Zari

Recenze: The Circle

Vydáno dne 15.10.2017
Film, který irituje tím, jak moc je aktuální. 
Vědět je dobré. Vědět všechno je lepší. Vědět je základní lidské právo. Tajemství jsou lži. Mae je holčina, která se bojí nenaplněného potenciálu. Naštěstí ji kamarádka Annie (Karen Gillan, Nebula ze Strážců Galaxie) dohodí místo ve společnosti The Circle, která razí uvedené slogany a které šéfují sporní týpci, v podstatě napůl novodobí komunisti – Eamon Bailey a Tom Stanton. Snaží se mít všechny pod kontrolou a vědět o nich úplně všechno, přičemž pro ně není těžké své oběti přesvědčit o tom, že to, co dělají, je správné (brainwashing v praxi). Klidně i nabídnou pomoc v případě postiženého otce, abyste se jim zcela odevzdali. Ať už prostřednictvím minikamerek, sítě True You, nebo programů SeeChange, ChildTrack či Soul Search. Všechno vede k jedinému – ke ztrátě soukromí!!!

Třebaže je The Circle prezentován jako sci-fi, z výše uvedeného se už několik aspektů stalo skutečností. A teď bude nutné zabránit tomu, abychom se v následující, řekněme, dekádě nechali technologiemi pohltit natolik, že dopustíme to zbývající. The Circle, společnost zabírající možná větší plochu, než sídlo CIA v Langley, jasně evokuje Facebook a Google a snad i Youtube, díky nimž se taky rodí vyumělkované celebrity, přičemž jednou z nich se stane i Mae. Sice na rozdíl od Trumana ví, že ji sledují miliony followerů, nicméně ne vždycky to může být výhoda. Prakticky jde o to, že takhle to vypadá, když Big Brother přestane být omezen prostorem vily a stane se všudypřitomným.

Zatímco Oko dravce je v první řadě zábava, Oko v oblacích se zabývá mnohem serióznějšími otázkami, takže The Circle mu je rozhodně bližší. A vůči divákům vlastně naláhavější, neboť poukazuje na věci, které sami běžně používají (to o dronech fakt neplatí). V průběhu Maeiny transparence (veřejného sledování všeho, co za den dělá – s výjimkou cca tříminutových přestávek na odskočení si) se objevují na obrazovce různé komentáře. Bohužel ve velké rychlosti, takže není možné je napoprvé všechny přečíst. Nicméně některé z nich, stejně jako ty od diváků během závěrečné honičky s Mercerem (Ellar Coltrane – ten chlapec z Chlapectví) v přímém přenosu, poukazují na bezcitnost, bezohlednost a cynismus, jaké jsou pro současnost poměrně typické.

Svůj význam má i to, že Mae chodí ve volném čase kajakovat. Její nehoda, která klidně mohla být záměrně vyvolaná, rozjede události, které vedou až k tomu, že by se mohlo stát, že by jedna velká společnost mohla de facto převzít roli vlády! A zase jsme u toho – téměř veškerá a neomezená moc by spadla do rukou dvou byznysmenů, které nezajímají lidi, ale peníze. Jednoho z nich si zahrál Tom Hanks a znovu i přes menší prostor předvedl naprosto famózní představení hodné minimálně nominace na Oscara! Roli Eamona Baileyho si evidentně užíval a je trochu škoda, že – při vší úctě k Pattonu Oswaltovi – nedostal v Tomu Stantonovi spoluhráče zvučnějšího jména, např. Kevina Spaceyho, Toma Sellecka, Aleca Baldwina, Steva Guttenberga, Seana Beana či Kennetha Branagha. Mimochodem zamrzí, že se v závěru řeší situace právě s tímto přispěním Tye (John Boyega ze Star Wars) a že si nebudeme moci přečíst alespoň něco z té emailové komunikace.

The Circle je film, který vypovídá hodně o současné době a navíc není hloupě vystavěný. Proto rozhodně stojí za zhlédnutí. Možná tím spíše, že nikomu nepodsouvá, co je špatné a co správné (ačkoliv faktem zůstává, že náznaky satiry nezapře), ale nutí k důkladnému zamyšlení. Proto se klidně může stát, že hlavní hrdinku s krásnou tváří Emmy Watson budou někteří považovat za zápornou postavu. Ještě poslední dvě důležité věci: The Cirle je posledním filmem jedinečného Billa Paxtona, jenž i tentokrát ztvárnil svou nesnadnou úlohu velice přesvědčivě. A zadruhé, jestli by se něco nemělo narušovat, pak je to soukromí, protože mnoho důležitějších věcí lidé nemají. Právo na něj mají všichni – celebrity i obyčejní lidé. Tedy kromě těch týpků, co drží ve sklepě spoustu roků cizí děti proti jejich vůli a jiných deviantů. Ale to už zacházíme hodně do extrému.

FOTO: Bontonfilm
Hodnocení autora: 8/108/108/108/108/108/108/108/108/108/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama