Recenze: Špindl

Vydáno dne 27.09.2018
Annu Polívkovou jsme už mohli vidět ve filmu Dvě nevěsty a jedna svatba, aktuálně v kinech chce vědět Po čem muži touží a na DVD s ní můžeme vyrazit do Špindlerova mlýna.
Katka pracuje ve firmě, kde sedí od nevidim do nevidim a má šéfa s příznačným příjmením. Její ségra Magda má ráda kérky, ovšem její piercing v nose představuje tak trochu záhadu. Její druhá ségra Eliška je velice krásná, takže dělá modeling. Nechce, aby jí jeden týpek výrazně pomohl v kariéře, a tak odmítne jeho slušné pozvání. Přitom by se tak ráda s někým normálním seznámila. Naštěstí si můžou všechny tři vyrazit na společný pobyt do Špindlu, přičemž i tentokrát by mělo ve větší míře platit, že co se stane na horách, zůstane na horách!

V roce 2015 měla premiéru, co se scénáře týče, podprůměrná Padesátka a postupně si na ni našlo cestu přes 400 000 diváků! „To bysme mohli natočit něco podobně jednoduchýho, na co by taky pak přišlo hodně lidí,“ řekli si tvůrci a udělali Špindl. Co do kvality se obě „komedie“ vyrovnají, ale snad proto, že v této novější nikdo neproflusává mlhu, byla návštěvnost v kinech zhruba poloviční. Zvláštní, jelikož z technického hlediska sice vychází z tohoto souboje Padesátka o něco lépe, avšak z obsahového je to bod spíše pro Špindl.

Myšleno tedy samozřejmě na velice specifiké škále zvané český film, resp. česká filmová komedie 21. století. Ta už začíná pomalu tvořit zcela samostatný subžánr, který vyžaduje větší toleranci, a kam patří tituly jako již zmiňovaná Padesátka, dále Bezva ženská na krku, Život je život, Bajkeři, Celebrity s.r.o., Dvojníci, Babovřesky, Hodinový manžel, Manžel na hodinu, Dvě nevěsty a jedna svatba a pochopitelně některé další. S posledním jmenovaným toho má tento společného více. Vedle té nedobré řemeslné stránky se oba inspirují některými výrazovými prostředky z hollywoodských komedií, které fungují solidně, nicméně nesmyslně se s nimi šetří.

Zatímco v této, která právě obtížně nahání diváky do kin, k nám hlavní hrdinka promlouvá a zároveň na nás i kouká, tady k nám pouze promlouvá prostřednictvím voice-overu. A pochopitelně taky dojde na podivné úlety. Řidič autobusu má dvojsmyslné sexistické hlášky a po příjezdu holky zjistí, že to v hotelu spletli a přestěhujou je do boudy, kde „při natáčení filmu Vrchní, prchni! málem bydlel Josef Abrhám. Sousedit budou s náruživými šedesátníky Ctiradem a Šárkou, kteří se chovají nepřiměřeně a řeší malichernosti, což znamená, že tvůrci strašně moc chtěli, aby byli za každou cenu vtipní. Nutno dodat, že nebýt Oldřicha Navrátila, byla by to naprostá katastrofa!

Dále v této ubikaci s jedinou koupelnou sídlí ambiciózní skupina (ne, nejsou to Tři sestry), která se zaměřuje na známé hity a její kytarista Jakub Kohák má tu moc osouložit každou ženu, na kterou si vzpomene, přičemž – jak praví – musí dávat bacha na filcky. O dalších dvou členech raději ani nemluvě, ačkoliv jednoho hraje zatracený Jan Plouhar. Pak tu máme na první pohled podezřelého týpka, který vítá nové hosty, svéráznějšího recepčního, lyžařského instruktora, který mohl být v klidu, kdyby nepotkal Alici Bendovou, a najdeme tu i další divný živly. Vůbec mužské figury jsou prezentovány vesměs jako idioti či přímo hovada. S výjimkou hotelového správce (Karel Zima), posledního člena kapely (David Gránský) a otce od malé výřečné holčičky (Martin Siničák). Jo, a taky Marka Vašuta, jehož postava působí dojmem, že se jedná o Pažouta z Románu pro ženy. Bohužel má příliš malý prostor na to, aby se to dalo potvrdit. Jelikož to, že zná pana prezidenta Klause, ještě přece nic nedokazuje.

Plynule teď můžeme přejít ke Kateřině Klausové, což by mohla být nová vycházející hvězda českého filmu. Po roličkách v Sezn@mce a Lídě Baarové, kde si zahrála Adinu Mandlovou, dostává ve Špindlu o poznání větší prostor a hrozně hezky se na ni dívá. Dokonce tolik, že ve druhé polovině jsem se nejen kvůli té narůstající jalovosti vyprávění vždycky těšil, až se zase objeví. Kromě toho, že jí to moc sluší, sehrál roli i ten důvod, že ztvárňuje nejnormálnější postavu, která se tudíž stýká především s dalšími normálními postavami. Nicméně jelikož se jedná o komedii, která cílí v první řadě na ženy, je otázka, na co se budou těšit ony.

Tím spíše, že tvůrci předkládají zcela banální příběh s povrchními charaktery. V podstatě mají jenom základní chatrnou kostřičku, na kterou nabalují pravděpodobné i nepravděpodobné situace, včetně bez vyjímky naprosto otřesně natočených milostných scén!!! Takový koncept samozřejmě může fungovat, ale ne v případě komedií jako je i režijně nejistý Špindl. Naštěstí to nedošlo až tak daleko, aby nám muselo být za herce a herečky při sledování filmu (nejen pro některé ty hlášky) trapně. Během opileckého závěru k tomu ovšem není daleko. Na druhou stranu se jím pak vlastně všechno samo vyřeší a raději ani nemá smysl zamýšlet se nad tím „co by kdyby“.

Špindl
patří mezi ta díla, jejichž největší ambice spočívá v tom, aby se obecenstvo mohlo tak třikrát nahlas zasmát. Protože vědí, že mu to obvykle bohužel stačí ke spokojenosti. Přesto se nejde ubránit dojmu, že ač jde o zimní komedii, mnohem více by jí svědčilo letní kino, případně televizní obrazovka. Na druhou stranu mě docela potěšilo, že jsem si nejen díky té horské boudě a výjezdu lanovkou na Medvědín několikrát vzpomněl na lyžařský výcvik ze základky. A tam se děly věci, které kdyby někdo zakomponoval do scénáře, mohla by z toho konečně být povedená komedie.