Recenze: The Expendables 2

Vydáno dne 07.09.2012
Stallone, Schwarzenegger, Willis, Van Damme, Statham, Li, Lundgren, Crews, Couture, Hemsworth (byť Liam, ne Chris), Chuck Norris, Nan Yuová … ti všichni se sešli v jednom filmu. Ale otázka zní: PROČ TO SAKRA TRVALO TAK DLOUHO?!?
Ano, to obsazení jest vskutku skvělé. Dokonce lepší než v případě Sedmi statečných či Tuctu špinavců, což jsou díla, se kterými má tato novinkacosi společného – hrdinové se zvučnými jménu tu bojují za správnou věc. Hned na úvod musím uvést, že právě jména těch, kteří se v The Expendables 2 objeví před kamerou, bylo záměrně to jediné, co jsem o tomto filmu před jeho zhlédnutím věděl. Nevěděl jsem, jaké mise na ně tentokrát čekají, kam se budou muset vydat za jejich splněním, ani kdo z nově příchozích bude hrát záporáka (jestli vůbec někdo, popř. jestli náhodou zase nehrábne Gunnarovi). A přesně totéž doporučuju i vám. Takže pokud v tuto chvíli víte o recenzovaném filmu jen tolik, kolik jsem věděl já, dovolím si vám poradit, abyste nečetli dál, rovnou šli do kina a recenzi si třeba přelouskali až potom. Dost možná si tak tohle pokračování užijete více, neboť následující text obsahuje spoilery, byť převážně jen droboučké.

Musím říct a přiznat, že za tu dobu, co píšu pro FDb, jsem občas některé filmy ve svém hodnocení přecenil nebo naopak nedocenil. K tomuto stanovisku jsem dospěl při jejich opětovném zhlédnutí, případně po hlubším přemýšlení o nich. Pravda, tyto případy by se daly spočítat na prstech jedné ruky, ale právě The Expendables patří mezi ně. Tehdy před těma dvěma lety tvůrci hlásali, že půjde o „ikonu akčních filmů“, „nejlepší akční film všech dob“ apod. S takovým obsazením jsem, a rozhodně nás bylo víc, neměl důvod jim nevěřit. Jenže akčních scén nebylo zdaleka tolik, kolik jsem si představoval, a když už na ně došlo, nebyly zase až tak kvalitní. Ale když jsem se na jedničku a na „výlet“ těchto žoldáků na ostrov Vilena (což není to samé jako Vídeň, jak je přeloženo v celkově méně zdařílých titulcích – v tomto případě by asi bylo lepší, kdyby film nepřekládala žena) někdy ve druhé polovině srpna podíval znovu, přišla mi přeci jen zábavnější než napoprvé. Přesto jsem se v recenzi poněkud unáhlil, když jsem ji zařadil mezi nejlepší tři akčňáky Sylvestra Stalloneho.

To dvojku mezi jeho pět nejlepších bez obav zařadím, aniž bych toto rozhodnutí musel později opravovat. V mnoha ohledech je totiž lepší (větší) než první díl, přestože není dokonalá. Asi na tom má svůj podíl i to, že už jsem raději nebyl tolik natěšený a věděl jsem, co od ní zhruba očekávat. Takže když si po první akční scéně budeme muset pěkně dlouho počkat na další, ani to příliš nevadilo. Vždyť tady jde především o možnost sledovat herecké legendy v jednom filmu – vtipně hláškující (k tomu se znovu z části osudy postav protínají s osudy jejích představitelů), kosící své nepřátele (místy opravdu nevybíravým způsobem), také filozofující (ty lehce sentimentální řeči překvapivě fungují i u těchto akčních hvězd) a kráčející po bulharské půdě (je skvělé, že se skutečně natáčelo na místě, kde se odehrává děj a nikoliv v nějakém studiu v Hollywoodu, ačkoliv, jak uvidíme, část Ameriky najdeme i na Balkánském poloostrově).

Film začíná stejně jako ten původní, tedy akční scénou. Jejich výživnost se ale nedá porovnávat, neboť ta z The Expendables 2 má svou brutalitou blíže spíše ke čtvrtému Rambovi. A to je, mimochodem, počin, kterému bych klidně dal nejlepší možné hodnocení. Tentokrát se neocitáme nejprve u břehů Afriky, ale v Nepálu, což je samo o sobě hodně zajímavé. Následně budeme svědky parádních přestřelek, efektních výbuchů a jiné stylové likvidace nepřátel. To vše kvůli záchraně jistého vlivného Číňana, u kterého čeká ještě jedno překvapení v podobě neočekávatelného zajatce. Když už jde řeč o Číňanech, choreograficky promyšlený souboj s Nepálci svede i Jet Li. Bohužel, hned v následující scéně nad Čínou seskočí a už se neukáže. Aby však Čína měla v týmu svého zástupce, resp. zástupkyni, nahradí ho Yu Nan.

Tím se už teď vlastně dostáváme k největšímu problému tohoto filmečku. Tím je samotná stopáž, dosahující na nějakých 105 minut, včetně titulků. Z toho je tedy patrné, že na rozdíl od Avengerů, superhrdinové z The Expendables 2 nemají tolik prostoru, kolik by si zasloužili. Režisér Simon West to zdůvodňuje tím, že všichni jsou ze svých filmů zvyklí hrát hlavní role, kdežto tady mají silnou konkurenci a přílišné upřednostňování jedné hvězdy by se nemuselo zamlouvat té druhé. To je sice fér, ale kdyby měl film třeba 150 minut (a že by to diváci s takovým obsazení v pohodě vydrželi), každý by ten stejně několikaminutový prostor mohl získat a zážitek z tohoto akčňáku by byl ještě intenzivnější, velkolepější, vděčnější … no prostě lepší.

Tři vůbec největší akční hvězdy, tedy Sylvester Stallone (Barney Ross), Arnold Schwarzenegger (Trench) a Bruce Willis (Church/Chrám/Kostelník), se tentokrát nejenže sejdou v jedné scéně, ale dokonce i v jednom záběru! Což se minule tak docela nepovedlo. Jen je škoda, že Arnoldovi a Bruceovi scénář nenařizuje, aby předvedli nějakou „nadstavbu“. Ano, samozřejmě je skvělé, že se oba zúčastní i akční scény a že během ní hláškují, střílí nebo jezdí ve Smartu a střílí. Jinak ale nemusí vůbec nic hrát a v podstatě jen tak postávají. Jakoby si tvůrci řekli: „Mají tady Arnolda a Bruce, takové megalegendy, a to těm divákům určitě bude stačit.“ Pro pistolníka Stalloneho to samozřejmě neplatí, neboť jakožto lídr celé této poněkud „divoké bandy“ se neustále pohybuje v popředí.

Možná trochu překvapí, že na vedlejší kolej (oproti jedničce) byl odsunut Jason Statham. Místo něho získal o něco více pozornosti Terry Crews, který nejenže řekne Arnoldovi: „ If I don’t get this back, your ass is Terminated“, ale také rozpoutá zajímavou debatu o nejoblíbenějších jídlech členů týmu Postradatelných. Tu úžasným způsobem vypointuje Gunnar (Dolph Lundgren), který je pořád správně vyšinutý jako v prvním díle, což s sebou přináší výborné hlášky, ale také díky tomu zvolí velmi krkolomný způsob při pokusu sbalit Maggie Chanovou (Yu Nan). Co se ostatních členů týče, Randy Couture, vlastně i kvůli té stopáži, opět dosti nevýrazný. Liam Hemsworth docela zapadl, ale je pravda, že v jeho případě se jedná pouze o malou, ale klíčovou roli odstřelovače jménem Billy (aka Billy The Kid). Bruce Willis znovu nejprve vyhrožuje, ovšem pak mu Sly promluví do duše … a ve finále budou diváci spokojení.

A Arnold? Ten má opravdu slušný nástup, ale pak se objeví až v závěru. Ale samozřejmě ani tentokrát nezklame a pronese svou nejslavnější a nejčastější hlášku, ovšem s překvapivým rozuzlením. A pak je tu ještě Chuck Norris, který vypadá maximálně na 50, ale je mu 72. Rozhodně platí, že The Expendables 2 je nejlepší film, v jakém se kdy objevil (pevně doufám, že jsem ho tím nijak nerozzlobil). Sice se i v jeho případě jedná pouze o cameo, ale velmi, velmi pěkně napsané. Sice tu nepráskne otočnýma dveřma, ale dočkáme se od něj něčeho podobného. Jenom není tak docela jasné, proč je tato postava spjatá se slavným motivem Ennia Morriconehotohoto klasického westernu. Tam totiž vystupuje muž beze jména, přitom Chucka Norrise zná přece každý. Patrně tím chtěli tvůrci naznačit, že Booker je stejný borec jako „Blonďák“. A nebo snad to, že je sám Chuck Norris hodný, zlý a ošklivý? No, pravdou zůstává, že kdyby zazněl motiv z Norrisova nejslavnějšího filmu, což by asi byl Osamělý vlk McQuade (na ten jsou podle všeho mířené některé narážky), nikdo by asi pořádně nevěděl, o co jde, byť se dá říci, že hudbu Maestra Morriconeho lehce kopíruje.

Režie byla tedy protentokrát svěřena Simonu Westovi, který má na kontě např. Con Air, kterému ovšem výrazně uškodilo obsazení Nicolase Cage do hlavní role, protože v ní není vůbec přesvědčivý. To Na lince je vrah je v celku pohodový slasher s hutnou atmosférou, ale k nejlepším žánrovým kouskům se řadit určitě nemůže. No a loni byl v našich kinech uveden Mechanik zabijákJasonem Stathamem, ovšem dopadlo to hodně, hodně průměrně, ba spíše až podprůměrně. Teď však West dostal vskutku výsostnou příležitost, ale je otázkou, do jaké míry se tyto megahvězdy řídily jeho pokyny. Nějak se mi nechce věřit, že by si kupříkladu Sly (režíroval první díl, oba psal a vůbec se zásadním způsobem zasloužil o realizaci projektu „Expendables“) nechal mluvit do svého projevu. West byl asi spíše najat proto, že už se dost známých herců najedenou v jeho filmu objevilo a že se výsledek tvůrcům The Expendables 2 líbil více než nám. Nutno uznat, že tento režisér také slušně zvládá zrežírovat akční scény. Jen je škoda, že tu první občas znovu naprosto zbytečně rozstříhává a na ty další si musíme, jak už bylo řečeno, počkat de facto až do druhé poloviny filmu.

Tak jako jednička byla okořeněna pikantním soubojem Lundgren vs. Li, dvojka zachází v tomto směru ještě dál. Stallone si pro něj dokonce přímo dosprintuje. A to takovou rychlostí, že kdyby mu dal Usain Bolt na stovce 50 metrů náskok, měl by co dělat, aby ho stihnul předběhnout před cílem. Na to, že je představiteli Barneyho už 66 let, se jedná o opravdu úctyhodný výkon. Pak na něho ale čeká Jean-Claude Van Damme!!! Neb právě „Belgický svalovec“ hraje hlavního záporáka (s příznačným jménem Jean Vilain – že by drobná pomsta za odmítnutí účast v jedničce?), což pro mě bylo velmi překvapivé, ale nikoliv nedobré zjištění. Na zmíněném souboji těchto akčních ikon ohromně zamrzí, že je poměrně rychle odbytý.

Přitom ve filmech už jsme mohli vidět i delší souboje, které přesto přestavovaly dobrou zábavu. A to se v nich střetli relativně neznámí herci. Jako ukázkový příklad se nabízí rvačka Roddyho Pipera a Keitha DavidaOni žijí. Nevěříte? Věřte! Takže jakkoliv je souboj Stallone vs. Van Damme drsný a tvrdý, není vyloženě epický. A hlavně má, i vzhledem k plánovanému pokračování, pro někoho možná poměrně nečekané rozuzlení. Nicméně jakmile udělá JCVD své pověstné otočky, rázem filmu mnohé odpustíte. A rozhodně nebudete litovat, že jste na něj vyrazili do kina, případně ho pak koupili na VHS DVD/Blu-Ray, protože příznivce akčních filmů, a zvláště pak těch z 80. let, určitě dozajista potěší.

Expendables: Postradatelní 2 (tak zní oficiální český distribuční název) z velké části splňují to, co se od nich čekalo. Především nechtějí, abyste nad čímkoli, co uvidíte na plátně, příliš přemýšleli, ale prostě se jen dívali a pokud možno se královsky bavili, tak jako se nepochybně museli bavit herci při natáčení tohoto filmu. V podstatě každá významnější scéna má svá pro a proti, ale „pro“ naštěstí vítězí, jelikož se do ní vždy podaří trefně zasadit něco nepostradatelného – něco, co diváci zkrátka očekávají (viz zmíněné Van Dammovy otočky). Proto nezbývá, než těšit se na třetí díl, do kterého chtějí tvůrci přilákat Harrisona Forda, Seana Conneryho, Clinta Eastwooda, Wesleyho Snipese … Spekuluje se i o Vinu Dieselovi a The Rockovi, který by podle mnohých rozhodně neměl chybět. To samé by mělo platit pro Dannyho Treja, který v poslední době účastí v akčních „flákách“ nijak nešetří. Stejně tak Liam Neeson. A co třeba „star“ céčkových filmů Michael Dudikoff, hrozivě vyhlížející Bolo Yeung nebo bojová umění dokonale ovládající a po filmových rolích pokukující Marko Zaror? Teď si představte, kdyby tohle všechno po svém návratu z vězení (stejný problém má i Snipes) režíroval John McTiernan. To by skutečně byla akční podívaná století! Uvidíme, jestli budou mít tvůrci stejný nápad, nebo do jaké míry to takto suprově dopadne. Co se ženského elementu týče, mohlo by být zajímavé, kdyby do děje výrazněji zasáhla Charisma Carpenter, která si tentokrát „střihla“ pouze maličké cameo. Pokud se tento projekt bude skutečně realizovat, asi by nebylo nezbytně nutné dostat do The Expendables 3 nějakou vyloženě slavnou představitelku nějaké proslulé akční hrdinky. Svou roli by si tak klidně mohla zopakovat Nan Yu, protože obstála skvěle.

Adelheid

Adelheid
Adelheid