Recenze: Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti

Vydáno dne 24.03.2016
Film s údajně největším rozpočtem v historii kinematografie!
Z minula víme, že Muž z oceli (nyní tedy znovu vystupující pod tradičním označením Superman) přemohl za bizarních okolností Generála Zoda. V tomto světě však objevují se další bytosti, které jej mohou zásadním způsobem ovlivňovat. Třeba takový Bruce Wayne. Jako malý – zrovna v době, kdy v kinech běžel Boormanův Excalibur – přihlížel chladnokrevné vraždě svých rodičů, načež spadnul do studny plné netopýrů, kteří si ho v podstatě osvojili, podobně jako ona bájná vlčice Romula a Rema. Teď si říká Batman a bojuje v ulicích města se zločineckou chátrou. K té se řadí i Lex Luthor, jenž je alergický především na Supermany.

Seznámíme se rovněž s jednou ženou. Zprvu hodně tajemnou, později už méně. Jmenuje se Diana Prince, ale mnozí ji spíše (po)znají jakožto Wonder Woman. Její představitelka Gal Gadot, známá ze série Rychle a zběsile, vypadá velice dobře a komiksové předloze jakoby z oka vypadla. Nicméně jejím smyslem nebylo nějak výrazně zasáhnout do děje, ale pouze nás připravit na to, že je součástí Universa DC Comics, a tudíž se s ní budeme setkávat i nadále (viz Justice League). Lehce se otřeme i o další postavy (Aquaman, Cyborg, The Flash), abychom počístali s tím, že se půjde ve šlépějích Marvelu, kde se točí stamiliony dolarů.

Jenže znova platí, že DC Comis a Warner Bros. nechtějí jít pouze a jenom zábavnou cestou. Naopak k ní chtějí příidat nějakou nadstavbu, nějaký přesah. Bylo rozhodnuto, že něco takového nedokáže nikdo jiný než David S. Goyer. Přitom jeho scénář k Batman v Superman: Úsvitu spravedlnosti představuje dílo natolik hamižné a neoriginální, že by ho bezpochyby dokázal splácat kdejaký student prvního ročníku filmové školy (a ještě klidně oboru zvuk), případně průměrný komiksový fanda nebo jedinec, který viděl tak deset komiksových (a vlastně nejen komiksových) hollywoodských blockbusterů.

To znamená: chopím se klasické šablony, přidám pár filozofických podtextů (ve smyslu, že Superman je vlastně Bůh, a že neexistuje nevinná moc), a když nebudu vědět, kudy kam, všichni jistě prominou třeba to, že mimozemská loď bude mluvit anglicky a v pohodě si okamžitě „potyká“ s hlavním záporákem. (Spolupracoval jsem přece s Nolanem na trilogii o Temném rytíři a tam taky prošlo ledacos.) Jo, a zapomínat nelze ani na rodinné hodnoty, protože ty fungují vždycky, ať už se jedná o gangsterky, komedie, akčňáky … tak proč by nefungovaly v komiksových spektáklech? Musím napsat, že by mě dost zajímalo, jak konkrétně přispěl se svou trochou do mlýna druhý ze scenáristů, pod Argem (fuck yourself) podepsaný Chris Terrio.

Těch vyložených hloupostí ale od minule naštěstí výrazněš ubylo. A dokonce se podařilo vytvořit i nějaké ty zapamatováníhodné scény, přičemž takové v Muži z oceli zcela absentují. Souboj dvou titulních superhrdinů jest úžasně epický a navíc okořeněný jistým nedorozuměním, které mu přidává na intenzivě a působivosti. Ale zároveň se vlastně jedná o kontraproduktivní řešení, protože trumfnout něco takového se prostě nedá. Zvláště ne něčím, co bylo do jisté míry k vidění například v mizerné sci-fi Jsem číslo čtyři. V budově Kapitolu se pro změnu odehraje nejnečekanější okamžik celého filmu. Ale zase – ve výsledku působí spíše dojmem, že měl být na efekt, protože s dějem žádným výrazným způsobem nezamává. Vlastně ano, ale v negativním smyslu, neboť po něm v Batman v Superman: Úsvitu spravedlnosti přestane figurovat jedna z do té doby nejvýraznějších a nejzajímavějších nových postav.

Ještě štěstí, že zůstává Lex Luthor, i když mohl dostat větší prostor. Že nedostal, to hodně zamrzí především z toho důvodu, že Jesse Eisenberg si tuhle roli maximálně užívá, mluví o poznání pomaleji, než obvykle, a aniž by jakkoliv přehrával, dokázal parádně vystihnout to, že tenhle Lex Luthor je nefalšovaný, všehoschopný magor! Ostatní herci (možná s výjimkou Jeremyho Ironse, jenž následuje Michaela Cainea v roli sluhy Alfreda) mu ani z poloviny nemohou konkurovat, byť se velice snaží. Opět jde o to, že jejich postavy prostě nejsou dobře napsané. Na druhou stranu je ale celkem fajn, že přibyl Ben Affleck, jelikož Henry Cavill měl, řekl bych, trochu problém utáhnout celý biják sám. Z ženských postav nezanechává největší dojem Amy Adams, nýbrž Holly Hunter. Nicméně protože Zack Snyder požádal, aby se v recenzích nespoilerovalo, budeme to tady muset utnout.

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
je film s velkými, ale nenaplněnými ambicemi. Dalo se to čekat. Avšak musí se dodat, že výsledek nakonec předčil očekávání. Především proto, že prakticky žádná nebyla :-) . Když dáte do jednoho bijáku dvě takhle ikonické postavy, je jasné, že se lidé pohrnou, třebaže tenhle počin není jinak v podstatě ničím výjimečný (OK, zhruba tři záběry jsou extrémně cool). Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti si tedy už za první víkend vydělal na svůj odhadovaný rozpočet (400 milionů dolarů) a určitě si najde své věrné příznivce, kteří by za něj dali ne jednu, ale klidně obě ruce do ohně. My se ale po dosavadních zkušenostech a zážitcích více než na Justice League těšíme na další Avengers.

Evelyn Gressmann

Gressmann Evelyn

Místo činu: Slaná smrt (Tatort: Salzleiche)