Recenze: Želvy Ninja

Vydáno dne 21.08.2014
Film z produkční dílny Michaela Baye. Ano, TOHO Michaela Baye
Město New York bude už poněkolikáté na filmovém plátně v průšvihu. Na vině tentokrát není nikdo jiný, než Trhač! Se svým klanem Foot chystá velice svérázný … ne, velice pitomý plán a nikdo mu v tom nezabrání! Anebo že by se někdo přeci jen našel? Ano! Jsou čtyři, jsou teenageři, jsou mutanti, jsou ninjové a jsou … želvy! Zvídavá a nebojácná reportérka Kanálu 6 April O’Neilová se snaží vypátrat, kdo že to vlastně proti Trhačovi a jeho přisluhovačům bojuje. A když narazí na tuto čtveřici, zjistí, že je už řadu let pojí jisté pouto. Nejen je, ale i jejich krysího mistra, pana Třísku. Ovšem pozor! Skutečná krysa byla nasazena přímo do lidské společnosti!

Jak se blížila premiéra Želv Ninja, vzpomínal jsem na ten původní animovaný seriál. Úžasný seriál, který jsem kdysi hltal jako Michelangelo pizzu. Mým oblíbencem byl však Raphael. Jednak díky zbraním a asi i barvě pásky. Jenže to platí jen pro ten kultovní animovaný seriál, ke kterému se váže i jedna osobnější historka. Před nějakými 18-20 lety jsem byl takhle jednoho dne zamyšlený, a když se mě někdo z rodičů zeptal, proč jsem tak zamlklý, odpověděl jsem: „Přemejšlim vo Želvách.“ Dodnes se stává, že se mě občas v takových momentech zeptají, jestli o nich náhodou zase nepřemýšlím. To jen aby bylo znát, co pro mě kdysi Želvy znamenaly. :-)

Ty dvě hrané verze, které jsem viděl, mě totiž nikdy nenadchly. Připadaly mi prostě nereálné. Želví hrdinové nepůsobili opravdově, ale zkrátka jako herci v kostýmech, což samozřejmě také byli. Jenže i díky novým technologiím teď znovu vypadají jinak. A rozhodně to není žádná sláva! Nejsou roztomilé (ani jako malé), ale spíše až ošklivé, tak jako třeba postavičky v Rangovi. To však zdaleka není jediný malér, který v tomhle filmu uvidíme a uslyšíme. Fakt docela škoda, že v tomto případě nejde o zmutované králíky, jak nadhodí jedna z postav.

V první řadě ty hlášky – naprosto infantilní, hloupé … a ano, dokonce trapné! S výjimkou asi dvou – zmínce o škole profesora Xaviera a otázce, jestli pod krunýřem náhodou nemají padák. Troufám si tvrdit, že ani dětem nebudou připadat vtipné. V sále jich bylo několik a po celou dobu jsem dětský smích nezaslechl ani jednou. Zato se smáli někteří dospělí, a to při scéně, kdy Želvy jedou výtahem na střechu k závěrečnému zúčtování a rozjedou svůj „stylový“ hudební pokus. Kdepak, určitě to šlo zařídit tak, aby se film mohl líbit jak dětem, tak dospělým. Takových existuje!

Další věc – naprosté nesmysly se tu také dějí! Chápu, proč se na tom pitomém plánu podílí jeden z přisluhovačů, ale o co jde Trhačovi? Vždyť z toho vlastně nebude nic mít. A co to video April? Jednak natáčené na digitální kameru v analogové době, a druhak obsahující obrázky, které v podstatě popírají všechno, co se do té doby ve filmu stalo. A proč když je ve městě příjemné počasí, je na jeho okraji zima a spousta sněhu? A co ten kamion, řítící se ze srázu a poté z útesu, přičemž cestou popře skoro všechny fyzikální zákony?

Tím kamionem se v podstatě zároveň plynule přesouváme k akčním scénám, které jsou na film pro děti místy překvapivě drsné. Není to však ani tak zásluhou (nebo problémem?) režiséra Jonathana Liebesmana (jehož příjmení si raději nebudeme překládat do němčiny), jenž si, pravda, asi neuvědomil, že nenatáčí Světovou invazi 2, jako spíše zvukařů, protože jestli tyto Želvy Ninja v něčem vynikají, tak právě v práci se zvukem. Jinak v ničem (kupříkladu střih je matoucí a hudba otravná). A to jsou pod scénářem podepsáni Josh Appelbaum a André Nemec, kteří výrazným způsobem napomohli ke vzniku skvělé Mission: Impossible IV! U filmu s Tomem Cruisem v hlavní roli jsem jejich přístup velice oceňoval, nicméně u Želv Ninja jsem si po naskočení závěrečných titulků řekl jen: „Sakra, vždyť tohle by dokázal napsat kdekdo!“

Tady hlavní role připadla Megan Fox, jejíž April je nejen zvídavá a nebojácná, ale zároveň i trochu naivní, nechytrá, dotěrná, vtíravá, bláznivá, přehnaně snaživá, donquijotská, možná lesbická, ale spíše jí jen déle trvá, než pochopí, že o ni má někdo zájem, neopatrná, důvěřivá, senzacechtivá, rozjuchaná … a přesto ze všech postav v tomto počinu nejnormálnější! Její představitelka je navíc pořád zatraceně sexy, takže je alespoň na co, resp. na koho se koukat. Její vzhled hraje při jejím obsazování určitě pokaždé velkou roli, nicméně po zhlédnutí Želv Ninja jsem maximálně přesvědčený o tom, že má rozhodně na víc.

Želvy Ninja jsou filmem, který jakoby zároveň postrádal větší osobitost (viděli vůbec tvůrci alespoň jednu epizodu toho seriálu?). Stejně do něj ale jeho producent Michael Bay dokázal ze známějších tváří přilákat ještě také chladně krásnou a zabijácky neomylnou Minae Noji, Williama Fichtnera, který je zřejmě jediný, kdo pochopil, jaké je to celé pitomost. A pozor, cameo si tu střihla Whoopi Goldberg. Ano, TA Whoopi Goldberg! Film jinak samozřejmě půjde do kin ve zbytečném 3D a s českým dabingem, který se do hodnocení tentokrát také nepatrně promítnul. Výstižná je pak závěrečná scéna, která má, zřejmě mimo jiné, evokovat rádoby sofistikovaný vtípek s písní Happy Together od skupiny The Turtles (Želvy). Nicméně ve výsledku vyznívá taky spíše trapně, takže Michael Bay navzdory svému prohlášení a přání příznivce seriálu rozhodně nepotěší. A to už se chystá dvojka – no potěš! Přitom trailer vypadal, že by to opravdu mohla být zábavná podívaná.

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10