Obsah filmu Pátá loď
Mladá slovenská režisérka a scenáristka Iveta Grófová se původně profilovala v animovaném a dokumentárním filmu, největšího ohlasu se však dočkala její hraná tvorba. Její debut Až do města Aš (2012) byl před pěti lety vybrán jako slovenský příspěvek na Oscary, letos zpracovala román Moniky Kompaníkové a opět zaujala i za hranicemi. Předloha vycházela ze skutečné události, kterou Kompaníková pro literární účely rozvedla do oficiálně nejlepší slovenské knihy roku 2010. I filmové zpracování slavilo úspěchy, premiérově se ukázalo na letošním festivalu v Berlíně, kde vyhrálo sekci filmů o dětech a mladých Generation Kplus. Dětská porota...
Mladá slovenská režisérka a scenáristka Iveta Grófová se původně profilovala v animovaném a dokumentárním filmu, největšího ohlasu se však dočkala její hraná tvorba. Její debut Až do města Aš (2012) byl před pěti lety vybrán jako slovenský příspěvek na Oscary, letos zpracovala román Moniky Kompaníkové a opět zaujala i za hranicemi. Předloha vycházela ze skutečné události, kterou Kompaníková pro literární účely rozvedla do oficiálně nejlepší slovenské knihy roku 2010. I filmové zpracování slavilo úspěchy, premiérově se ukázalo na letošním festivalu v Berlíně, kde vyhrálo sekci filmů o dětech a mladých Generation Kplus. Dětská porota oceňovala především autenticitu a kreativitu, s níž byl jednoduchý příběh zpracován.
Drama pojednává o dvou dětech, v mnoha ohledech velmi odlišných, přesto však spojených nedostatkem rodičovské lásky. Chybějící citové zázemí se malí hrdinové rozhodnou vykompenzovat neotřelým způsobem – odchodem z domova a společnou výchovou dvou miminek, jež jim náhodou svěří do péče další nezodpovědná matka. Především desetiletá Jarka, pocházející z výrazně dysfunkční rodiny, nepřímo pokládá palčivé otázky o úloze rodičů a dětí v každodenním životě. Kdy a jak vlastně končí dětství? Ve své nevinnosti vytváří ústřední dvojice ideál láskyplné rodiny, jakou sama nepoznala. Brzy se však i Jarka a její kamarád hledaný rodiči střetávají s realitou – vzdají se svých snů, nebo se mohou vzepřít osudu?
Grófová zvládá zkušeně vést své dětské představitele, kteří se tak dokážou se složitými tématy popasovat i bez nadbytečných dialogů. Talentovaná slovenská tvůrkyně dokazuje, že se řadí mezi největší naděje regionu, co se týče vizuálního vyprávění. A to navzdory nízkému rozpočtu, který se podepsal na některých komorních scénách a krátké stopáži. Ovšem i 85 minut ve společnosti citově deprivovaných dětí ukáže, jak empaticky je tento snímek natočen.
Mojmír Sedláček
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 1.3.2018
První půlhodina se ještě dá, protože divák je zvědavý, co se z toho vyklube. Nu, a protože se nevyklubalo nic, přichází, tedy u mne, tzv. odpočinková fáze, kdy možno sáhnout na PC po hře v karty, či jiné bohulibé činnosti. Pak už jen následuje rychloposuv. Ono to totiž nikam nespěje. Prostě je to jen vyprávění o ničem. O dvou opuštěných dětech, z nich je každé opuštěné jiným způsobem. Nezajímavé téma, nezajímavě zpracováno.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 25.4.2017
Nevím, jestli je to tím, že jsem film viděl dopoledne a pak spěchal zpět do práce, kde zážitek z filmu přebila spousta jiných, ale přestože nenajdu kritického slova, Pátá loď se mi nedostala pod kůži. A to navzdory tomu, že jsem ze sálu odcházel s pocitem skvěle odvedené filmařiny, komorního, citlivého a milého sdílení látky, která je velmi silná a i dětské oči ve filmu fungovaly skvěle. A závěr... Ten mě pohladil po duši.