Obsah filmu eXistenZ
Člověka a jeho psychiku ve světě nových technologií pojal David Cronenberg za své velké téma už ve svém průlomovém snímku Videodrome (1982), posedlost lidským tělem dokazuje průběžně celou kariéru. Přestože jeho díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ. Natočit úvahu o prázdnotě lidské existence a zahalit ji kulisami videohry tvářící se jako realita je už samo o sobě marketingový oříšek. Pokud se k tomu její premiéra odehraje tři týdny po prvním uvedení Matrixu, dojde ke komerčnímu průšvihu.
Ale nikoliv filmovému! Cronenberg rozhodně stvořil jednu z nejpodmanivějších a zároveň...
Člověka a jeho psychiku ve světě nových technologií pojal David Cronenberg za své velké téma už ve svém průlomovém snímku Videodrome (1982), posedlost lidským tělem dokazuje průběžně celou kariéru. Přestože jeho díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ. Natočit úvahu o prázdnotě lidské existence a zahalit ji kulisami videohry tvářící se jako realita je už samo o sobě marketingový oříšek. Pokud se k tomu její premiéra odehraje tři týdny po prvním uvedení Matrixu, dojde ke komerčnímu průšvihu.
Ale nikoliv filmovému! Cronenberg rozhodně stvořil jednu z nejpodmanivějších a zároveň nejděsivějších studií nejistoty lidské existence v přetechnizované době. Jeho hrdinové se v démonickém zombie podání Jennifer Jason Leighové a Judea Lawa potácejí a plazí tolika vrstvami (virtuální?) reality, že by z nich Neovi s Morpheem popraskaly černé brýle a jejich tváře by dostaly výraz. Mrazivost i tempo podtrhuje hudba Cronenbergova stálého spolupracovníka Howarda Shorea, vizuální stylizaci umocňuje kamera Petera Suschitzkého, který se s režisérem poprvé setkal nad gynekohororem Příliš dokonalá podoba (Dead Ringers, 1988) a spolupracuje s ním dodnes (a v žánru sci-fi se mj. podílel i na zcela odlišném dobrodružství Impérium vrací úder / The Empire Strikes Back, 1980).
eXistenZ nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. A nelze z toho vinit pouze stín Matrixu. V této hře ve hře a se hrou si namísto sexu postavy raději vylízají bioport, od existence směřují k transcendenci, jen pokud tak někdo nazve videohru, a v čínské restauraci zjistí, že žabomlokoještěrka je vlastně pistole nabíjená zkaženými zuby. Většinový divák má už od počátku kinematografie raději lesk a bídu prázdných schémat, která se tváří inteligentně, než šeď a hnus myšlenek, které se tváří neprostupně. Tady se člověku z kybersvěta dělá zle – a k tomu i ze sebe sama, pokud se pozorně kouká.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkaz
Virtuální (ne)realita
Modře osvětlené tváře displeji jsou dnes vidět v kavárnách, v tramvajích, na nádražích, kamkoli se hnete, všichni jsou v zajetí technologií. Vnímáme ještě svět kolem sebe? Žijeme stále v reálném světě? číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 23.7.2015
Pryč od nich
Kdyby režisér ubral na morbiditě a úchylnostech a přidal na příběhu a celkové atmosféře, kdyby se herci snažili hrát věrohodně, kdyby měl film velký rozpočet a komplikovanější a více rozvinutější zápletku, pak by to byl možná film schopný konkurovat těm nejlepším sci-fi. Takhle je to jen strašlivě divná slátanina, která sice má své malé kouzlo ale opravdu hrozně malé. I tak je to možná nejlepší film do jehož děje jsou zařazeny počítačové hry protože všechny ostatní jsou ještě trapnější. Ještě štěstí že je jich tak málo protože jak vidím, hry a film se moc dobře zkombinovat nedají a nejspíš z nějakého pravidla musejí vzniknout větší či menší paskvily.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 17.4.2014
chaos
mám ráda sci-fi, ale tohle jsem nějak nestíhala, nepobrala a nepochopila:-) fakt jsem se snažila a v tom naskočily závěrečné titulky a já si nebyla jistá,jestli je to realita, nebo se mi to jen zdálo;-) Matrix i Počátek jsou proti tomu přehledné filmy.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 4.11.2012
eXistenZ
Nebýt Juda Lawa, asi bych se nikdy k tomutu filmu nedostal. Což je ale dost škoda, protože ExistenZ není vůbec špatné sci-fi. Jen jeho největším mínusem je, že na tuto tématiku je zde mnoho lepších kousků, které jsou navíc stokrát lépe propracované. Již od začátku mi začalo docházet, jak to vše skončí a vůbec jsem se nedivil ničemu. Režisér se vyžíval v absurditách a nechutnostech, což nakonec eXistenZ dost degradovalo. Popravdě řečeno, nebýt poslední řečené věty, asi bych hodnotil ještě o hvězdu méně.
Celý film jsem měl nutkání přemýšlet ani ne tak o příběhu (ten se bohužel jeví čistě jako právě vyleštěné sklo), ale o Jennifer Jason Leigh. Je hezká nebo ošklivá? Opravdu se mi jeví tak sexy, nebo jen špatně vidím? Je tak příšernou herečkou, nebo naopak svojí příšernost hraje až sakra dobře? Opravdu jsem z této ženské natolik zmaten, že se musím urychleně podívat na nějaký jiný kousek, kde účinkuje, abych si to s ní trochu srovnal v hlavě.
Jinak nezapomenu na Lawa na festivalu ve Varech - v extravagantním obleku vystoupil z Audiny, usmál se, přistoupil k jedné dívce, podepsal se a za jásotu davu odkráčel...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.8.2012
Bizarní biomechanická vizuální úchylárna na první zhlédnutí neuchopitelná. V matrixovském tématu vizualizovaný strach vizionářů konce dvacátého století z technologií budoucnosti. Herecké výkony hlavních dvou postav ve stylu plastových panáků, tvoří atmosféru filmu ještě tíživější, znepokojivější... Má srdeční záležitost...
Reklama
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 22.10.2010
To je největší úchylnost, co jsem viděla. Mám ráda normální srozumitelné sci-fi. Autor musel být pod vlivem drog (stejně jako u Sincity a Matrixu). Hrůza. Kdybych nebyla zvědavá jestli to vůbec má nějaký konec tak jsem to vypnula. To téměř nesrozumitelné prolínání reality a virtuality nesnáším.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 21.7.2010
Cronenbergovo kombinační-iracionálno servírované v „čvachto-mazlo-blivajzo specialitě.“ :o)) „Hej, koukni na toho brouka… má dvě hlavy ?!“ // „To není brouk, je to mutovaný obojživelník, je to.. žabo-mloko-ještěrka…důsledek doby.“
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 21.1.2009
Výborné. Ani chvíli jsem se nenudil. Srovnání s Matrixem se samozřejmě nejde vyhnout. Ten je výpravnější, akčnější , efektnější a já nevím co ještě, ale zápletka s prolínáním reality a virtuální hry se mi tady zdála dotaženější. Zatímco v Matrixu má divák od jisté chvíle jasno v tom, co je skutečnost a co ne, v eXistenZ se až do konce tápe. Jestli se v tom někdo ztratil, myslím, že to byl záměr. Cronenbergovy typické "béčkové" nechutnosti tuhle nejistotu ještě podtrhují. Někomu takové zmatení může vadit, já si to užil.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 12.7.2008
Já nevím, jsem možná natvrdlá, ale já ten film nepochopila. Jestli to nebude tím, že jsem u něho čtyřikrát usnula. Nudnější film snad neexistuje.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 14.6.2008
Variace na Videodrome?
eXistenZ je klasickou Cronenbergovkou, rozvíjející většinu jeho témat. Pravda, chybí tu trochu více brutality a sexu, přesně toho, čeho bylo dost ve Videodromu, ale tím více je otevřenější širšímu publiku. Nemohl jsem se však po celou dobu zbavit dojmu, že se dívám na vizionářský Videodrome v modernějším kabátě. Na ten mimochodem eXistenZ podle mne nemá.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.11.2007
Zajímavá sci-fi podívaná. Díky hře se člověk dostává do jiného světa, ale který ten svět je teď momentálně ten pravý?
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film