Duben
ohodnotit

Zabriskie Point

Rok:
1970
Délka:
112 minut
Premiéra v ČR:
10.1.2008
„Klasické dílo slavného italského režiséra o střetu různých generací a životních hodnot, doprovázené hudbou Pink Floyd.“

Obsah filmu Zabriskie Point

 
Symbolický příběh dvojice mladých lidí je kritickým portrétem materialistické společnosti. Jeho antiestablishmentové vyznění souzní s výrazným proudem tehdejší americké tvorby, již reprezentují někteří režiséři mladší generace (Lester - Petulia, Forman - Taking Off, Hopper - Bezstarostná jízda, Rafelson - Malé životní etudy aj.). V titulu filmu se skrývá skalnatá vyvýšenina na kraji kalifornského Údolí smrti, nazvaná podle jistého pana Zabriskieho, který v okolí objevil ložisko minerálů.

Antonioni vytvořil svůj první (a poslední) americký film podle vlastního námětu a na scénáři s ním mj. spolupracovali americký dramatik (a později i...
 
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit zde >>
režie:
Michelangelo AntonioniMichelangelo Antonioni  
hraje:
Mark FrechetteMark Frechette.....Mark   
Daria HalprinDaria Halprin.....Daria [21]   
Rod TaylorRod Taylor.....Lee Allen [40]   
Paul FixPaul Fix.....majitel baru [69]   
G.D. SpradlinG.D. Spradlin.....Allenův kolega [49]   
Bill GarawayBill Garaway.....Morty   
Kathleen CleaverKathleen Cleaver.....Kathleen [24]   
Harrison FordHarrison Ford.....zatčený student [27]   
Peter LakePeter Lake  
scénář:
Michelangelo AntonioniMichelangelo Antonioni  
Franco RossettiFranco Rossetti  
Tonino GuerraTonino Guerra  
Sam ShepardSam Shepard  
Fred GardnerFred Gardner  
Clare PeploeClare Peploe  
námět:
Michelangelo AntonioniMichelangelo Antonioni  
hudba:
Jerry GarciaJerry Garcia  
David GilmourDavid Gilmour  
 Kaleidoscope Kaleidoscope  
Don HallDon Hall.....poradce   
kamera:
Alfio ContiniAlfio Contini  
střih:
Michelangelo AntonioniMichelangelo Antonioni.....NEUVEDEN [57]   
Franco ArcalliFranco Arcalli.....spolupráce [41]   
trailer
Distributor v ČR:
ASFK - Asociace slovenských filmových klubů, AČFK - Asociace českých filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo kultury SR
 
 
Barevný:
Ano
 
 
Jazyková verze:
anglická
 
 
Distribuční verze:
s titulky
 
 
Zvuk:
mono
 
 
Přístupno:
od 15 let
 
 
Ohodnoťte
n12345
n678910
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Zabriskie Point >
Film je součástí: Project 100

Řadit dle:  Bodů uživatele  |  Od nejnovějších  |  Podle hodnocení

Nejnovější komentáře k filmu

Erkul
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 9.7.2013
HUdba Pink Floydů, to byl zlatý hřeb tohoto   filmu, který byl v podstatě spíše   přešlapováním na místě, což zřejmě mělo   ukázat jisté dobové hodnoty, stále   drsnějšího společenského prostředí   Spojených států. Z mého pohledu po létech,   kdy jsem film viděl poprvé, jsem opravdu ocenil   předvším hudbu PF, která mi připadala o   třídu lepší, než-li vlastní filmový   příběh.
charlie1612
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.11.2010
Zabriskie Point měl být Antonioniho triumfem   korunujícím jeho metody práce a potvrzení   komerční úspěšnosti. Byl zamýšlen jako   popis epochy, provokativní dokument o politické   nespravedlnosti, společenském boji a   mimořádné kulturní a morální polaritě ve   společnosti konce 60. let. Zároveň měl být   filmovým portrétem Ameriky a západní klultury   obecně. Velká očekávání ze strany MGM byla   vyjádřena i štědře otevřenou rukou s   penězi. Ale co se mohlo vyvinout špatným   směrem, to se špatným směrem vyvíjelo a   výroba filmu se stala nejen Antonioniho noční   můrou. Film měl premiéru v březnu 1970, po   dvou náročních letech, z nichž nejdelší čas   zabralo úmorné natáčení v pouštních   lokacích Kalifornie. Vyvolalo vleklou a   frustrující válku mezi Antonionim a MGM, která   se ještě více vyhrotila po zdlouhamém   hledání vhodné muziky. A místo oslnivého   úspěchu se tvůrci dočkali jedné z   největších finančních katastrof v dějinách   moderní kinematografie. Film spolkl přes 7   milionů dolarů – téměř pětkrát více než   Zvětšenina, za dobu produkce se v čele MGM   vyměnili tři její presidenti. Na rozdíl od   Zvětšeniny, která vynesla přes 20 milionů   dolarů, ZP přinesl zisk pouhých 900 000   dolarů. Kritika na filmu roztrhala vše, co se   dalo a stal se terčem výsměchu a výtek ze   všech kulturních i politických stran. Kritika   rozcupovala vše od scénáře, na kterém se v   konečné fázi podílelo pět autorů; přes   výběr hlavních hrdinů; ploché nic   neříkající zpracování; chyby ve střihu;   stále omýlané a povrchní „módní hippie“   dialogy; sebeospravedlňující, ale   nicneříkají militantní debaty revoltujících   studentů; až po romantismus „volné lásky“.   Veškeré metafóry byly buď nepochopeny, nebo   rozcupovány. Film se stal absolutním propadákem   a Antonioniho osobní katastrofou.
Ale nyní s   odstupem času, který odvál temný oblak   debaklu, můžeme na filmu vidět řadu   překvapujících kvalit. Mně osobně na filmu   uchvátil nádherný obraz nehostinné pouště,   symbol zlomu krajiny – Zabriskie Point v Mrtvém   údolí, Kalifornie, se zlomem v jednání   hrdinů; bezútěšný obraz amerického   zapadákova, kam se hrdinka filmu Daria dostane, a   v neposlední řadě skloubení obrazu a výborné   hudby, jejíž podstatná část pochází z   dílny Pink Floydů. Politizující klišé v   úvodu filmu rád odpustím, nepochopil jsem ale   jednání hlavního hrdiny, ke kterému podle   mého názoru v podstatě neměl důvod.   Necháme-li ale všechny tyto nelogičnosti   stranou a oddáme se jen obrazovému vjemu s   výborně zvolenou muzikou, získáme nevšední   zážitek.
K filmu byl vydán i skvělý   soundtrek.
jarda53
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.6.2010
Zajímavý film s hudbou od Pink Floyd, málo   slov,ale nemám rád takové filmy, kde lidi   bloumají, práce je nezajímá, koukají, kde co   ukrást a konec se rozplývá do ztracena, je to   vymývání mozků a s realitou nemá nic   společného...
zawada
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 22.4.2008
Dark Star 1
Zabriskie Point (1970) je v poradí druhým z   troch anglicky hovoriacich diel Michelangela   Antonioniho natočených pre M-G-M. Po veľkom   úspechu Zväčšeniny (1966), odohrávajúcej sa   v prostredí swingujúceho Londýna, mu producent   Carlo Ponti navrhol natočiť film o Japonsku.   Michelangelo letel do Tokya cez USA. Po krátkom   čase strávenom v krajine vychádzajúceho slnka   sa rozhodol vrátiť späť do Spojených   štátov, samozrejme s kamerou v ruke. Táto   krajina ho nesmierne zaujala v pozitívnom i   negatívnom zmysle. Počas svojho cestovania si   získal priateľov medzi vrchnými členmi   radikálneho černošského hnutia Čierni   Panteri; bol účastníkom študentských   demonštrácií, kde zočil akej brutality sa   dopúšťajú policajné jednotky na rebelantskej   inteligencii. Dokonca sa dopočul o jednom   „hippíkovi“, čo si prenajal lietadlo,   pomaľoval ho heslami o láske, mieri, vojne a   spokojne odletel. Všetky zážitky si počas   ciest zapisoval, a tak vznikol námet na film   Zabriskie Point. (Zabriskie Point je názov   vrcholu v Death Valley National Parku na okraji   Funeral Mountains.)
Michelangelo tu v plnej   miere aplikoval svoj štýl založený na   improvizácii, častých zmenách pri tvorbe   scenára i zmenách pri natáčaní jednotlivých   scén podľa momentálnych nápadov či   inšpirácií. Až na niekoľkých talianskych   členov štábu, neboli rutinéri z Hollywoodu na   takýto druh práce vôbec zvyknutý, čo ich   často privádzalo do rozpakov vedúcim až k   averzii. 58 ročný režisér bol na vrchole   svojich síl.
Zabriskie Point vybočuje z   dovtedajšej Antonioniovej tvorby, pretože je   výrazne lyricky štylizovaný. Lyrickému ladeniu   sa podriaďuje hlavne vedenie kamery, ktorá   políčko po políčku vytvára špičkové   fotografie (viď napr. scénu s lietadlom).   Časté letecké zábery či veľké celky   prírody vyjadrujú obrovský záujem a   režisérov úžas nad fotogenickým a výtvarným   potenciálom americkej krajiny. Dej filmu je   zasadený do Los Angeles, Arizony a Death Valley.   Krajina tu vystupuje v oveľa podstatnejšej miere   ako napríklad v Červenej pustatine, Výkriku či   Zväčšenine. Púšť splýva s postavami a   stáva sa jednou z hlavných predstaviteliek.   Nekonečná púšť, schopná všetko ukryť, na   všetko zabudnúť, od všetkého uniknúť...   „Místa jsou vždycky důležitá, ale příběh   Zvětšeniny by se mohl odehrávat kdekoliv,   zatímco Zabriskie Point je film o USA. Pravou   hrdinkou filmu je Amerika. Postavy jsou jen   záminka… Zvětšeninu jsem v přípravném   stádiu začal tvořit mimo Anglii a teprve tam   jsem našel náplň pro své téma, kdežto   Zabriskie Point vznikl přímo a celý v USA, byl   vlastně vytvářen den po dni, tak jak jsem se   setkával s různými událostmi a lidskými   osudy. Utvářel se tedy bez dlouhých   příprav.“
Podobne ako sa mu vo   Zväčšenine podarilo zachytiť ducha mladého   swingujúceho Londýna, tak i tu predložil obraz   mladého amerického ducha protestujúceho proti   establishmentu. Obdobie Studenej vojny vedúce ku   militantnej intervencii vo Vietname;   konzervatívne sociálne a politické normy   presahujúce z päťdesiatych rokov... Antonioni   diváka hneď v úvode uvádza do deja politickej   debaty revolucionárskej mládeže, ktorá už   viac nedokáže trpieť militantné výpady   vlastnej krajiny. Exportná vojnová politika   presiakla i vnútroštátne, keď vláda   nedokázala upustiť ani od militantných zásahov   v srdci krajiny. Obdobie vzniku Novej ľavice,   Anti-vojnového hnutia, Hnutia slobodného   vyjadrovania (vychádzalo z Hnutia ľudských   práv) i Hnutia za práva žien prinášalo   obrovské zmeny, len ťažko pochopiteľné pre   vládu, ktorá sa silou mocou snažila stlmiť   akékoľvek náznaky namierené proti nej.   Režisér oproti predošlému dielu, kde   vystupoval len v polohe pozorovateľa, prijíma   stanovisko kritika a obhajcu nových   spoločenských tendencií. Rozpracúva tu i   veľmi vážnu problematiku rasových vzťahov a   celkového medzi rasového napätia. To kontrastne   zachytáva i oko kamery, keď popri lyrických   obrázkoch nikdy nekončiacej krajiny ukazuje   realistické obrázky ghetta, hraničných   oblastí a spustošené miesta, kde sa potulujú   maloletí výtržníci.
Michelangelo vedie   súboj s večne idealizovaným, materialistickým   princípom amerického sna. Všetci zabúdajú na   skutočné hodnoty a nechávajú sa strhávať   obrovskými reklamnými šotmi a reklamnými   bilboardami, ktoré im sľubujú úspech a   blahobyt, samozrejme zakladajúci si na dostatku   materiálneho a peňažného imania. Parodizovaný   reklamný šot v televízii, obrovské logá a   bilboardy hovoria o úplnom pohltení ľudských   bytostí značkovými produktmi. Konzumná   spoločnosť, topiaca sa vo vlastnom vedomí nikdy   nekončiacej túžby po americkom sne, stráca   vlastnú tvár. Ostáva po nej už iba skreslený   portrét zdanlivej dokonalosti. Antonioni hovorí   o jej rozpade, o prílišnej komerčnosti i   konzume. Takýto v skutku radikálny postoj   nakoniec zapríčinil obrovský komerčný   neúspech, pričom išlo o jeho prvý v kariére.   „Dokonalosť sama“ sa predsa nechcela pozerať   na svoje negatívne stránky a nepripustila   existenciu polarity.
Faye
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 25.1.2008
Je smutné, že pověstný pouštní sex mi   nepřipadal nijak vzrušující a místo erotična   mě spíš zaměstnávaly otázky, kam všude by   se ten písek mohl, ehm, dostat a zdali by se   dlouhé vlasy vyválené v tomhle prachu daly   někdy ještě rozčesat. Taky mě rozptylovalo,   že hlavní hrdina měl krásně chlupaté ruce a   k nim nepatřičně až ohavně chlupaté nohy.   Tak tohle se mi honilo hlavou při (prý)   erotické scéně, která tolik pobouřila   puritánskou Ameriku a nejen jí...
P.S.: A má   sestra, kterou jsem zadara vytáhla do kina, byla   protivná hned na začátku ... prý : „Hádat   se revolucionáři ještě o pár minut déle,   nechala bych tě v kině a odešla bych s   parádní migrénou.“ Mimochodem sex jí taky   moc nebral, ale vysvětlila mi ty chlupaté nohy,   takže nebyl to rozhodně ztracený čas a ve   vestibulu jsme dostaly zadarmo ještě dezert s   názvem DeSert :-).

10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film
minih13411minih13411Na západní frontě klid (1930) 
All Quiet on the Western Front n
minih26810minih26810Vrah zo záhrobia (1966) 
n
minih45382minih45382Uvolněte se, prosím! (2004) [TV pořad] 
Uvolněte se prosím! aneb Co jste v televizi neviděli I. n
minih21425minih21425Tři Švédky v Tyrolích (1977) 
Drei Schwedinnen in Oberbayern n
minih9834minih9834Kabaret (1972) 
Cabaret n
minih40349minih40349Dobrá Voda (1982) [TV seriál] 
n
minih56176minih56176Všechnopárty (2006) [TV pořad] 
Všechnopárty n
minih62153minih62153Mezičas (1981) [TV inscenace] 
Mezičas n
minih47349minih47349Quantum of Solace (2008) 
Quantum of Solace n
minih24547minih24547Slečna matinka (1938) 
Slečna matinka n


Hodnocení:n12345678910
Zabriskie Point (1970)Zabriskie Point (1970)Zabriskie Point (1970)Zabriskie Point (1970)
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190571
Osobností: 697863
Fotografií: 763987
Plakátů: 376623
Obsahů a biografií: 178291

Poslední komentáře

Děvčátko (1978)

Děvčátko
Poněkud kontroverzní drama s   námětem nemálo podobným   filmu „Lolita“ (1962).   Příběh je údajně založen   na skutečných příbězích   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Satan přichází (1998) [TV epizod...

Satan přichází
Do kin míří horor a Eric a   Donna v tom vidí šanci se v   autě u filmu pomuchlovat, ale   Jackie a Kelso chtějí jet a   být s nima. Red Forman zas více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Učitelka tance (1998) [TV epizod...

Učitelka tance
Paní Formanová učí   "Hájda" tančit, protože   parta se chystá na   diskotéku. Výbornej je Blbso   a jeho taneční kreace,   pobavil i Fez. Celkově   zábavnej díl s dobrejma   frkama - 80%.

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jak chutná smrt (1995)

Jak chutná smrt
Pokus o psychologický   thriller v režii Milana   Cieslara nemohl dopadnout   jinak, než jako řádnej   průser. Bohužel jsem nečetl   předlohu více >

Autor: topipig | Hodnocení: 2 / 10