Recenze: Falešní poldové

Vydáno dne 08.04.2015
Nedávno vyšla na DVD a Blu-ray discích kolekce dvou filmů. O Drsňačkách si povíme příště. Nyní bude řeč o akční komedii Falešní poldové, kterou je ode dneška možné koupit i samostatně.
Protože se jedná o tzv. Buddy movie, je jasné, že tu budeme mít dvě hlavní postavy. Jsou jimi Ryan, který před lety udělal pochybnou reklamu a domnívá se, že je trenérem amerického fotbalu mladších žáků. Stálou práci však nemá. To Justin dělá ve společnosti, která vyvíjí počítačové hry. Jenže mu v podstatě nikdo nenaslouchá. Ale jednoho večera se oba nedopatřením ocitnou na večírku v policejních uniformách. Záhy poznají, že právě tohle by jim mohlo v ulicích Los Angeles zajistit dvě věci – respekt před pochybnými týpky a přízeň sexy kočiček. Neplatí to však pokaždé. Kór když se na scéně objeví gangster Mossi Kasic, jehož se už delší dobu snaží dopadnout strážník Segars a snad i jeho nadřízený, detektiv Brolin.

U Buddy movies je vždycky nesmírně důležité obsazení. Ani už přesně nevím, kolikrát jsem si při sledování tohoto bijáku říkal, jaká je obrovská škoda, že v něm nehrají známější (a lepší) herci. Pak by byl výsledek určitě poutavější. Sice si téměř po celou dobu udržuje velice solidní tempo, ovšem těch cca 10 minut ve druhé půli skutečně až nudí, neboť Jake Johnson (jméno, které slyším prvně) s Damonem Wayansem Jr. celý projekt prostě neutáhnou. I proto, že nejsou tolik charismatiční. Možná si během sledování Falešných poldů přesto také vzpomenete na Benga v záloze, kde řádili nejprve Samuel L. Jackson a The Rock, a poté Will Ferrell a Mark Wahlberg. Navíc jim tam sekundovali Michael Keaton, Ray Stevenson či Eva Mendes. A vlastně i Rob Riggle, jenž tady hraje Segarse.

Jinak se ve Falešných poldech objevují kupříkladu James D’Arcy jakožto extrémně tuctový, a tudíž nezajímavý záporák. Jaké štěstí, že alespoň menší úlohu vzal Andy Garcia, protože tím připomene, že tohle nebylo míněno jako nějaká béčková záležitost. Potěší taky účast Niny Dobrev, ovšem její role je čistě dekorativní. Do děje žádným výraznějším způsobem nezasáhne. To v ještě větší míře patří pro malého chlapce, jenž snad musí být příbuzný režiséra nebo někoho z producentů, jelikož jinak si jeho účast opravdu nelze vysvětlit. Nebo snad měl těmi několika málo replikami přispět k lepší zábavě? Jestli ano, tak se to zrovna nepovedlo.

O legraci se přeci mají starat především Ryan a Justin. Tedy Jake Johnson a Damon Wayans Jr., kteří nějaký komediální talent určitě mají (zvláště ten druhý), ale charaktery jejich postav jsou naprosto očekávané, tedy že černoch se stará především o verbální humor, zatímco běloch o ten nonverbální. Filmu určitě prospělo, že se oba herci velmi dobře znají už z dřívějšího projektu a že si vlastně spolupráci takřka vydupali. Jenom kdyby k ní bývali tvůrci přistoupili o něco originálněji, než je v současném Hollywoodu u podobně nenáročných komedií běžné.

Režisér a spoluscenárista Luke Greenfield je podepsaný pod výbornou komedií Sexbomba od vedlea také pod vcelku tradiční, leč přesto zajímavou romancí Something Borrowed. Tentokrát holt spolu s Nicholasem Thomasem (jeho jméno pro prozorné diváky a divačky vcelku vtipně zazní v závěru filmu) opět vsadili na jistotu a „upekli“ předvídatelně napsaný scénář, ve kterém je povedená jedna hláška z deseti. Ostatní jsou víceméně trapné. A rozhodně by byla mnohem větší zábava, kdyby si hlavní hrdinové po nasazení uniforem počínali profesionálněji, nikoliv jako vyložení amatéři. Tuto hrubou chybu však Greenfield z větší části alespoň vynahradil pěknými akčními scénami.

Falešní poldové se přesto dají označit za příjemnou oddychovku, u které se sice nebudete smát v jednom kuse (opravdu vtipný moment uvidíme nebo uslyšíme v průměru tak jednou za deset minut), ale když už na ně přijde řada, skutečně pobaví. Jenom zamrzí, že není více znatelný rukopis Davida Ayera, jenž s tímto projektem na počátku nepatrně pomáhal celkem zanedbatelný odkaz na Training Day rozhodně nestačí. Naopak by bylo jistě pozoruhodné udělat vše realističtější, bez takto velké porce nadsázky. Právě o jakés takés výpomoci tohoto skvělého filmaře se režisér zmiňuje v komentáři, který je součástí bonusů, avšak bez českých titulků, stejně jako komentář scenáristy. Dále nechybí trailer, galerie čítající něco málo přes dvacet fotografií a k dispozici je taky tradiční, v tomto případě desetiminutový (a otitulkovaný) film o filmu. Ale abychom si to shrnuli, Falešní poldové jsou vlastně docela pohodovým bijákem, ačkoli vzhledem k námětu jsme se nepochybně měli dočkat důmyslnějších (odvážnějších) situací!