Obsah filmu Chobotnica
Širokou paletu premiérových pořadů zahájila jako obvykle pondělní televizní hra z Bratislavy. Nesla název CHOBOTNICE a její scénář podle stejnojmenného amerického románu
Franka Norrise napsal
Vladimír Kavčiak, který byl současně i režisérem této hry. Norrisův román, vstupní část nedokončené trilogie, tzv. pšeničného eposu, patří k oněm velkým dílům americké literatury, jejichž autoři dokázali pozvednout svůj hlas proti systému, v němž je vše určováno diktátem peněz a kapitálu.
Frank ...
Širokou paletu premiérových pořadů zahájila jako obvykle pondělní televizní hra z Bratislavy. Nesla název CHOBOTNICE a její scénář podle stejnojmenného amerického románu Franka Norrise napsal Vladimír Kavčiak, který byl současně i režisérem této hry. Norrisův román, vstupní část nedokončené trilogie, tzv. pšeničného eposu, patří k oněm velkým dílům americké literatury, jejichž autoři dokázali pozvednout svůj hlas proti systému, v němž je vše určováno diktátem peněz a kapitálu. Frank Norris čerpal látku pro svůj román ze skutečné historické události v Kalifornii, kde před více než sto lety došlo k ozbrojenému střetnutí farmářů hájících půdu s dravou Pacifickou železniční společností. Dramatické fabule, vyhraněné vidění sociálních a společenských problémů, ostře vykreslené charaktery, to vše – přestože Norris napsal Chobotnici ve svých 31 letech (1901) – dávalo předpoklad ke vzniku poutavé a strhující televizní inscenaci. Přesto se na obrazovce objevilo dílo nepoměrně šedivější, dramaticky nepříliš vyzrálé a v postižení společenských procesů tehdejší Ameriky mnohem méně přesné. Základní příčinu je třeba tentokráte hledat především v nepříliš šťastném scenáristickém zpracování. Hra sice víceméně zachovávala původní půdorys Norissovy předlohy, nedokázala však této látce vtisknout pevný dramatický tvar, dát celému střetu dvou světů tehdejší Kalifornie působivější a naléhavější podobu. O něco šťastněji si Vladimír Kavčiak vedl jako režisér, kdy se mu přece jen podařilo vytvořit alespoň přesvědčivou atmosféru a překlenout i některé dramaticky nevyzrálé pasáže. Základní nedostatky své scenáristické práce však ani sebenápaditější režií popřít nemohl. To se samozřejmě odrazilo do značné míry i v kvalitě hereckých výkonů, které tentokráte zůstaly hluboko ve stínu toho, co přední bratislavští herci zpravidla v těchto pondělních večerech odvádějí.
KOZLOVÁ, Danica [dk]. Týden v televizi. Tvorba, týdeník pro politiku, vědu a kulturu. 1979 [18. červenec], č. 29, s. 20. [upraveno, zkráceno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.