Recenze: REVENANT Zmrtvýchvstání

Vydáno dne 12.01.2016
Další honba za cenami v podání Alejandra Gonzáleze Inárrita, jenž tedy opět natočil jeden z nej................ filmů roku!
V první polovině 19. století se mohutně obchodovalo s kožešinami. Takových výprav se běžně zúčastňoval i zkušený lovec a stopař Hugh Glass se svým synem. Jenže na jedné to netrvá zase až tak dlouho a je hodně nepěkně potrhán medvědicí. Člověk, který je svým nadřízeným pověřen ho hlídat – jistý John Fitzgerald, se však přímo před Glassovýma očima dopustí hrůzného činu, a poté jej ponechá napospas tomu, kdo jej první najde. Mohou to být krvelační indiáni. Může to být další medvěd nebo jiné nebezpečné zvíře. Jenže tenhle trapper má tuhý kořínek, a tak vstane ze svého mělkého hrobu a poháněn neutuchající touhou po pomstě nepoleví, dokud Fitzgeralda nenajde!

Film začíná svou nejlepší scénou: útokem indiánů z kmene Arikara, přičemž všechno sledujeme (jakoby) v jednom jediném záběru. Tvůrci se údajně rozhodli využívat pouze denního světla a ohně, tudíž měli ideální podmínky pro natáčení tak maximálně dvě hodiny denně. Jinak pečlivě nacvičovali. Takže choreografie celé této sekvence v podstatě nemá chybu, jelikož působí správně chaoticky, jak se na nenadálý útok sluší a patří. Zároveň se jedná o jedinou pasáž ve filmu, kdy si Emmanuel „Chivo“ Lubezki obhájí své kamerové exhibování.

O Revenantu Zmrtvýchvstání (český distribuční název se tentokrát opravdu obešel bez pomlčky či dvojtečky mezi slovy) jste patrně už taky ledacos slyšeli – že Leonardo Di Caprio musel žrát syrové ryby, že se Tom Hardy musel koupat v ledově studené vodě, a vůbec že si všichni herci i tvůrci prošli na natáčení peklem. No, Lubezkiho dlouhé záběry a prakticky dokonale přesné, uhlazené „ťip ťop“ jízdy tomuto rozhodně nenapovídají. V Birdmanovi ty dlouhé záběry fungovaly. Jenže Birdman neměl být drsným, resp. ještě drsnějším a extrémně naturalistickým zážitkem. I proto, že je pod tímto projektem podepsán Iñárritu, mi připadá, že všechny ty zvěsti, které Revenant Zmrtvýchvstání obklopují, jsou jedna velká lež (bez obvyklého luxusu by asi rozpočet nečinil 135 milionů dolarů), díky které si chce tenhle mexický režisér vybudovat a navždycky udržet pověst mimořádně výjimečného a vpravdě výtečného umělce.

Je pravda, že moje hodnocení se tentokrát bude asi hodně rozcházet s hodnocením kolegů, kolegyň i vás, našich čtenářů. Ale na mě prostě tento počin vůbec, ale vůbec nezapůsobil! Možná za to může taky skutečnost, že očekávání byla – navzdory tomu, kdo seděl na židli s nápisem „Director“, a naopak kvůli tomu, že Leonardo Di Caprio ztvárnil hlavní roli – vskutku obrovská. Ale z Revenantu Zmrtvýchvstání stojí za zmínku ještě právě ta scéna napadení rozzuřenou medvědicí, která jediná vypadá hodně, hodně výživně a naturalisticky, a pak ještě jedna. Vzpomínáte si, jak John Rambo padal z velké výšky na strom? Tak Hugh Glass v tomto filmu padá také. A ještě k tomu s koněm! Jenže pro mě to jsou stále pouze dvě výjimky potvrzující to pravidlo, že Revenant Zmrtvýchvstání působí i díky Chivově přístupu (nemůžu si pomoc) prostě dosti uměle!

A při své dvou a půl hodinové délce nezřídka nudí. Jednak proto, že kamera nenechává vyniknout těm pozoruhodně vyhlížejícím exteriérům … a kolikrát ani dění přímo před ní! Dále kvůli tomu, že scenáristé (Iñárritu a Mark L. Smith) provádějí hlavního hrdinu místy a situacemi, jaké jsme už viděli jinde (zásah indiánského šamana; útěk před indiány; vidiny mrtvé manželky, které nám mají pomoci nahlédnout do jeho svědomí a přiblížit jeho psychický stav; čísi závěrečný pohled do kamery). A obecně platí, že příběhy paní pomsty byly na plátně už hodněkrát zvěčněny mnohem nekompromisněji.

To platí i pro ten závěrečný střet mezi Glassem a Fitzgeraldem, k jakému by patrně došlo tak jako tak (tj. ať už by medvědice „úřadovala“ nebo ne), neboť tihle dva byli naprosto rozdílných povah a evidentně se nemuseli. Leonardo Di Caprio je vynikající herec. Zlatý glóbus sice za tuhle roli má, ale moc bych se divil, kdyby za ni získal i svého prvního Oscara. Také z toho důvodu, že z očí ani výrazu ve tváři lze jen v minimálním množství záběrů vyčíst tu nezdolnou touhu po odplatě. I Tom Hardy je vynikající herec a záporáci mu jdou přímo ukázkově, byť se dopouštějí stupidních chyb, aby mohli dát příležitost klaďasům vrátit úder. To ale samozřejmě není herecká chyba.

Revenant Zmrtvýchvstání je velkým zklamáním! Hugh Glass se díky tomu, že přežil souboj s medvědicí a prakticky doopravdy vstal z mrtvých, stal ve své době za mořem legendou. Iñárritu si však do jeho příběhu připsal další fiktivní prvky, což se nevyplatilo. On zřejmě vůbec nebyl dobrý nápad nechat režírovat Mexikána, kór Mexikána Iñárrita, film o osobě známé z amerického folklóru. Daleko lepší by asi bývalo, kdyby u kormidla zůstal John Hillcoat. To sice taky není Američan, ale jeho rodnou řečí je angličtina a jeho filmy Proposition, Cesta a Země bez zákona tu pořádnou syrovost rozhodně nepostrádají (třebaže první dva jmenované jinak za mnoho nestojí). Co se tedy skrývá za tím vytečkovaným slovem z úvodu této recenze? Revenant Zmrtvýchvstání je jedním z jakých filmů roku? Odpověď zní NEJPŘECEŇOVANĚJŠÍCH (čekali jste snad po jejím přečtení něco sprostějšího?)!

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Videopoly aneb Dupontovo zmizení (Videopoly)

Videopoly aneb Dupontovo zmizení