Zari
ohodnotit

Antonia

Antonia's Line; Antonia

Rok:
1995
Délka:
102 minut
Premiéra v ČR:
14.1.1999
Popis / Obsah / Info k filmu Antonia
Sága objímá čtyřicetileté období a dotýká se pěti generací hrdinčiny rodiny. Antonia v den své smrti vzpomíná na dobu po druhé světové válce, kdy jako čtyřicetiletá vdova se vrátila po dvaceti letech do rodné vesnice
s dospívající dcerou Danielle. Nezávislá žena svým sebevědomým chováním část vesničanů provokuje. Na její farmě se však časem vytvoří početná komunita složená z Antoniiných potomků o z různých outsiderů, kteří díky ní nacházejí sebeúctu a lásku. Nadcházející smrt přijímá Antonia jako součást naplněného života…
Filmová přehlídka holandské produkce 2000

Autor/Zdroj: /


Hrdinkou filmu je svérázná a nezávislá žena, která se se svou dcerou vrací do rodné vesnice. Okolí, žijící podle starých zvyklostí (tzn. v otupělé sedlácké hrubosti), však není nadšeno její svéráznou a nezávislou povahou. Z vlastního stavení však stvoří Antonie zázemí a místo světla a štěstí nejen pro sebe, ale i pro ostatní vesničany. Jednoduchými a jednoduše krásnými obrazy, plnými vtipu a citu pro detail, vypráví režisérka příběh o druhém mládí jedné silné ženy a o prostých lidech, kteří ji obklopují. Žánrově jde o tradičně pojatou ženskou pětigenerační kroniku, hořkou sociální komedii či úsměvný příběh s hlubším ironickým podtextem.
Perlička: Ammelrooyová si od manžela-potápěče půjčila olovo a věšela si je na tělo, aby si vyzkoušela tíhu stárnutí své hrdinky Antonie.
Antonie překvapuje neočekávanou lehkostí, lyrikou a kouzelným nadhledem (...) Režisérka se v příbězích hlavních postav a proměnách času dotýká nejzásadnějších témat našeho pozemského života - lásky, nenávisti, zklamání i nadějí, nemoci a smrti, mystiky.
(J. Podskalská, Rozhlas 4/99)
Program ART

Autor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Antonia
Rodinná sága Antonia, natočená v nizozemsko-belgicko-britské koprodukci je dílem scenáristky a režisérky Marleen Gorrisové. Z výhradně ženského hlediska líčí tvůrkyně životní příběh ženy, žijící na nizozemské vesnici a jejích blízkých. - Antonia v den své smrti vzpomíná na dobu po druhé světové válce, kdy se jako čtyřicetiletá vdova vrátila po dvaceti letech do rodné vesnice s dospívající dcerou Danielle. Nezávislá žena svým sebevědomým chováním část vesničanů
provokuje. Na její farmě se však časem vynoří početná komunita, složená jak z Antoniiných (výhradně ženských) potomků, tak z různých outsiderů, kteří díky ní nacházejí sebeúctu a lásku. Nadcházející smrt přijímá Antonia jako přirozenou součást naplněného života... - Sága objímá čtyřicetileté období a dotýká se pěti generací hrdinčiny rodiny: (od umírající Antoniiny matky Allegonde přes dceru Danielle, vnučku Thérése až po pravnučku Sarah). Marleen Gorrisová jež se sama
hlásí k pohádkové licenci, záměrně potlačuje konkrétní dobové události (výjimkou jsou např. ozvuky studentských rebelií v šedesátých letech či nápis na domě, jaké si reziduum z doby vítáni osvoboditelské armády) a zabývá se především vnitřním životem svých hrdinek. Neustále připomínaný tok času tvoři s proměnami ročních období i venkovských reálií rytmizující prvek vyprávění, avšak týká se též vnitřního vyzrávání postav a jejich osobní pouti životem. Vedle
hurnorného nadhledu autorka několikrát ozvláštňuje vyprávění fantaskními vizemi (ožívající sochy i zesnulá Allegonde v Danielliných představách). Snímek zaujrne i díky originálnímu nazírání nejdůležitějších událostí béžného lidského života: např. Antoniina srnrt není klasicky tragickým koncem života, ale naopak díky Danielle, Thérése a Sarah se stává jednou materiálem pro umělecké ztvárnění, pak tématem ke stroze fyzikální úvaze ("objem posledního vydechnutí") a nakonec projevem fascinujícího doteku neznámých sil ("oddělení duše od těla"). Z vyprávění však příliš vyčnívají navenek idealizovaná, ve skutečnosti však notně křečovitá feministická východiska. Typickým znakem ženské "nezávislosti" je zde odmítání sňatku; muži jsou zde zařazeni do několika degradujících poloh: asexuální partneři do diskusi (Křivoprsťák), primitivní násilníci (farmářův syn Pitte), v lepšírn připadě partneři do milenecké postele
(farmář Bas, Lettin syn Simon) či dodavatelé spermatu (motorkář). Signifikantním detailem je kráva, která uhájí svou důstojnost tím, že kopancem zabije farmáře Janneho, jenž ji zneužíval... - Film poskytl vynikající příležitost pro známou nizozemskou herečku Willeke van Amelrooyovou.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Zajímavosti z regionů

06:00 - 06:35

27 minut již uběhlo
8 minut zbývá do konce

ČT2 - Nové objevy v Pompejích

06:00 - 06:50

27 minut již uběhlo
23 minut zbývá do konce

NOVA - Karate ovce (2022) [TV seriál]

06:15 - 06:40

12 minut již uběhlo
13 minut zbývá do konce

Prima - M.A.S.H. (1972) [TV seriál]

06:05 - 06:30

22 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Chan San-pching

Chan San-pching

Pier Paolo Pasolini

Pasolini Pier Paolo

David Denman

Denman David

Beatriz Šajmovičová

Šajmovičová Beatriz

Naposled navštívené:
Chan San-pching

Chan San-pching

Pier Paolo Pasolini

Pasolini Pier Paolo

David Denman

Denman David

Beatriz Šajmovičová

Šajmovičová Beatriz