Recenze: Spotlight

Vydáno dne 30.03.2016
Ten počin, co vyhrál Oscara. Respektive dva – za Nejlepší film a Nejlepší původní scénář.
Co je to Spotlight? No, v tomto případě se jedná o speciální investigativní tým novinářů, kteří pracují pod hlavičkou The Boston Globe, což je novinový plátek, jenž sídlí v americkém městě Boston ve státě Massachusetts. Před patnácti rokama, konkrétně někdy v červenci, dorazil nový editor, který nařídil napsat článek o lokálním knězi, který sexuálně zneužíval malé děti ze své farnosti. Poctivá práce, během níž se počet postav v tomto filmu značně rozroste, však odhalí, že viníků i postižených je mnohem, mnohem více. A nejen v Bostonu ve státě Massachusetts. Církev, jejíž moc ani v současné době nelze brát na lehkou váhu, něco takového přeci nemůže potřebovat! Ale co čtenáři těchto novin, z nichž se 53 procent hlásí ke katolickému vyznání?

Vzhledem k tématu se dalo čekat, že si filmu všimne někdo, kdo rozpozná, že by se o něm mělo co nejvíce vědět. Ne všichni totiž tenkrát ten rozsáhlý skandál zachytili. I proto, že v roce 2002 se stále ještě hodně hlasitě hovořilo především o teroristických útocích z 11. září předchozího roku, o které se Spotlight taky lehce otře. Samozřejmě, sexuální zneužívání dětí je odporné svinstvo, a když se ho dopouštějí kněží, měli by být tím spíše potrestáni. Jenže církev všechno tajila a povětšinou je pouze přesunula na jiné místo, kde se nezřídka vše opakovalo. Vlastně ani nevím, jestli má být překvapením nebo ne, že většina tvůrců i někteří herci, kteří se na Spotlightu podíleli, tvrdí, že byli vychováváni jako katolíci.

Toto drama však zaujme z jiného důvodu. Oslavuje totiž investigativní novinařinu, kterou osobně nesmírně obdivuju. Fakt obdivuju lidi, kteří se dokážou i celé roky zabývat jedním závažným tématem, přičemž neváhají trávit celé dny v zaprášených archivech, případně opakovaně žádat o rozhovor klíčové osoby. Nemusí přitom jít jenom o odhalování pedofilů v řadách katolické církve. Byly a jsou tu i další další ožehavé věci, jako pátrání po nacistických (i jiných) zločincích či rozkrývání pochybných afér.

Investigativní žurnalistika je skutečně ohromně zajímavý obor. Na stříbrném plátně se jí však ve větší míře zabývá minimum snímků. Přeci jen takový postup není pro běžné potřeby audiovizuální díla příliš atraktivní. Přesto se tak dá natočit, jak vedle Spotlightu dokazují kupříkladu vynikající dramata Na odstřel a Všichni prezidentovi muži. Určitě není bez zajímavosti, že v tomto filmu o aféře Watergate hraje kromě Roberta Redforda a Dustina Hoffmana také Jason Robards, a to skutečného člověka Bena Bradleeho, jehož skutečného syna představuje ve Spotlightu John Slattery. Zmínit tu můžeme i Noviny, shodou okolností též s Michaelem Keatonem.

Samotný film (myšleno Spotlight) ubíhá velmi svižně, za což může i poměrně velké množství dialogů, které jsou navíc pronášeny celkem rychle a málokdy na delší dobu ustanou. Zvláště během epozice je třeba dávat dobrý pozor, protože postav postupně přibývá a může se stát, že si je později budete plést. Napsat scénář muselo dát pořádnou fušku. Jakékoliv větší faktické nepřesnosti, troufám si tvrdit, by byly v tomto případě neodpustitelné, a to i v rámci větší dramatizace. Takže jeho psaní se vlastně do jisté míry rovnalo investigativní žurnalistice. Spotlight byl také nominován za Nejlepší střih, což je rovněž v nejlepším pořádku.

Nominaci za režii si připsal i za scénář oceněný Tom McCarthy a při sledování snímku má nejeden pocit, že práce s herci musela být radost. Na všech je znát, že se do svých rolí ponořili s velkou vervou a odhodláním předvést co nejpovedenější výkon. Ostatně jak uvedeno – takoví novináři coby hlavní hrdinové filmu se na plátně neobjevují nijak často. Tři však z mého pohledu ty ostatní ještě o něco málo převyšují. Rachel McAdams by klidně z fleku mohla vyměnit profesi. Mark Ruffalo se dočkal druhé oscarové nominace v řadě a nepochybně by si ji býval zasloužil i Stanley Tucci, jehož přítomnost ve scéně je vždycky vítaná.

Spotlight a Most špionů. Jediné dva z nominovaných filmů, které nevšedním způsobem vyprávějí o důležitých tématech. Spielbergův počin představuje z řemeslného hlediska vskutku výjimečnou podívanou, ale ten McCarthyho je zase tím, jak je natočený, zřejmě o něco přístupnější i těm mladším generacím. K tomu se v něm nevracíme do tolik vzdálené minulosti. Zatímco studená válka už je pasé, události, o kterých vypráví Spotlight jsou bohužel stále aktuální. V dnešní době se ale evidentně žádné špatnosti neututlají, což je jedině dobře.