Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 21.6.2004
Pokud by byl film kultovní, znamená to, že jej vyznává hrstka primitivů, které při jeho sledování skotačí okolo ohně a pějí bojové písně. Ale to je spíš poznámka k nálepkám, které bývají mnoha věcem přiřazovány. Film ovšem za shlédnutí stojí. A to nejenom pro typicky české jméno jednoho z hrdinu (Victor Lásló). Pro atmosféru, pro přítomnost války, pro celkem realistické vykreslení toho, jak válka zasahuje do osudů lidí, i když občas nad zásahy osudu je třeba trochu přimhouřit oči. Přimhouříte je...a barvy se najednou vytrácejí, vidíte před očima obraz...černobílý obraz a jste rázem v Casablance za druhé světové války....
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 21.6.2004
Třetí díl přestává být pohádkou, to dozajista. Ale film, ten to opravdu není. První 3/4 filmy odpovídají tomu, co zažívá člověk obvykle ve škole - nuda. Kromě filmových efektů, které ovšem nepřinášejí nic nového (ani nemohou) se tam opravdu nic neděje. A myšlenka, tak ta se tam též neobjeví. V tomto ohledu mám pocit, že druhý díl ten třetí rozhodně převyšuje.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.6.2004
V roce 1916 maluje Kazimír Malevič obraz "Bílý čtverec na bílém pozadí". Přesně tento obraz se mi vybavil poté, co jsem viděl Invazi barbarů. Je to film, který má mnoho významů a o co v něm určitě nejde, to je umírání ústředního hrdiny. I když, možná i o něj. Invaze barbarů je nejspíš nakonec úspěšná, ale i to je otázka názoru. Je úspěšná v konci "žvanivých levičáckých padesátníků", je úspěšná ve smrti, kdy barbarská nemoc vítězí a ničí tělo, z něhož vzešla, je úspěšná v banálních věcech, jako je fakt, že si lze koupit vše, je úspěšná i v dalších narážkách, které se ve filmu jen mihnou. Ale možná, že úspěšná není... Silně ovšem pochybuji, že tyto důvody byly těmi, které vedly k udělení Oskara. Ale možná, že se mýlím...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.6.2004
Tenhle film je obecně o ovládání lidí. Je platný skrze celou historii a to, že platil i na komunisty, je pouze náhoda. Lidé se v průběhu historie příliš nemění a způsoby, kterými jednají, byly stejné v 17. jako jsou nyní v 21. století. Možná vás to napadne, až film uvidíte poté, co vás některý z vašich kolegů objektivně zkritizuje, dokáže vám, že máte protifiremní myšlení a že bude nejlepší, když odejte dohodou (to jen jako příklad). A nejlepší na tom je, že proti tomu neexistuje obrana. Neexistovala ve středověku, neexistovala za komunistů a neexistuje ani teď. Proto je tento film jedním z nejlepších, protože je obecně, a troufnu si říci i interkulturálně, platný.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 9.6.2004
Dojemný slaďák pro amerického diváka. Naprosto předvídatelný. Zkrátka to s evropským filmem nemá nic společného. Je to movie. Ale řemeslně je kvalitní.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 10.6.2004
Temno, temno, ni tucha jitřního světla. Film se jmenuje správně. Je to zkrátka nuda. A nuda není umělecké vyjádření skutečnosti. Není v něm hloubka, je to jen povrchní vršení situací, které jsou snad občas vtipné, ale...jako kdyby už je člověk někde viděl (scénu s žárovkou například ve filmu Děvčátko). Velký rozdíl mezi tímhle filmem, který je "umělecký" a filmem Kameňák není. I když jeden přece jenom ano: Nuda v Brně je černobílá.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 23.6.2004
Knížku jsem nečetl, takže mohu hodnotit jen film jako takový, nikoliv věrnost předloze - či její zpracování. Ale očekával jsem od něj více, je to schéma na schématu, a chvění z myšlenky se tam člověk nedočká. Stejně tak celkové sdělení je poněkud chabé. Zkrátka film jako jich je spousta. Nic výjimečného, co by mělo být nominováno na Oskara. Postavy jsou ploché, bez výrazu a herecký výkon? Ani jeden z herců mě nezaujal. Spíš naopak - Jaroslav Dušek ve filmu ruší, Anna Geislerová celý film "předvede", ale to je asi vše. Řádění osvoboditelů je také přitažené za vlasy. Tím nechci říci, že se chovali vzorně, ale jednání postavy musí mít vnitřní logiku a ta v těchto scénách chybí. Ve filmu je celkově vzato příliš mnoho chyb, které jsou nepřehlédnutelné. A abych uvedl srovnání - má-li film zobrazovat drsnou a záhadnou povahu lidí, žijících v horách, nechť se poučí z vynikajícího černobílého zpracování Čapkova Hordubala, má-li evokovat okupaci, nechť se poučí z Ostře sledovaných vlaků, které, třebaže je v nich řada komediálních prvků, v sobě obsahují tragédie, které nelze odvrátit.