reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 4.12.2016 a svátek má Barbora. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Strach a hnus v Las Vegas

Fear and Loathing in Las Vegas

Rok:
1998
Délka:
119 minut
Premiéra v ČR:
4.11.1999
„Johnny Depp a Benicio Del Toro v kultovní narkovizi režiséra Terryho Gilliama, zasazené do města, kde hřích nikdy neusíná...“
Popis / Obsah / Info k filmu Strach a hnus v Las Vegas
Snímek Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas je svérázným filmovým přepisem knihy amerického novináře Huntera S. Thompsona (nar. 1937), jež vyšla v češtině pod názvem Strach a svrab v Las Vegas. Kultovní autor ve svém literárním díle z roku 1971 s podtitulem Divoká pouť do srdce Amerického snu líčí bizarní zážitky, jež prožívá jako novinář Raoul Duke se svým právníkem samojského původu (jemuž říká Dr. Gonzo) na cestě z Los Angeles do Las Vegas a potom v lasvegaských hotelech, kasinech a ulicích. Duke má v hráčském městě pořídit reportáže ze závodu terénních motocyklů a bugin Mint 400 a posléze z celostátní konference okresních státních zástupců, věnované boji proti drogám. Oba protagonisté se pohybují ve věčném drogovém opojení, jež neustále přiživují z nepřeberných zásob narkotik všeho druhu a alkoholu. V rauši se zákonitě dostávají do ošemetných situací a střetů, z nichž však vždy jako zázrakem vyváznou. Kniha, uvozená stejně jako film citátem dr. Samuela Johnsona ("Kdo ze sebe učiní zvíře, zbaví se bolesti člověčenství"), je vlastně zúčtováním s obdobím šedesátých let, s kulturou hippies, s hnutím proti vietnamské válce a s vlnou psychedelického "šílení". Terry Gilliam se celkem věrně přidržuje textu knihy a usiluje o jeho přebujelou vizualizaci. Film postrádá jednotící "příběh", je sledem volně spojených epizod. Odvíjí se jako novinářovo vyprávění s komentářem různých vnějších souvislostí. Patří sem i drobné retrospektivy, použití dobových dokumentů a zejména „gilliamovské“ trikové techniky k vyjádření protagonistova stavu (lidé se proměňují v různá monstra, blízká zejména velkým ještěrkám, oživuje se podlaha apod.). Obrazu drogového vnímání odpovídá i hektická kamera, prudký střih a bohatá zvuková stopa (s využitím dobových písní). Nesporně zajímavým atributem snímku je herecké obsazení: hlavní postavy vytvářejí k nepoznání "maskovaní" Johnny Depp a Benicio Del Toro a v epizodních rolích se objevují známí herci (mj. Harry Dean Stanton, Ellen Barkinová, Gary Busey, Christina Ricciová). Dlouho očekávaný film byl spíše zklamáním; jistě nepatří k vrcholům Gilliamovy tvorby, má však originální atmosféru, nespornou sugestivitu i svérázný černý humor.

Zdroj: FTV Prima


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Strach a hnus v Las Vegas
1971. Spojené státy americké. To byly nejhorší časy. To byly ty nejhorší časy. V Bílém domě byl stále Nixon. Amerika byla ještě pořád ve Vietnamu. Rok začal otřesem z rozpadu Beatles a zemětřesením v jižní Kalifornii. Skončil označením prezidenta Nixona „mužem roku" časopisem Time, na jehož titulní stránce byl Nixon zobrazen v podobě rozezlené papírové busty, pojaté jako koláž z alarmujících novinových titulků týkajících se stavu unie. „Šedesátá léta jsou pryč", prohlásila smrt na Altamontu. Na koncertu Rolling Stones, který se odehrával na altamontské závodní automobilové dráze poblíž San Franciska a na nějž byl vstup volný, došlo během písně Sympathy for the Devil (Náklonnost k ďáblu) k násilnostem a jeden černý mladík byl ubodán „motorkářskou ostrahou" Hell's Angels. Mír, láska a nevinnost vyjadřované Woodstockem byly najednou minulostí. Mrtví byli i Jimi Hendrix, Janis Joplin a Jim Morrison, tři sedmadvacetileté symboly rockenrolu. Všichni odešli během jednoho roku, diagnóza - předávkování. Elvis Presley nabídl při utajovaném setkání s prezidentem Nixonem své služby jako tajný agent pro otázku narkotik.
Pro mnoho lidí bylo dobrou zprávou udělení trestu smrti Charlesi Mansonovi a třem členkám jeho gangu za vraždy Tateové a LaBiancové, což v roce 1969 předznamenalo apokalyptický konec květinové vlády. Idealismus šedesátých let se velmi rychle změnil v cynismus. A byla vůbec nějaká jiná Iogická alternativa?
Pro někoho špatnými zprávami byla partyzánská pacifistická akce Daniela Ellsberga, vyzrazení materiálů Pentagonu - tajné informace Ministerstva obrany ohledně vojenské činnosti ve Vietnamu se objevily na stránkách listů The New York Times a Washington Post. Později jsme se dozvídali o odposlouchávání ordinace Ellsbergova psychiatra prostřednictvím „nenápadných instalatérů" organizovaných Bílým domem a také o špinavých tricích, které byly použity v rámci aféry Watergate při kompromitování volební kampaně Demokratů. Americký sen se postupně přeměňoval v noční můru. „
Ten kdo ze sebe dělá zvíře, se zbavuje bolesti, která přichází se skutečností, že jsme lidé.“ Dr. Samuel Johnson (1709 – 1784)

„Začalo to tehdy, kdy jsem poprvé opustil Las Vegas, nechal za sebou nezaplacený účet z hotelu, a odjel jsem sám v červeném cabrioletu, opilý a šílený, do L.A. Přesně to jsem cítil. Děs a hnus (Fear and loathing) Dr. Hunter S. Thompson, leden 1990
II. Seminář archivního filmu

Autor/Zdroj: /


Raoul Duke, provázený právníkem Gonzem, prožívá nepřetržité drogové opojení, ar již jede autem, nebo se pohybuje v lasvegaských hernách a hotelech. Původní okouzlení drogou se ale záhy mění ve stále děsivější halucinace. Režisér Terry Gilliam natočil parodii na známou autobiografickou reportáž o cestě novináře Dukea na počátku 70. let do pekelné atmosféry drog a hazardu v Las Vegas, kde se bortily poslední iluze 60. let
a vyrůstal nový, temný život. Extravagantní výjevy experimentů s nejrůznějšími odrůdami drog od mescalinu po LSD jsou inscenovány s výjimečnou vizuální fantazií a smyslem pro gradaci efektů. Film s originální atmosférou, nespornou sugestivitou a svérázným černým humorem navíc zaujímá až provokativně smířlivý postoj k drogám.
Program ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Snímek Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas je svérázným filmovým přepisem knihy amerického novináře Huntera S. Thompsona (nar. 1937), jež vyšla v češtině pod názvem Strach a svrab v Las Vegas. Kultovní autor ve svém literárním díle z roku 1971 s podtitulem Divoká pout' do srdce Amerického snu líčí bizarní zážitky, jež prožívá jako novinář Raoul Duke se svým právníkem samojského původu (jemuž říká Dr. Gonzo) na cestě z Los Angeles do Las Vegas a potom v lasvegaských hotelech, kasinech a ulicích. Duke má v hráčském městě pořídit reportáže ze závodu terénních motocyklů a bugin Mint 400 a posléze z celostátní konference okresních státních zástupců, věnované boji proti drogám. Oba protagonisté se pohybují ve věčném drogovém opojení, jež neustále přiživují z nepřeberných zásob narkotik všeho druhu a alkoholu. V rauši se zákonitě dostávají do ošemetných situací a střetů, z nichž však vždy jako zázrakem vyváznou. Kniha, uvozená stejně jako film citátem dr. Samuela Johnsona („Kdo ze sebe učiní zvíře, zbaví se bolesti člověčenství"), je vlastně zúčtováním s obdobím šedesátých let, s kulturou hippies, s hnutím proti vietnamské válce a s vlnou psychedelického „šílení". - Terry Gilliam se celkem věrně přidržuje textu knihy a usiluje o jeho přebujelou vizualizaci. Film postrádá jednotící „příběh", je sledem volně spojených epizod. Odvíjí se jako novinářovo vyprávění s komentářem různých vnějších souvislostí. Patří sem i drobné retrospektivy, použití dobových dokumentů a zejména „gilliamovské" trikové techniky k vyjádření protagonistova stavu (lidé se proměňují v různá monstra, blízká zejména velkým ještěrkám, oživuje se podlaha apod.). Obrazu drogového vnímání odpovídá i hektická kamera, prudký střih a bohatá zvuková stopa (s využitím dobových písní). Nesporně zajímavým atributem snímku je herecké obsazení: hlavní postavy vytvářejí k nepoznání „maskovaní" Johnny Depp a Benicio Del Toro a i v epizodních rolích se objevují známí herci (mj. Harry Dean Stanton, Ellen Barkinová, Gary Busey, Christina Ricciová).

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Strach a hnus v Las Vegas
Snímek Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas je svérázným filmovým přepisem knihy amerického novináře Huntera S. Thompsona (nar. 1937), jež vyšla v češtině pod názvem Strach a svrab v Las Vegas. Kultovní autor ve svém literárnírn díle z roku 1971 s podtitulem Divoká pouť do srdce Amerického snu líčí bizarní zážitky, jež prožívá jako novinář Raoul Duke se svým právníkem samojského původu (jemuž říká Dr. Gonzo) na cestě z Los Angeles do Las Vegas a potom v lasvegaských hotelech, kasinech a ulicích. Duke má v hráčském městě pořídit reportáže ze závodu terénních motocyklů a bugin Mint 400 a posléze z celostátní konference okresních státních zástupců, věnované boji proti drogám. Oba protagonisté se pohybují ve věčném drogovém opojení, jež neustále přiživují z nepřeberných zásob narkotik všeho druhu a alkoholu. V rauši se zákonitě dostávají do ošemetných situací a střetů, z nichž však vždy jako zázrakem vyváz-nou. Kniha, uvozená stejně jako film citátem dr. Sarnuela Johnsona (" Kdo ze sebe učiní zvíře, zbaví se bolesti člověčenství "), je vlastně zúčtováním s obdobím šedesátých let, s kulturou hippies, s hnutím proti vietnamské válce a s vlnou psychedelického "šílení ". - Terry Gilliarn se celkem věrně přidržuje textu knihy a usiluje o jeho přebujelou vizualizaci. Film postrádá jednotící "příběh ", je sledem volně spojených epizod. Odvíjí se jako novinářovo vyprávění s komentářem různých vnějších souvislostí. Patři sem i drobné retrospektivy, použití dobových dokumentů a zejména "gilliamovské" trikové techniky k vyjádření protagonis-tova stavu (lidé se proměňuji v různá monstra, blízká zejména velkým ještěrkám, oživuje se podlaha apod.). Obrazu drogového vnímání odpovídá i hektická kamera, prudký střih a bohatá zvuková stopa (s využitím dobových písní). Ne-sporně zajímavým atributem snímku je herecké obsazení: hlavní postavy, vytvářejí k nepoznání "maskovaní" Johnny Depp a Benicio Del Toro a v epizodních rolích se objevují známí herci (mj. Harry Dean Stanton, Ellen Barkinová, Gary Busey, Christina Ricciová). - Dlouho očekávaný film byl spíše zklamáním; jisté nepatří k vrcholům Gilliamovy tvorby, má však originální atmosféru, nespornou sugestivitu i svérázný černý humor. - Režisér uvedl snímek na akci Noc s Terrym Gilliamem v pražském kině Aero 13. úinora 1999.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Amerika v roce 1971 je docela jinou zemí než Amerika roku 1968 plná naivní na-děje, že svět půjde změnit květinovou láskou, rockem a drogami, báječně rozšiřujícími ob-zory. Zjistit, co je špatné, bylo ještě nedávno jednoduché. Ted' všude vládne nejistota, zkla-mání, zloba a šílenství.
Novinář Raoul Duke nevypadá, že by si to bral k srdci: jako vždycky jede v drogách, možná jenom víc než dřív. Když se na terase restaurace v Beverly Heights dozví, že by měl napsat reportáž o lasvegaském motorkářském závodu Mint 400, je výlet do zářivého města snadného zisku jasnou věcí. S kamarádem, bezcharakterním samojským právníkem Gon-zem, schrastí Duke červený chevrolet, hro-madu veselých košil, metrák piva a kufr roz-manitých drog. Když cestou přes poušť šlápne na plyn, stihnou si ještě večer vyrazit do ka-sina, které vypadá jako americký sen ilustrovaný ožralým karikaturistou. (Když si člověk dá trochu éteru,je to docela legrace.) Ranní závod je vedlejší (stejně ve zvířeném pouštním prachu není nic vidět). Opilí a totálně sjetí ka marádi si užívají hotelových služeb ale když Gonzo zdroguje a zneužije nezletilou Lucy, zpanikaří. Raoul za sebou nechá nezaplacený účet v hotelu, skočí do auta a vyrazí zpátky do L.A. Vzápětí se dozví, že má udělat ještě re-portáž z kongresu protidrogových policistů. Vrací se do města, které v něm budí snad ještě větší hrůzu a odpor než on sám, a konečně to s Gonzem v novém hotelu a s novou dro-gou - adrenochromem - pořádně roz-točí. A někdy k ránu, snad za tisíc let, v zapadlém bistru Polárka kdesi na předměstí, Gonzo znovu a tentokrát definitivně překročí povolenou míru...
Pokud máte rádi Johnnyho Deppa (a poznáte ho i s pleší pod apartním kloboučkem a se srandovními slu-nečními brýlemi), pokud vám sedí filmy Ter-ryho Gilliama, pokud jste rádi kapánek šílení a chcete si zrovna někam vyrazit - je Strach a hnus v Las Vegas váš žhavý favorit pro pod-zimní plískanice. Pokud se vážně zaobíráte drogovou problematikou, pletete si Deppa s Woodym Harrelsonem a navrch si myslíte, že fantazie by se měla pohybovat v mezích zá-kona, raději si sjed'te rychloposuvem na videu Takové normální zabijáky.
Terry Gilliam -jeden z mála úspěšných re-žisérů pracujících v Hollywoodu, který nesnáší jednoznačné soudy a rád diváky pošťuchuje -totiž nenatočil film, který by byl proti drogám nebo naopak pro ně. Jako čestný muž (a známý provokatér) se rozhodl zachovat "nezúčastněný" postoj člověka, který je nikdy nepotře-boval, protože si vystačí sám se sebou & s vlastní fantazií.
. Tímhle postojem si ovšem kupodivu proti sobě popudil kde koho, což je docela výkon v době, která si od skandálů udržuje otupěle lhostejný odstup. Síla, kterou Gilliam našel v kultovním románu Huntera S. Thompsona, mu umožnila nabídnout divákům nikoli pou-hou barvitou tripovou komedii, ale velice zlo-myslnou a vizuálně fascinující výpověd' o po-dobnosti konce 60. a 90. let.
Tolik adorovaná, rajská 60. léta v sobě přece už skrývala hada zkázy: ráj a mír duše se ne-dají koupit za pár šupů do kapsy pouličního drogového dealera a vzít vážně Timothyho Le-aryho byl prostě hazard. Už rok 1971 přinesl nejhorší deziluzi: USA byly stále ve Vietnamu a Nixon v Bílém domě, Beatles se rozpadli, Jim Morrison, Janis Joplinová a Jimi Hendrix zemřeli na předávkování a na koncertu Rolling Stones byl během písně Sympathy for the De-vil členy Hell's Angels ubodán mladý černoch. Idealisté se změnili v cyniky a americký sen se jevil ještě absurdnějším žvástem než předtím. Hunter S. Thompson si rozbombardoval mo-zek drogami, přežil to a vydal o tom osobitě hrůzné svědectví, které režisér přetavil ve zcela originální film. A jak si dneska stojíme my?
Gilliam jako vždycky předtím vyladil zne-klidňující obsah s provokativní formou. Nejen kumpanie velmi znechucených filmových kri-tiků a milovníci dávných "pythonů", ale i fa-noušci režisérových temných sci-fi podoben-ství Brazil a Dvanáct opic mohou Gilliama nepoznávat: Strach a hnus v Las Vegas se totiž - alespoň navenek - od jeho předchozích snímků dost liší. Přinejmenším v tom, že za-tímco režisér vždycky zkoumal a znejisťoval hranici mezi "normální" a "šílenou" myslí, ten-tokrát se ocitáme rovnýma nohama uvnitř de-finitivně šílené drogové vize. Opravdový ne-topýr, kterého Raoul připlácne na samém začátku na asfalt během jízdy pouští, jež opravdu nepůsobí jako easy rider, je varová-ním, že jsme za hranicemi normálnosti a že od této chvíle se od nich budeme už jen vzdalo-vat hloub do paranoi. Vše, co zprvu vyhlíží cel-kem vesele a bláznivě, se zvolna, drtivě mění v pekelnou noční můru. Hotelový pokoj, který hrdinové v rauši promění v nepopsatelně od-pornou stoku, zviditelňující nechutné fáze je-jich zvířeckého řádění, se pro Raoula nakonec stává jediným existujícím místem ve vesmíru - východiskem, odkud může podat své nejin-timnější "válečné zpravodajství" světu, jenž o něj nestojí a patrně si je ani nezaslouží. Je však třeba vyhrabat v kalném marastu na dně duše zbytky člověčího úsudku a bolesti a po-kusit se zůstat čestný alespoň sám k sobě...
Tomuhle "komornímu" cíli odpovídá i fakt, že v přepestrém kosmu Gilliamova filmu vlastně skutečně hrají jen dva hotelové pokoje a dva herci - bezvýhradně zlověstný Benicio Del Toro (Gonzo) a fantasticky plastický Johnny Depp, jenž sice celou dobu natáčení šňupal místo koksu sušené mléko, ale jenž si nijak nezadá s občasnými computerovými efekty s nimiž se zde Gilliam poprvé a nepří-liš důsledně zkouší vyrovnat. Bonbónkem navrch jsou slavné tváře v malých rolích
(nejlepší je asi Christina Ricciová v nové verzi sladce temné Wednesday Addamsové - "znásilněná a zdrogovaná"), stejně jako typicky gilliamovské, velkoryse parodické scény (cirkusové ka-sino nebo sjezd policajtů s exaktní přednáškou profesora L. Rona Bumquista a instruktážním filmem, jak poznat narkomana).
Terry Gilliam natočil podivný, naléhavě hnusný a krásně násilnický snímek, který je zá-roveň od začátku do konce velikou legrací, Zkuste si s ním rozbombardovat mozek.

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

76.4 %
8   - curil
9   - clara.bow
5   - Justik66
5   - M.A.G.
7   - ajaajena
7   - Lienocka22
6   - ignac1
7   - Bara.40
5   - Pecik
8   - jitush.b
6   - vojtam
6   - jonny.net
6   - dobes.pave
8   - Snura
6   - Omnibus
5   - Yontalcar
1   - Pardal
5   - Faye
1   - beneva
9   - Akana

TV Program

ČT1 - Sama doma (2000) [TV pořad]

02:45 - 04:15

27 minut již uběhlo
63 minut zbývá do konce

ČT2 - Defilé 2006

03:05 - 03:55

7 minut již uběhlo
43 minut zbývá do konce

NOVA - Hvězdná párty (2016) [TV pořad...

03:10 - 04:35

2 minut již uběhlo
83 minut zbývá do konce

Prima - Big Ben (1996) [TV seriál]

03:00 - 06:20

12 minut již uběhlo
188 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139539
Osobností: 599444
Fotografií: 517175
Plakátů: 250342
Obsahů a biografií: 128875

Poslední komentáře

Závod s časem (2013)

Závod s časem
Rychle a zběsile tak nějak   na jiný způsob.   Adrenalinová jízda se   svižným videoklipovým   střihem a velmi jednoduchým   dějem přináší více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 9 / 10

Půlnoční vlak (2008)

The Midnight Meat Train

Půlnoční vlak
Atmosféra z ktorej by sa dalo   krájať pre mňa osobne   zostala nevyužitá.   Zaujímavú krimi zápletku s   občasnými GORE prvkami   zkazili více >

Autor: bobo336 | Hodnocení: 6 / 10

Gangster Squad - Lovci mafie (20...

Pár statočných v Los Angeles

Gangster Squad - Lovci mafie
Sean Peen sa mi celkom   pozdával, tie jeho výrazy   hovorili za všetko.   Všetkému ale kraľoval Ryan   Gosling, excelentný výkon.   Naopak, více >

Autor: volam.sa.pistik | Hodnocení: 5 / 10

Týpci a zbraně (2016)

War Dogs

Týpci a zbraně
Taký odpočinkový film, bez   poriadnej gradácie (Emočne   začína byť zaujímavý 20   minút pred koncom), ktorý   odľahčuje aj tú   více >

Autor: bobo336 | Hodnocení: 6 / 10

Jason Bourne (2016)

Jason Bourne

Jason Bourne
Po prvý krát v celej   histórií série (Vrátane   Spin-offu v podobe odkazu)   stratil Jason Bourne dych. V   podstate to čo vždy robilo   více >

Autor: bobo336 | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.06/0.037