Recenze: Bitevní loď

Vydáno dne 22.08.2012 (3073 přečtení)
Mimozemšťani znovu útočí … tentokrát na moři.
Hlavním hrdinou je Alex Hopper, který se v podstatě jen tak poflakuje. Když jednou v baru narazí na přenádhernou blondýnku, rozhodne se splnit jí jakékoliv přání. Dívka nechce nic jiného, než ... kuřecí burrito!?! A tak Alex vyrazí do supermarketu. Co na tom, že už je zavřeno. Dívčino srdce si získá, ale vloupáním extrémně rozzuří svého bratra Stonea, který slouží u námořnictva, kam tedy přivádí i Alexe. Za nějaký čas probíhá u Havajských ostrovů obrovské mezinárodní námořní cvičení. A právě v tento moment přilétají na moře „emzáci“, patrně z planety podobné Zemi, kterou před několika lety objevila NASA, a kam také vyslala signál. Jejich zbraně a vůbec technologie jsou sice proti těm lidským o dost vyspělejší, ale přesto jistě ani vy nebudete pochybovat o tom, že si s nimi pozemské námořnictvo, ve kterém nechybí schopná Cora Raikesová s tváří zpěvačky Rihanny, ve finále stejně poradí.

Od společnosti Hasbro pocházejí Transformeři a G. I. Joe, takže zase až tolik nepřekvapí, že kohosi napadlo zfilmovat další fenomén – „lodě“ nebo, chcete-li, „Námořní bitvu“. Bitevní loď se tak stává historicky prvním filmem podle deskové hry. Předběhla i (jednu dobu) plánované Monopoly. To svědčí o tom, jak se v současném Hollywoodu obávají původních námětů, ať už jsou sebelepší. Raději vsadí na zavedenou, osvědčenou značku, protože díky ní snáz přivábí diváky do kin. Nicméně jak dokazuje tento film, nemělo by se to přehánět.

Je zajímavé, že Bitevní loď  byla v Evropě uvedena už měsíc před premiérou v USA. Na DVD a Blu-Ray však vychází všude stejně, tedy dnes. Musím říct, že jsem na ni byl hodně zvědavý. Ovšem nikoliv proto, že by se mi líbily filmy Petera Berga. Vítejte v džungli nevědělo, čím chce být, takže nakonec není v podstatě ničím. Hancock naplno nevyužil slibného námětu a navíc mluvit o něm jako o velkofilmu se při 88 minutách stopáže jeví téměř jako rouhání. Pouze Království přineslo vyváženou směsici akce a napětí, ale jinak nic vyloženě originálního. Na Bitevní loď jsem nevyrazil ani kvůli tomu, že v ní hraje vždy výborný Liam Neeson, neboť jsem ještě předtím zjistil, že v jeho případě půjde víceméně pouze o cameo.

Ten hlavní důvod byl daleko prostější: velmi mě totiž zajímalo, jak dopadne pokus udělat ze stolní hry celovečerní film, který má ke všemu přes dvě hodiny. Rozhodně dopadl hloupěji, laciněji a směšněji, než jsem čekal. Předně jsem ani na chvíli neměl pocit, že se dívám na film, ale na něco, co by se dalo přirovnat k jakési dlouhé upoutávce amerického námořnictva (Navy), jejímž cílem není nic jiného, než pomoci přilákat nové rekruty. Ostatně režisér je už řadu let ohromným příznivcem všeho, co se dokáže plavit po vodě a při tvorbě Bitevní lodi se svým oblíbeným námořnictvem úzce spolupracoval. Jenom se divím, že se ve filmu neobjevuje něco takového.

Film tedy režíroval kvůli svému velmi kladnému vztahu k lodím a námořnictvu Peter Berg, ale klidně to mohl být kdokoliv jiný. Protože s takto bizarním námětem, jednoduchým scénářem, šílenými replikami, nevýraznými hereckými výkony, mnohokrát viděnými scénami, patetickým finále a s obsazením zpěvačky Rihanny by se snad žádný tvůrce nesnažil za každou cenu natočit bezvadný film. Na celém tomto projektu jsou, dá se říci, zajímavé pouze dvě věci. Zaprvé: jakým fikaným způsobem scenáristé vnášejí prvky hry do příběhu. A zadruhé: visuální efekty. Takže by bylo vůbec nejlepší, kdyby Bitevní loď režíroval nějaký supervizor nebo filmař, který má s jejich tvorbou bohaté zkušenosti. Nabízí se třeba Colin a Greg Straussovi, kteří už sami jednu sci-fi s mimozemšťany režírovali, a přitom se velkou měrou podíleli na efektech jiné - Světové invaze. Bitevní loď je totiž vlastně to samé, ale na moři. Rozdíl je však v tom, že bitva o Los Angeles je mnohem lépe natočená a akční scény jsou v ní i proto záživnější.

V jedné z rolí se tedy objevuje zpěvačka Rihanna, která dokonce opravdu na chviličku zazpívá. To by ale jistě zvládla třeba i Zoe Saldana. Taylor Kitch hraje hlavní roli, ale jako John Carter byl o poznání snesitelnější. Jako jeho nejprve nepřítel, a poté spolubojovník se ve svém druhém hollywoodském filmu představuje asijská herecká megastar Tadanobu Asano, který měl hrát spíše tu roli hlavní. Ale je pravda, že by asi nešlo, aby byl japonský námořník lepší než americký, kór když se natáčelo na havajských ostrovech, kde leží Pearl Harbor. Z vedlejších postav stojí ještě za zmínku Brooklyn Decker (Sam), u které překvapilo, že ve filmu neplní pouze úlohu ozdoby. Ale že by se nějak výrazně zasloužila o to, jak to celé dopadne, se zrovna říct nedá. Přesto se tato herečka nechala slyšet, že byla se svou rolí velmi spokojená. Holt asi nezná hrdinky z filmů Jamese Camerona, Roberta Rodrigueze či Paula W.S. Andersona.

Bitevní loď napodobuje filmy Michaela Baye (mj. i tím, že tu povedenou hudbu skládal Steve Jablonsky), ale zároveň je občas i paroduje. Například ve scéně, kdy přicházejí na výpomoc v typických zpomalených záběrech nikoliv současní skuteční američtí hrdinové, ale ti bývalí – váleční veteráni. Ovšem co se výbuchů týče, filmy vyhlášeného megalomana možná ještě předčí. Mimochodem, to bylo v kině opravdu hodně nepříjemné, protože hlasitost byla nastavena snad až na úplné maximum. Na domácích přehrávačích ovšem samozřejmě nic takového nehrozí, ale pokud si film stejně hodláte koupit, dobře pochopíte, o čem mluvím (resp. píšu). Tato uvedená skutečnost by se ale  tak jako tak do hodnocení nikterak nepromítla.

Recenze: Všichni to vědí Dnes

Penélope Cruz, Javier Bardem a Ricardo Darín v dalším krutopřísném dramatu od oscarového režiséra... celý článek

Září