Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.10.2011
Asi každý z nás je unavený životem a shonem. Někteří z nás "utečou" svým vlastním snům. A potom, když jsou sami (většinou když dosáhnou svého cíle), se najednou zastaví a postrádají smysl své vlastní existence.
Hlavní hrdina Max se vrací do oázy svého mládí, aby vypořádal pozůstalost, co mu připomíná, kdo vlastně je.
Když jsem poprvé viděl tento film, fascinovaně jsem se nechal vtáhnout do příběhu. Jako bych byl Max. Jako bych se viděl jeho očima v kontrastu nádherné scenérie prostředí a "obyčejných" lidí, jejichž prosté charisma kontrastuje se stresem, který dobrovolně (a zcela zbytečně) žiju.
Když jsem viděl tento film podruhé, utkvěly mi v paměti bonmoty Maxova strýce. "... Víš Maxi, prohra je čas od času důležitá, ..."
A pak, když jsem viděl ten film potřetí, vnímal jsem příběh pohledem režiséra, který už (bohudík) nemá vliv na to, co vidí. To teprve vyniklo mistrovství Ridleye a Russella. Ten první bravurně vybral charakter a ten druhý skvěle kontroval. Asi nejvíc je to vidět na fragmentech, kdy se Max projevuje vůči ženám. Je plachý, i když autoritativní. Je lascivní, ale jemný. Je smyslný, ale intimní. A společenský, přesto odtažitý. A pak ty postavy: jeho sekretářka, dvě dámy v baru, ambiciozní zaměstnankyně, manželka správce, záhadná notářka, naivní sestřenice a podmanivá láska ...
A pak jsem to viděl ještě počtvrté, popáté a ještě asi desetkrát. Vdycky, když jsem o tom někomu vyprávěl :-)
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.1.2013
Asi nejlepší rozpoložení, ve kterém by ambivalentní pocity filmu dali nejvíc, by mohlo být, když se vám "všechno" změní k horšímu. Tehdy je člověk bolavý až k smrti, že každý vjem je nesnesitelný. A tehdy, snad možná i díky té bolavosti, je člověk nejvíce živý. Je v kontrastu mezi tím, co odešlo, a tím, co zůstává. Je toho živým důkazem. A pak mu zbývá jenom to, čím sám je. V co se uskutečnil. Rozmlouvá se svou duší a trpí, když je sám. Ale když miluje, není sám. Jeho rozmlouvání je, jako když kreslí slova...
Ačkoli je tento skvostný film plný smrti a utrpení, je o lásce, o životě a o naději. O další možnosti pohledu, jak se můžeme na svůj smysl podívat. Pokud vás nepřekvapí smrt dětí a manželky hlavního hrdiny, potom vás překvapí jeho vlastní smrt. Protože jsou to vaše oči, kterýma se podíváte na tu svou. A necháváte se vést neuvěřitelně barevným monologem tak hluboko, jak jenom vám vaše představivost umožní. Přitom toužíte, aby vás někdo také tolik miloval, že za vámi přijde do toho vašeho pekla a dobrovolně vezme tíhu na sebe.
Ačkoli je tento smutný příběh o smrti a pekle, přece je v něm tolik života, že každý má své nebe. Bude plakat, ale budete se vnitřně smát a radovat. Vždyť důvod máte v sobě: svou víru v něco lepšího a vyššího. A toho se film dotkne. Jako ty hříbky v té básni Václava Renče:
Ne zrovna že by milovaly bouřku.
Ale to všechno po ní,
to stojí hříbkům za zrození.
Ne zrovna že bych vyhlížel svou smrt.
Ale to všechno před ní,
to stálo za to,
abych se s ní setkal.
...