reklama
 
ohodnotit

Ariel

Země:
Rok:
1988
Délka:
74 minut
Popis / Obsah / Info k filmu Ariel
Pakliže se v přehledové historické publikaci Scandinavian Cinema: A Survey of the Films and Film-makers of Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden píše o dějinách finského filmu, je jako jeden z nejzřetelnějších projevů prosazování se místní kinematografie ve světovém kontextu zmíněn právě Kaurismäkiho film Ariel. I když si bratři Kaurismäkiové v té době svou tvorbou už vydobyli jisté renomé především na filmových festivalech, až Akiho snímek Ariel se dostal k širší divácké obci.
Stopovat hnutí distributorů či pohyby vkusu mezinárodního publika je dosti komplikované, a nelze proto jednoznačné říct, proč se „přelomem" v kariéře finského režiséra stal právě příběh horníka, kterého stihnou těžké rány osudu v podobě otcovy sebevraždy a nespravedlivého obvinění ze spáchání zločinu, jež ho přivede do vězení. Svou roli mohla sehrát ta skutečnost, že se Ariel s postupem děje proměňuje v poněkud netradiční vězeňský eskapistický film. V této souvislosti není možná od věci zmínit, že dva roky před Kaurismäkim natočil film o útěku z vězení (Mimo zákon/Down by Law) Kaurismäkiho „spřízněný" režisér Jim Jarmusch.
Kaurismäkiho tvůrčí (hlavně vizuální) styl v mnohém definuje jeho záliba v retro designu, kterou s postmoderní potměšilostí a v jakési ideové koláži zcela ústrojně zapojuje do svých děl. S jiným slavným americkým filmařem Davidem Lynchem sdílí např. zálibu ve starých (zpravidla amerických) autech, která se v jeho filmech objevují dodnes. Jako by se i těmito výrazovými prostředky snažil překlenout prostor mezi dobou, kterou si on i jeho vrstevníci mytizovaně spojují s určitou životní stabilitou a obecnou přehledností uspořádání světa.
Je to možná právě touha horníka Taista, hlavního představitele, překonat vršící se protivenství, co diváky filmu oslovuje a inspiruje. Nemluvě o tom, že s ním mnoho lidí sdílí i jeho potřebu vytyčit si (sice poněkud nekonkrétní) životní cíl. Spění k určitému bodu je pro postavu Kaurismäkiho filmu sice poněkud atypické, nicméně sama iluzivnost snahy dostat se pryč, někam jinam, a neustálé vynucené úkroky ze stanovené cesty nás nenechávají na pochybách, že se díváme na film finského režiséra.

Petr Pláteník
Letní filmová škola 2011


Popis / Obsah / Info k filmu Ariel
V pořadí druhý snímek „trilogie ztracenců", kterou někteří recenzenti rovněž nazývají trilogií dělnickou či proletářskou. Příběh Arielu otevírá dobrodružství mladého nezaměstnaného muže, cestujícího ze severu na jih. Lea Trojanová o této tragigrotesce, kterou kritika hodnotí jako jeden z nejlepších Kaurismäkiho filmů, mj. napsala: „Ariel začíná jako sociální drama, ale ještě dříve, než je vysloveno nějaké důležité politické ,poselství' (zazní tu sice Internacionála, ale příznačně jen z hrací klíčenky automobilu), ocitá se protagonista Taisto (Turo Pajala) se svým cadillakem v žánru road movie. Jenže hlavní hrdina filmu nezůstává ,na cestě', nýbrž se chce usadit s ženou, kterou potkal. Se stejnou samozřejmostí, s jakou končí Taistovo pozvání Irmeli na večeři - na polévku v zašlém bufetu - vznikne i jejich vztah... A právě ve chvíli, kdy se začíná jeho nový život uspořádávat, ,ocitá se` Taisto v kriminálním filmu, je zavřen do vězení, uteče, pak vyloupí banku... Celý film je jakoby řadící pákou postupně přeřazován do různých žánrů a kombinuje prvky melodramatu, komedie a filmů ,černé série`."

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

57 %
5   - Kuvik
6   - Mlapiska
5   - Faye
4   - T800
6   - valentine
6   - leopard60
8   - LU-80-M-33
5   - ib777
6   - SonnyP
6   - Flexaret
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 146290
Osobností: 621367
Fotografií: 550633
Plakátů: 262217
Obsahů a biografií: 134141

Poslední komentáře

Pro hrst dolarů (1964)

Podle samurajského filmu

Pro hrst dolarů
Miluji tyhle westerny.   Prostředí, hudba, syrovost.   A mimo jiné, námět je   čerpán podle japonského   filmu, podobně jako Sedm   statečných. více >

Autor: Mijamoto13 | Hodnocení: 8 / 10

Sully: Zázrak na řece Hudson (20...

Sully: Zázrak na řece Hudson
Neurazí, nenadchne. Tom Hanks   podal standardně kvalitní,   leč průměrný herecký   výkon, těžící   převážně ze svého   sympatického charisma. více >

Autor: kockak1 | Hodnocení: 6 / 10

Nude Nuns with Big Guns (2010)

Nude Nuns with Big Guns
Film, který všemi svými   znaky patří někam mezi   béčko a céčko, je   překvapivě dost zábavný. A   zábava je především to, co   od podobných více >

Autor: curil | Hodnocení: 6 / 10

Všemocný (2011)

Všemocný
Svižné a tudíž i   relativně povrchní. Jakoby   tempo ubíralo na prostoru pro   rozvoj psychologie postav,   které žel ustupují do   pozadí. více >

Autor: Ostrovan | Hodnocení: 6 / 10

Ona (2013) [2k digital]

Ona
Romantických snímků na   bázi umění je jako   šafránu a tak tento vskutku   působí jako zjevení.   Dějovým projevem je citový   vztah osamělého více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.052/0.015