Obsah filmu Rituál
Na odlehlý skotský ostrov přijíždí z pevniny policejní seržant Howie, který na místě hodlá prošetřit anonymní udání, že se zde pohřešuje mladá dívka. Obyvatelé ostrova tvrdí, že žádné takové děvče neexistuje, brzy se však ukáže, že místní venkovská komunita, vedená výstředním lordem Summerislem, není tím, čím by se na první pohled mohla zdát. Oddaný křesťan Howie postupně odhaluje svět prastarých božstev a pohanských zvyků a stále hlouběji se zaplétá do podivné hry, jejíž pravou podstatu pochopí až v pověstném šokujícím závěru filmu.
Snímek Proutěný muž, jeden z nejoriginálnějších příspěvků britské kinematografie hrůzy, natočil v roce...
Na odlehlý skotský ostrov přijíždí z pevniny policejní seržant Howie, který na místě hodlá prošetřit anonymní udání, že se zde pohřešuje mladá dívka. Obyvatelé ostrova tvrdí, že žádné takové děvče neexistuje, brzy se však ukáže, že místní venkovská komunita, vedená výstředním lordem Summerislem, není tím, čím by se na první pohled mohla zdát. Oddaný křesťan Howie postupně odhaluje svět prastarých božstev a pohanských zvyků a stále hlouběji se zaplétá do podivné hry, jejíž pravou podstatu pochopí až v pověstném šokujícím závěru filmu.
Snímek Proutěný muž, jeden z nejoriginálnějších příspěvků britské kinematografie hrůzy, natočil v roce 1973 jako svůj první celovečerní film tehdy třiačtyřicetiletý Robin Hardy podle scénáře Anthonyho Shaffera (v té době byl již podepsaný pod takovými filmy jako Zběsilost Alfreda Hitchcocka či Slídil Josepha L. Mankiewicze a v následujících letech se věnoval především velkorysým filmovým adaptacím poirotovských příběhů z pera Agathy Christie – Vražda v Orient Expresu, Smrt na Nilu, Zlo pod sluncem). Výsledný počin představuje jeden z mála kultovních filmů v pravém smyslu toho slova. Při svém původním uvedení prošel kiny takřka bez povšimnutí, zavržen studiem jako příliš excentrické, obtížně propagovatelné dílo. Vybudoval si však okruh skalních příznivců a teprve v průběhu let se postupně dočkal uznání, jež mu náleží. Provokativní a mnohoznačné dílo, které časopis Cinefantastique označil za Občana Kanea filmového hororu, se vymyká jednoznačným interpretacím. Přestože jej lze vnímat jako pozdní plod 60. let, ve svém pojednání o střetu konzervativního establishmentu, ztělesněného policejním důstojníkem, a svobodomyslné komunity, nesešněrované rigidními společenskými pravidly, se vyhýbá jednoznačným závěrům a nechává je na uvážení každého diváka. Film se vzpírá i jasnému žánrovému zařazení a suverénně střídá polohy od detektivního dramatu, přes košilaté vyprávění a hrůzostrašnou historku, až po etnografickou studii. Svorníkem, který drží tuto pestrou směsici pevně pohromadě je zneklidňující pocit jakési neustále přítomné, nevyslovené hrozby. Vedle brilantního scénáře a inteligentní režie se na působivosti filmu podílí i herecké obsazení, především pak angažmá hororových ikon Ingrid Pittové a Christophera Leea, který prohlásil, že v tomto filmu podal dle vlastního názoru nejlepší výkon své bohaté herecké kariéry. Pozoruhodná je také hudební složka, jejímž autorem je americký dramatik, herec a hudebník Paul Giovanni. Zmínit je třeba také autorskou poctivost Robina Hardyho, který ve jménu autenticity podání lidových zvyků v rámci přípravy pečlivě nastudoval Zlatou ratolest skotského antropologa Jamese George Frazera. Sluší se též uvést, že film v průběhu let existoval v několika různých sestřizích, z nichž každý má své vlastní kvality. ČT uvádí studiový sestřih, který běžel v kinech při původním uvedení filmu v 70. letech. Pro zájemce můžeme doplnit, že tzv. dlouhou verzi, která ovšem rovněž nepředstavuje finální autorský sestřih, vydala v roce 2012 na DVD společnost Magic Box. Pro úplnost dodejme, že Robin Hardy v roce 2011 natočil volné pokračování filmu pod titulem The Wicker Tree a v současnosti připravuje závěrečný díl pomyslné trilogie nesoucí pracovní název The Wrath of the Gods.
Proutěný muž představuje ono vzácné solitérní dílo, jaké vzniká jen jednou za čas při mimořádně šťastné souhře tvůrčích okolností, a jako takový stojí osaměle v hloučku nemnoha podobně geniálně mimoběžných počinů, ať už jde o Zrůdy (Freaks, 1932) Toda Browninga, Lovcovu noc (The Night of the Hunter, 1955) Charlese Laughtona či Šmíráka (Peeping Tom, 1960) Michaela Powella. Úplně na závěr lze s jistou nadsázkou – vzhledem k obsahu filmu – říci, že Proutěný muž i po více jak čtyřiceti letech od svého vzniku stále hoří jasným plamenem.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 4.8.2019
S písničkou jde všecko líp i rituál...
Četl jsem na Seznam. cz článek o 10 filmech, které jsou thriller nebo horor a odehrávají se za deního světla. Popisek u tohoto filmu mi přišel zajímavý: Opuštěný ostrov, ztracená dívka a divná skupina lidí. A výsledek, zpívající banda nějakých pošahanců, divnej polda, co všecky svoje kroky dopředu vykecá a debilní konec kdy i ten policajt pronáší nějaký pošahaný plky. Horor, nevím, střelená komedie, mixnutá muzikálem možná - 20%!
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 6.5.2018
Film je už perfektně popsán v obsahu, proto jen pár vlastních dojmů: občas to bylo směšné, občas kafkovské, občas úchylné, občas magické a v závěru nepříjemně šokující. Podle komentářů jsem čekal složitou podívanou, ale samotný film byl poměrně jednoduchý, složité je až následné přemýšlení, co všechno by to mohlo znamenat - a to už ať si probere každý sám.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 10.12.2014
The Wicker Man
Tak toto bolo pre mňa neskutočné utrpenie.Tie spevácke a niekedy aj tanečné kreácie boli strašne trápne a u mňa bez účinku zaujatia.Totálne sprosté,naivné a nezmyselne spracovania.Po scenáristickej stránke je to totálne nezvládnuté.Vidieť Ch.Leeho v sukni zaujímavé ale tiež divné ako celí príbeh.Rituál z N.Cagem je veľkofilm oproti tomuto braku.Malo filmov mám problém dopozerať,ale tento je jeden z malá,ktoré ma rozčuľovali primitívnym spracovaným.Za Ch,Leeho dávam 1* ale strašne sklamanie ale to urobilo asi aj to že nenávidím muzikály.Dlho som ho odkladal ale mohol som aj dlhšie.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.11.2014
Především bych se chránil označovat film jako horor, mysteriózní, thriller nebo dokonce muzikál (i když několik zdařilých jakoby "videoklipů" je v něm též k vidění). Není ani jedno, ani druhé; spíše bych volil termín drama ze střetu dvou odlišných kultur a náboženství. Přičemž pěkně byl vystižen hlavně myšlenkový svět pohanství; důraz na takzvané oplzlosti byl ovšem hodně přehnán. Ale i tak neshledávám na pohanství žádnou pohanu, a děsivé mi přijde spíš křesťanství, jakož i moc zastupovaná zde příslušníkem policie. A oběti různým "bohům" (bohům vědy, pokroku, humanity atd.) přece vykonává v té či oné podobě každé, aťsi sebekulturnější společenství lidí - to je ten pravý horor, česky hrůza! A ještě dovětek rázu osobnějšího: Ve své diskotéce mám doma řadu nahrávek různých hudebních skupin, které využily některý motiv z tohoto filmu: "Proutěného muže" mají na obalu metalisté Neurosis, křik obětovaného křesťanského policisty ("Myslete na to, co děláte!") použili opět metalisté Buzzov*en a dětskou říkánku při jarním vynášení Smrtky najdeme i u eko-anarcho-punkerů Oi Polloi! To jsem si uvědomil po letech teprve až teď, když jsem poprvé viděl tento mírně nadprůměrný film.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 9.1.2014
Zajímavý film, na jehož "vstřebání" budete asi potřebovat tak ještě hodinku po promítnutí. Je to dáno zejména kvůli uvědomění si, kdy byl natočen a co to znamená střet křesťanství s pohanskými náboženstvími. Díky skvělým představitelům přibývají hvězdičky jako na hvězdném nebi - zejména střet hlavního hrdiny Edwarda Woodwarda s charismatickým "záporákem" s tváří Christophera Lee). Atmosféra filmu je podtrhována hudebními čísly, které nepůsobí rušivě a navíc poslední z nich potvrzuje děsivost konce filmu a navozuje mrazení v zádech.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 14.4.2013
Policista vyšetřuje zmizení mladé dívky na jednom ostrově u pobřeží Británie a při tom odhaluje děsivé tajemství místní komunity. Nejde tak úplně o horor, u kterého by se člověk od začátku do konce bál, ale i tak je to docela zajímavý a napínavý psychologický thriller (s prvky muzikálu). Občas to trochu připomíná Hitchcocka. Konec byl poměrně nečekaný, ale víc už nebudu prozrazovat. Určitě to stojí za shlédnutí.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film