat společnost největší vyvrhelové, které Amerika poznala. Vyvrhelové, kteří mají plán...

Producenti Don Simpson a Jerry Bruckheimer byli hezkou řádku let průkopníky filmového podžánru "akční film pro mladé heterosexuální muže". Od Policajta v Beverly Hills přes Top Gun a Krvavý příliv až po Skálu (při jejímž natáčení Simpson zemřel na předávkování drogami) se drželi stejného schématu: Pohledný neohrožený mladý muž bojuje za pomoci silných moderních strojů (a elektronické hudby na soundtracku) s nepřízní osudu a se svými komplexy. Ženy jsou pouze kulisou, se kterou se hrdina občas vyspí, a pokud se mezi stoprocentními chlapy objeví nějaký zrádce nebo komická figurka, můžete vzít jed na to, že to bude buď tlouštík, stařec (tj. věk nad 40 let) nebo homosexuál. Půvab těchto filmů spočíval v tom, že zatímco postpubertální hoši jejich hrdiny bezmezně obdivovali a napodobovali, zkušenější diváci se při nich dobře bavili a všichni byli spokojeni. Con Air byl prvním sólovým projektym Jerryho Bruckheimera, který měl ukázat, zda "na to má" i bez svého partnera.

Těžko říct, zda za to může neúčast Dona Simpsona nebo naopak účast debutujícího režiséra Simona Westa, ale Con Air je trochu "o něčem jiném" než předchozí díla dua Simpson/Bruckheimer. V těch jste měli občas s hrdiny soucítit nebo spolu s nimi prvoplánovitě filozofovat o smyslu jejich konání. Ne tak v Con Airu, který je neuvěřitelným ohňostrojem výbuchů (a to jste si mysleli, že exploze ve Skále nic nepřekoná), jednořádkových vtipů a spektakulárních akčních scén, které ani na okamžik nevyvolávají pochybnost, že by snad mohly mít něco společného s realitou. Tvůrci téměř dokonale využili obou svých hlavních trumfů: Značně velkého rozpočtu (který je na filmu vidět) a vynikajícího hereckého obsazení.

Je bez debat, že se Nicolas Cage (s napumpovanými svaly a s vlasy na ramena) definitivně přerodil v ideálního akčního hrdinu, který nejen dokáže ukázat biceps, ale také si umí labužnicky vychutnat každou pointu, kterou pronese. A totéž platí téměř o všech jeho spoluvězních (s výjimkou "Sallyho", který je transvestit). Těžko říct, kdo z nich si svého záporáka střihl s největším gustem. Byl to John Malkovich jako plešatý Cyrus Grissom (alias "Virus"), mozek celé akce? Mrazivě klidný Steve Buscemi jako sedmatřicetinásobný vrah Garland Greene (alias "Mariettský řezník")? Ving Rhames jako černá rasistická gorila Nathan Jones (alias "Platinový pes")? Nebo Danny Trejo (vrhač nožů z Desperada) jako John Baca (alias "Johnny Dvacet Tři"), jehož přezdívka se průběžně mění podle toho, kolik žen znásilnil? Jedno je každopádně jisté: Čestný federální agent Vince Larkin (John Cusack), Poeova manželka a ostatní hrdinové s čistý trestním rejstříkem nemají nejmenší šanci vybojovat si divákovu přízeň. Ovšem filmaři si toho byli dobře vědomi a nevnucují nám je. Vědí totiž, že tentokrát nejde o motivaci hrdinů a dokonce ani o to, jestli nakonec dobro stoprocentně zvítězí a zlo bude stoprocentně potrestáno (viz poslední záběr filmu). Tentokrát jde pouze o špičkovou explozivní podívanou.

A proč tahle špičková explozivní podívaná není úplně stoprocentní, ale pouze osmdesátiprocentní s hvězdičkou? Jsou to drobnosti: Exploze a havárie těžko mohly být větší, ale chvílemi se vnucuje pocit, že mohly být efektněji natočené (naštěstí téměř vše zachraňuje ďábelský střih Chrise Lebenzona a Steva Mirkoviche). Hudba Marka Manciny a Trevora Rabina je spíše zvukovou kulisou (a na rozdíl od Skály vám rozhodně nehrozí, že si budete při odchodu z kina pobrukovat ústřední motiv). A především chybí ta troška opravdového hrdinství, skutečné vojenské cti a nefalšovaného dramatu, kterou ve Skále obstarával Ed Harris. V Con Airu se ani na okamžik nebudete opravdu bát o něčí osud. Con Air je "pouze" navýsost zábavná akční podívaná, která na dvě hodiny plně zaměstná vaše oči, uši a bránici, a bylo by nespravedlivé kritizovat ji jen proto, že mohla být něčím ještě lepším. A Don Simpson se může tam nahoře (nebo kde) pouze spokojeně usmívat a případně svému kolegovi vnuknout, zda se pokračování má jmenovat Con Bus, Con Ship nebo Con Tram...

Autor/Zdroj: Fuka František/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama