Zari

Exkluzivní rozhovor: Tomáš Vorel … 1. část

Vydáno dne 02.12.2014
Film Vejška nedávno vyšel na DVD. A pokud vám snad tento formát už nevoní, tak od 10. prosince bude k dispozici na Blu-ray. Proto nastala právě teď ta správná doba vyzpovídat pana režiséra. 













FDb: Vy jste v jistém smyslu průkopníkem. Gympl byl první český film, který vyšel na Blu-ray disku. Ulovit miliardáře zase první český film natočený na RED kameru. Platí něco podobného i pro Vejšku
Tomáš Vorel: To není tak úplně pravda. Ulovit miliardáře byl první český digitální film, který byl nejen natočený a zpracovaný (v rozlišení) 4K, ale měl 4K premiéru v prvním 4K kině v Hradci Králové. Dál než 4K se nedá jít, takže Vejška není v tomto směru nijak technologicky výjimečná.

FDb: Stopáž filmu se nakonec dostala pouze na nějakých 75 minut. Počítám, že na DVD se v bonusech žádné vystřižené scény neobjeví …
Tomáš Vorel: Výroba DVD Vejška šla zcela mimo moji kontrolu, takže nevím, co tam je za bonusy. Všechna bonusová videa ale najdete na Youtube kanálu Vejška: Co ve filmu nebylo, Nejlepší scény filmu, Trailer, Teaser, Film o Filmu, Klipy, Fotogalerie, Soundtrack ... 

FDb: Scénář ke Gymplu jste psal spolu s Tomášem Houškou. Zkoušel jste ho ke spolupráci přesvědčit i tentokrát?
Tomáš Vorel: Chtěl jsem, aby Vejška byla zcela jiná než Gympl, takže jsem psal scénář s někým zcela jiným. Tedy s Pastou Onerem. Ten má graffiti scénu dokonale zmapovanou. Navíc má strhující životní historky a je nadaný vypravěč. Takže jsme dali své nápady dohromady a psali a psali a psali ...

FDb: Houška se mezitím sám stal režisérem. Natočil film Labyrint. Viděl jste tenhle „mysteriózní thriller“? Co si o něm myslíte?
Tomáš Vorel: Nic si nemyslím, neviděl jsem a vidět nechci.

FDb: Právě kniha Tomáše Houšky Graffiti rules se stala de facto předlohou k filmu Gympl. Počítali jste s tím, že se někteří diváci v postavách zhlédnou a na základě Gymplu a Vejšky vyrazí do ulic třeba i ilegálně malovat graffiti? Nebo máte už snad dokonce zprávy, že se tomu tak stalo? Přeci jen, když už jste údajně dokázal svým filmem Cesta z města přimět (možná nejednu) pražskou rodinu, aby se přestěhovala na venkov …
Tomáš Vorel: Ano, film Gympl se stal pro mladé kultem a prodej sprejů výrazně stoupl. Vejška je už trochu o něčem jiném. O tom, jak se posunout výtvarně dál, jak se malováním graffiti v dnešní době uživit.

FDb: Když už je řeč o scénáři, přinutil vás někdy někdo z herců, které jste si pro svůj film vybral, přepsat scénář? Že se mu/jí třeba konkrétně na té jeho/její postavě něco nelíbilo?
Tomáš Vorel: Herci všech mých filmů čtou scénáře a to hodně dopředu. Pak děláme intenzivní herecké zkoušky všech scén. Herci mají právo změnit si postavu a dialogy podle sebe. Když jsou změny oproti scénáři veliké, tak dávám herce do i titulků jako „spolupráce na scénáři“.

FDb: Graffiti jsou v dnešní době v podstatě celosvětovým fenoménem. Přesto se o tomto tématu ani v zahraničí mnoho filmů netočí. Výjimku tvoří snad jen německý Wholetrain. Čím si to vysvětlujete?
Tomáš Vorel: Filmů o graffiti je více, než tady uvádíte. Dokumentů i hraných filmů. Ale není to žádná masovka, žádný „mejnstrím“. Malování graffiti je v obecném povědomí považováno jako protispolečenská trestnáčinnost. Takže tento typ filmů diváky poněkud pobuřuje a odpuzuje. To, že se Gympl stal v Čechách diváckým hitem, tak to je výjimka. To jsme vůbec nečekali.

FDb: Prozradíte rozpočet filmu Vejška?
Tomáš Vorel: Cca 20 milionů korun českých.

FDb: A vybavíte si ještě počet natáčecích dní? A jinak jaké bylo vůbec nejdelší a nejkratší natáčení, co se vašich filmů týče? A které bylo celkově vzato nejnáročnější a které naopak nejpohodovější?
Tomáš Vorel: Cca 45 dní. Nejdelší natáčení byl film Cesta do lesa, točil se v průběhu dvou let. Čekali jsme na kvetoucí stromy, pak na žně, pak na sníh. Hrají tam zvířata a děti, jsou tam složité animace. Nejrychleji byl hotov film Ulovit Miliardáře, který se odehrával převážně v interiérech, a nebyly tam složité trikové záběry.

FDb: Ve svých filmech si vždycky „střihnete“ minimálně menší roli. Nicméně v Gymplu jste hrál školníka, kdežto ve Vejšce profesora na vysoké škole. Má snad jít o tu samou postavu, a tedy i o jakousi sofistikovanou kritiku dnešní společnosti, kde se v podstatě každý může stát, řekněme díky větší porci drzosti a vypočítavosti, v podstatě kdekoli kýmkoli?
Tomáš Vorel: No, to je příliš sofistikované vysvětlení.  Moje vysvětlení je jednodušší: Když jsem studoval stavební fakultu, tak mě učil věhlasný profesor Servít. A ten mě vyhodil osmkrát od zkoušky a byl velice nepříjemný a měl zrzavé vlasy ulízané dozadu. Proto jsem si ho zahrál ve Vejšce, abych mu vrátil to příkoří.

FDb: Ve Vejšce hrají všichni opravdu skvěle. Z nově příchozích tváří, hledal jste dlouho vhodnou představitelku Julie nebo jste měl brzy jasno, že to musí být Eva Josefíková? Co pro vás bylo u herečky hlavním kritériem pro obsazení této postavy?
Tomáš VorelJosefíková vyhrála konkurz mezi padesáti uchazečkami. Vyhrály její oči, její pohyb, její šarm. Nejenže je krásná, ale umí i skvostně hrát. A to se u hereček málokdy sejde dohromady.

FDb: Nepřemýšlel jste, že byste do příběhu Vejšky znovu „zakomponoval“ Martinu Procházkovou a/nebo Lenku Juroškovou?
Tomáš Vorel: Ne, to jsme nepřemýšleli. Ti tři kluci a jejich rodiče jsou stejní, a proto se musí měnit všechno kolem nich. Holky, profesoři, situace ...

FDb: Tak ale když už se vrací Filip Vorel coby Zrzoun … Mimochodem, v jakém jste přesně příbuzenském vztahu?
Tomáš Vorel: Synovec. A jeho bratr Michal, ten zase hrál v Cestě z města toho synka Hanáka. Vorlovi jsou herecká rodina. Náš táta byl nadaný komediant a vypravěč.

FDb: Gymplu má cameo Pavel Telička. Je pravda, že jste do Vejšky chtěl obsadit do role Jakuba Koháka nejdříve Milana Knížáka a do role, kterou nakonec hraje David Vávra, bývalého prezidenta ČR Václava Klause?
Tomáš Vorel: Ano, to je pravda. Knížák četl scénář a já chtěl, aby ho předal Klausovi, protože jsou kamarádi. Tak aby tam oba hráli. Hlavně proto, že Knížák je opravdovým profesorem na AVU (Akademie výtvarných umění – pozn. aut.) a Klaus opravdovým profesorem na VŠE (Vysoká škola ekonomická – pozn. aut.). Ale Knížák se scénářem naprosto nesouhlasil a Klausovi ho tudíž ani nepředal.

FDb: Když už jsme vlastně u toho, jak se vám tenkrát podařilo dostat pana prezidenta Václava Havla do Kamenného mostu? Bylo to obtížné natáčení, třeba i kvůli jeho ochrance?
Tomáš Vorel: Havel to je jiná liga. Měl smysl pro humor a ironii osudu, nebral se tak vážně a důležitě. Ten rozhovor, který vede s Hanákem na Karlově mostě, tak ten se ve skutečnosti udál mezi mnou a Havlem na záchodku Klášterní vinárny, kdy jsme oba stáli u pisoárů a povídali si o marnosti tvorby. Vedle stála Havlova ochranka, což byl Josef Zvěřina, můj učitel karate Shotokan-ryu, 1. dan. Takže domluvit pak natáčení na Karlově mostě nebyl problém.

FDb: Jen mě tak napadlo, že když už jste tedy jednoho bývalého prezidenta ČR obsadil a druhého jste chtěl obsadit, nakolik je pravděpodobné, že jednou uvidíme ve vašem filmu i toho současného, tedy Miloše Zemana? A jakou byste mu asi přisoudil roli?
Tomáš Vorel: Určitě by dobře zahrál přiopilého elektrikáře, který jde vypnout elektroměr hlavnímu hrdinovi v připravovaném filmu Instalatér.

FDb: Do vašich filmů také často obsazujete svého syna. Tomáš Vorel mladší nemá ambice režírovat? Nemluví vám do režie?
Tomáš Vorel: Nemá ambice režírovat, měl kdysi ambice stát se produkčním, ale nedostal se na FAMU, protože jsem mu nesehnal tlačenku. Udělal tedy přijímačky na VŠE, kde se právě několikrát potkal s profesorem Klausem. Junior byl tedy hlavní dramaturg a poradce Vejšky, co se týkalo výuky a zkoušek na VŠE. Takže do scénáře mluvil nejvíce ze všech.

FDb: Jinak vaším dvorním hercem je určitě stále Tomáš Hanák, který se objevil skoro ve všech vašich filmech. Zatímco jeho neúčast ve Vejšce je vzhledem k tomu, jakou roli ztvárňuje v Gymplu, celkem zřejmá, proč chybí v Ulovit miliardáře?
Tomáš Vorel: Herec, který se objevuje ve všech mých filmech, se jmenuje Radomil Uhlíř. Hanák má proti němu velké výpadky. Nehrál třeba už v Kouři (jednozáběrovou roli číšníka tam podle Tomáše Vorla dostal za trest – pozn. aut.), protože mě tehdy zradil a točil s Věrou ChytilovouKopytem sem“, takže jsem s ním dva roky nemluvil a za trest ho neobsazoval. A v Ulovit miliardáře měl Hanák hrát roli zkorumpovaného šéfa Pín Klubu. Ale to zase odmítl Hanák, protože se tehdy politicky angažoval a bál se, že by ho Miliardář zkompromitoval. Takže šéfa Pín Klubu nakonec skvěle ztvárnil David Vávra.

Pokračování příště …


FOTO: A-Company Czech

(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama