Recenze: LEGO® příběh

Vydáno dne 08.02.2014
Kdepak, v současném Hollywoodu už mohou vzniknout filmy opravdu podle čehokoliv …
Abychom příliš neodbočovali od tématu, můžeme zmínit kupříkladu hračky od Hasbra (Transformers, G. I. Joe), nebo filmy podle stolních her (Bitevní loď, a stále se ještě počítá s Monopoly). Teď tedy přišla, vzhledem k dané situaci vcelku logicky, řada i na kultovní dánskou stavebnici, jejíž první kostička se ve své současné podobě objevila už před 65 lety. Od té doby si s LEGEM® hrál každý, a kdo říká, že ne, ten si hraje dodnes. Ve filmu uvidíme spoustu figurek i staveb, takže si určitě všichni najdou nějaké takové, které kdysi taky vlastnili a se kterými si hráli. Otázka dne ale zní: „Jak na film podle stavebnice nabalit smysluplný, a pokud možno i ucelený příběh?“.

O to se pokusili Phil Lord a Christopher Miller, kteří stojí například za hraným počinem 21 Jump Street (a jeho letošním sequelem) nebo animovaným Zataženo, občas trakaře (a námětem k o dost méně povedenému druhému dílu). Co ale s kolegy vymysleli pro LEGO®příběh? Emmet je obyčejná figurka, která pracuje na stavbě. Přestože se jedná o věčného optimistu, který s velkou radostí a chutí hned po ránu zdraví i dveře či zeď a který je schopný velmi dlouho zpívat tuto píseň (ve filmu samozřejmě v češtině, tak jako dokonce i většina nápisů), není v kolektivu zrovna oblíbený. Avšak jednoho dne spatří překrásnou dívku. Jenže díky své nešikovnosti spadne až kamsi do útrob stavby, kde najde něco, co může zachránit svět – blokátor. Vše se totiž snaží za pomoci superzbraně zvané „Krágl“ zlikvidovat/odkráglovat jistý Lord Byznys. Proroctví věhlasného Vitruvia však praví, že právě ten, kdo najde blokátor, se stane Výjimečným. A tak si Emmet rázem najde spoustu přátel, mezi nimiž nechybí půvabná Hustěnka, hodně svérázný kosmonaut z 80. let či hláškující Batman (ano, TEN Batman).

Tenhle (spíše) v dobrém slova smyslu ztřeštěný a „ulítlý“ animák staví do svého středu oblíbeného „lidového“ hrdinu – outsidera (značně ukecaného), který je předurčen k tomu, aby dokázal velké věci, byť sám si nikterak super nepřipadá. Takovouto postavu najdeme i v jiných animovaných a hraných filmech. Oproti velké většině z nich však LEGO®příběh kombinuje neskombinovatelné nápady, a hlavně je extrémně nadupaný. Tolik, že se mu mohou rovnat snad jen Tintinova dobrodružství. Jenže, je tu jeden zásadní rozdíl. A sice, že Spielbergův film zůstával za všech okolností krásně přehledný, kdežto střih v tomto, jenž má na svědomí dvojice Lord-Miller je v akčních scénách nesmyslně zběsilý. Vzhledem k tomu, že se jedná o rodinnou podívanou, na kterou mají tudíž vyrazit rodiče s dětmi, se jedná o poměrně značný nedostatek.

Na filmu je ale jinak znát, že tvůrci samotní rozhodně mají s LEGEM® bohaté zkušenosti (totéž se ostatně tak nějak očekává i od diváků), a proto vše evidentně dělali s velkou radostí (včetně těch všemožných drobných vychytávek). Takovou, že z LEGA® je tu dokonce i voda, což ještě v žádném jiném bijáku samozřejmě nebylo k vidění! Jenom škoda, že když už je možné cestovat mezi různými světy, že se nepodíváme kromě divokého západu na delší dobu třeba i do středověku nebo do 18. století, kdy na moři nebyla nouze potkat pirátskou loď. Určitě by to bylo srozumitelnější, než druhý plot point (významná událost v ději, která jej pootočí jiným směrem). Musím říci, že mě tato možnost napadla (byť ne až konkrétně v této podobě). A nedivil bych se, kdyby to mnohým přišlo jako úchvatný nápad, nicméně se trochu obávám, že děti z toho budou poněkud zmatenější. Což vlastně znovu z části souvisí s tím nepřehledným střihem.

LEGO®příběhu se zároveň využívá čtyř druhů vtípků. Zaprvé – takových, kterým se smějí jen dospělí (viz třeba satirické Hustěnčino prohlášení: „Neznáte mě, ale jsem v televizi, takže mi musíte věřit.“, nebo postava Zlého/Hodného poldy). Zadruhé – těch, kterým se smějí jen děti (viz kupříkladu počínání kosmonauta a prapodivné „kočičky“). Zatřetí – těch, kterým se smějí všichni (nejen závěrečná větička). A začtvrté – těch, kterým se povětšinou nesměje nikdo, přestože měly rozesmát (většina hlášek všech postav s výjimkou Vitruvia, Batmana a Hustěnky, kteří jsou racionálnější). Ačkoliv ona účast Batmana a Supermana a Green Lanterna a Wonder Woman je dosti sporná a jistě nebyla nezbytně nutná. Nejen proto, že tyto superhrdiny nyní často vídáme (nebo budeme vídat) v komiksových blockbusterech od DC Comics, ale i kvůli tomu, že mezi figurkami LEGO® nacházejí se další oblíbené, na které se tak ve hlavnějších úlohách pohříchu nedostalo.

LEGO®příběh určitě není dokonalý, ale přesto se z něj zcela určitě stane divácký hit. A to nejen proto, že animáky obecně „frčí“. Dětem se s největší pravděpodobností bude líbit a pořádně podpoří jejich zájem o tuto stavebnici, se kterou si pak budou nepochybně hodiny a hodiny hrát. Na dospělé zase v kině čeká nemalá dávka nostalgie, přičemž není vyloučeno, že (minimálně u některých) znovu podpoří zájem o tuto stavebnici, kterou poté buď na půdě opráší, nebo si koupí novou, a také si trochu pohrají. Zůstaneme-li ještě u filmu samotného, tak zmíníme, že 3D patří k nadprůměru (ačkoliv není pochyb o tom, že mohlo být využito ještě mnohem, mnohem lépe), nicméně i vzhledem k té nostalgii by možná bylo vhodnější vyrazit na klasickou verzi.