Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 24.6.2016
Druhý film v mém životě, který mě dojal.
Před 20ti lety muzikál Hair a teď tenhle 50 let starý snímek.
Pustil jsem si ho v celku asi 3x (jednotlivé scény nepočítám). Při prvním shlédnutí na mě působil jako těžko pochopitelná změť bezdůvodné krutosti ke zvířatům (horší než zvířecí chování - zvířata většinou buď loví nebo se brání) a bezcílného bloudění. Hlavní dějovou linii jsem měl spíš načtenou z obsahu, než abych ji vnímal z filmu, ještě jsem řešil, proč zmije neuštkla blondýnku, když si s ní zpočátku hrála tak neobratně, než jí zakroutila krkem, nakolik je efektivní tahat s sebou na koni divočinou kanystry s benzínem, kde se dobře živení koně napásli, když údajně nic neroste, a co jim dávají v zimě? Proč mají některé dívky k lehce potrhaným blůzám módní přiléhavé kalhoty? Křídu jsem zaměnil za kousek mýdla a provaz jsem jen stěží rozpoznal. Štíhlá, hbitá Poničanová mi ve "vojenském" připomínala spíš ženu v nejlepších letech (40+) než nějakou stařenu. Hodně mě překvapilo, že herečce bylo 57. Dívky vypadají ke 20, ale jestli už putují 15 let, jak říkala Stará, musí jim být přes 25.
Teprve následně jsem začal vnímat jednotlivé scény v souvislosti a děj prožívat. Na co asi Stará vzpomínala u vrat do krytu? Jak se tam tísnili, když byla malá, všude plno lidí bez špetky soukromí? Z její tváře jsem cítil, jak silná je její touha konečně najít lidi (zatímco holkám je to fuk), zklamání z křídy v ruce Evy, vrcholná scéna s provazem na krku krávy.
A pak ten příval emocí - neskutečné štěstí, že konečně někoho našli, vystřídané zklamáním, že je starý Herold úplně sám. Rozněžňovala ji jeho galantnost a rozčilovaly ji jeho patetické řeči o "pramatkách". Škoda, že pro nechápající Barboru (ta si snad myslela, že už jdou na TO?) nenašla vlídné slovo vysvětlení (snad chtěla později) a jen ji poslala pryč.
Je ironií, že Stará zemřela tak náhle a nečekaně. Ta jediná by je všechny srovnala do latě. Divoké holky by naučila hospodařit v domě a uhlazeného, místy patetického Otakara by přivedla blíž k drsné realitě boje o přežití. Všímáme si, že nemocné paní Hubertusové říkal něco úplně jiného, než dívkám na odchodu. Ale když desetiletí hrál šachy jen sám se sebou, můžeme jen obdivovat, že se nezbláznil dočista.
Po chvilce truchlení nad hrobem Staré, Barbora, s jiskrným pohledem, zavelí k odchodu. Teď je nová vůdkyně smečky. Všechny ji respektují. Proč se zdržovat na tom zvláštním místě, plném podivných věcí a mravů? Jdeme dál, putovat krajinou je to jediné co umíme a kde se můžeme cítit pevně. Hlasy ze smečky žádají gramofon. První příležitost pro Báru, už s opaskem a pistolí od Staré, stát v čele honu a potrvdit svou vůdčí roli. Ale dílo zkázy dokoná dlouhá zbraň mladší dívky vzadu... Barbora z toho nemá žádnou radost, pohladí si i nábytek v tom docela pěkném domě, ale hned běží za svou smečkou.
Myslím, že Barbora bude dobrá vůdkyně. Pokud někde ještě žijí lidé, věřím, že pod jejím vedením k nim dojdou. Přeju jim mladé silné muže, kteří je chytí za pačesy a dají jim, co je třeba (pokud si je tedy, hned při prvním setkání, nepostřílí). A jestli na celém kontinentu už skutečně nikdo jiný nežije? Tak pomřou na cestě, jedna po druhé, v prostředí, kde se cítí "doma". V tom hotelu by se ukousaly navzájem. Šťastnou cestu, berušky, myslím na vás!