Recenze: John Wick

Vydáno dne 22.10.2014
Keanu Reeves po letech znovu v drsnější akci.
Býval elitním zabijákem. Jednou dokonce dokázal sejmout tři týpky obyčejnou propiskou. Poté se mu podařilo řemesla zanechat a usadil se. Jenže když tři ruští gangsteři naklusali k němu domů a udělali tam pořádnou paseku, neuvědomli si, že současně s tou pasekou udělali taky velkou, velikou chybu. Co na tom, že jeden z nich je synem vlivného arcigangstera, který nyní hodlá zařídit vše tak, aby byl přepadený zastaven dříve, než dokoná svůj akt pomsty. Asi bude zbytečné vysvětlovat, co v tomto případě znamená „zastaven“. Syn to nevěděl, myslel si, že je to jen „fucking nobody“. Zato ostatní zabijáci, včetně jistého Marcuse a jisté sexy Perkinsové, to vědí. A i otec ví, že „that fucking nobody … is John Wick(ed).“

Co na to říct? Jedině: „Ou“! Citoslovce, které lze aplikovat i na celý tento film. Po zhlédnutí traileru to vypdalo, že jsou jen dvě možnosti – buť se z Johna Wicka vyklube jeden z nejlepších filmů roku nebo jen lehce nadprůměrná podívaná. „Bé“ je správně. Takovýchto bijáků vznikají ročně desítky. Na čem záleží je obsazení a takříkajíc výplň té víceméně klasické formy/šablony. Což o to, první aspekt se vcelku vydařil, neboť vedle Keanu Reevese se ve filmu objevují také nevyzpytatelný Willem Dafoe, vražedně svůdná Adrienne Palicki, průměrnější Michael Nyqvist, tajemný, ale cool Ian McShane, stylový Lance Reddick (nikoliv Riddick) v roli recepčního v hotelu zabijáků, a také (jako loni v Konzultantovi) suverénní John Leguizuamo v pohříchu prťavoučké roličce!

Zato ta výplň není nikterak výjimečná. Co se dějově významných momentů týče, neděje se tu skoro nic, co bychom už neviděli i jinde. Nějaký ten dobrý nápad, jako placení speciálními mincemi, přerušení vyhrocenější situace nějakým vtipným momentem (když přijde polda zkontrolovat, co se to děje v Johnově domě, nebo když jej ten ruský arcigangster nazve „babou jagou“) se sice sem tam ukáže, a na rozdíl od Annabelle je znát, že jde o záměr, ale na to, aby si film vysloužil lepší hodnocení, to prostě nestačí. Možná by ještě bylo dobré upozornit, že se vlastně nejedná o dramatický akčňák, nýbrž o akční drama, dalo by se říci.

Na podobný přístup de facto vsadili taky tvůrci Equalizeru, akorát že tam je to s tím mísením žánrů ještě sofistikovanější. V tomhle skvělém díle, jenž znamená po úspěšném Training Day teprve druhou spolupráci dua Fuqua-Washington, představují hlavní záporáky také Rusové. Pojetí akčních scén je však u obou filmů zcela odlišné. V Equalizerovi nápadité, v Johnu Wickovi nikoliv. A to se tvůrci chvástají, že přišli s novou, unikátní kombinací bojů se zbraněmi a bez nich, kterou nazývají „gun fu“. A také, že John sejme 95 lidí, což by bylo více, než Arnoldův účet za Komando. A to mi přijde opravdu extrémně nepravděpodobné!

Stejně jako skutečnost, že Keanu Reeves dělal všechny kaskadérské kousky sám. Jasně, věří se tomu snáz, než kdyby o něm to samé tvrdili sourozenci Wachowští v souvislosti s Matrixem. Jasně, víme, že už od dob příprav na tenhle kultovní počin ovládá Keanu bojová umění, ale stejně – snad žádný hollywoodský producent nepodstoupí riziko možného zranění hlavní hvězdy filmu, kvůli kterému by se třeba muselo přerušit na delší dobu natáčení! Takže, je všeobecně známo, že pokud režisér nebo někdo tvrdí, že „ten nebo ten herec dělal všechny kaskadérské kousky sám,“ jedná se v naprosté většině případů (výjimku tvořili nebo tvoří snad jen Jean-Paul Belmondo a Tom Cruise) jen o jistou formu propagace a přikrmování nezdolné pověsti akčních hvězd. Ale to už jen tak pro zamyšlení.

John Wick je film, který se bude asi mnohem více libit těm z vás, kteří neviděli Equalizera, nebo těm, kterým nevadí větší porce klišé. Jistě, mezi filmem s Denzelem a s Keanuem je ještě jeden podstatný rozdíl – zatímco Robert McCall pomáhá všem slušným a poctivým lidem (nemusí to být jenom krásky) z nesnází, pro Johna Wicka je celá věc výrazně osobní, tudíž chce pomoci především sám sobě. Přesto se ale kvůli ruským záporákům a faktu, že jdou do kin necelý měsíc po sobě, nevyhnou srovnání. On vůbec ten protiruský přístup v hollywoodských filmech začíná být zase docela moderní (zřejmě i v souvislosti s ukrajinskou krizí). Stejně jako fakt, že na producentskou dráhu se dávají známé a slavné herečky – Reese Witherspoon takto podpořila vznik Zmizelé, pod Johnem Wickem je zase podepsána Eva Longoria. A je tu ještě jedna věc. A sice, že režírovat začínají stále více i lidé prvotně jiných filmových profesí. Chad Stahelski, režisér Johna Wicka, byl a je taky kaskadérem. Ovšem tato skutečnost se překvapivě do jeho režijního debutu prakticky vůbec nepromítla.