Zari
ohodnotit

Vrah panenek

El asesino de muñecas

Další název:
Killing of the Dolls
Žánr:
Rok:
1975
Délka:
98 minut
Popis / Obsah / Info k filmu Vrah panenek
Halucinační výlet do choré mysli androgyna, který je fixován na panenky a jako neúspěšný chirurg nemá ke skalpelu nikdy daleko. „Hororové melodrama" s očividným (homo)erotickým podtextem kuriózně bazíruje na psychoanalytických výkladech. Film popíral veškeré hodnoty tehdejšího klerofašistického režimu.
Vrah panenek je raritní záležitost, kterou v lepším případě nalezneme v poznámkách pod čarou, v tom horším se o ní v análech španělského hororu nedočteme vůbec. Film vyprodukovala společnost Huracán Films, příznačný exemplář španělské nízkorozpočtové společnosti jepičí existence. Nepodobně na tom byl režisér Miguel Madrid, jenž odešel do tvůrčí penze s celkovým kontem tří dokončených filmů. Co je sociálně periferní, bývá tak často symbolicky centrální, říkával Allon White a pro Vraha panenek to platí dvojnásob.
Miguel Madrid byl homosexuál, a přestože si pod nůžkami cenzorů klerofašistického režimu generála Franca nemohl dovolit otevřeně zpodobňovat (homo)erotickou obraznost, snímku nelze upřít zjevný odklon od heteronormativní kultury. Ústředním spektáklem se ve vyprávění nestávají mordy, okamžiky vytržení obstarává postava Paula, ztvárněná Davidem Rochem - kamera náruživě nabízí kýčovité obrazy jeho ladných gest a (nahého) zženštilého těla, pečlivě okrášleného úsporným ošacením. Androgynní podstata je důležitým rysem „campového" vkusu (Susan Sontagová) a manýristická vyumělkovanost snímkem doslova probíjí - od mizanscény až po herecké výkony. Vrah panenek se svým důrazem na fetiš, umělecké prostředí a expresivními hudebními motivy není nepodobný žánru mysteriózních thrillerů, tzv. „gialli". Nepracuje však s fantómem zla, jako to činilo např. Hitchcockovo Psycho (1960), od něhož přebírá psychoanalytický výklad, který je obráceně - a velmi jasně - exponován už na počátku filmu samotným režisérem. Dílo přitom obsesemi nešetří a nabízí nonsensový guláš oidipovského komplexu, pedofilie anebo fixace na panenky. Více než o vážné psychologické drama mu jde o jediné: exploatační podbízivostí vybudit v divákovi za každou cenu senzaci. Osobité jsou v tomto ohledu Paulovy barvité patologické vidiny, jež labilně vstupují do vyprávění, ve filmu znejišťují povědomí o tom, co je sen a co realita, a dávají nám intenzivně zakusit horečnatý obraz šílenství. Vrah panenek patří k dílům, která diletantismem a prvoplánovou snahou ohromovat bezděčně vykazují leckteré avantgardní stylotvorné přístupy, jaké jinak rozeznáváme u uměleckého či experimentálního filmu.

Jiří Blažek, LFŠ 2014


oficiální text distributora

Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Události (1993) [TV pořad]

19:00 - 19:56

28 minut již uběhlo
28 minut zbývá do konce

ČT2 - Kvarteto

19:00 - 19:30

28 minut již uběhlo
2 minut zbývá do konce

NOVA - Ulice (2005) [TV seriál]

18:30 - 19:30

58 minut již uběhlo
2 minut zbývá do konce

Prima - Hlavní zprávy (2020) [TV pořad...

18:55 - 19:40

33 minut již uběhlo
12 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Salvatore Samperi

Samperi Salvatore

Atrás hay relámpagos

Atrás hay relámpagos
Atrás hay relámpagos

Naposled navštívené:
Salvatore Samperi

Samperi Salvatore

Atrás hay relámpagos

Atrás hay relámpagos
Atrás hay relámpagos