Obsah filmu Vášeň
Luchino Visconti zanechal nesmazatelnou stopu jako režisér nejen na filmovém plátně, ale i na divadelní scéně, kde inscenoval celou řadu her. Jeho doménou byla opera a nejobdivovanějším skladatelem Giuseppe Verdi. Ostatně scénou z Verdiho opery Trubadúr jeho filmové drama Vášeň začíná. Ve velkolepě pojatém úvodu se právě v opeře poprvé střetnou hlavní protagonisté filmu, benátská šlechtična Livia Serpieriová a rakouský důstojník Franz Mahler. Hrdá vlastenka se přes počáteční zdrženlivost do vyhlášeného sukničkáře Franze bezhlavě zamiluje, ačkoliv je příslušníkem nenáviděné rakouské armády, která okupuje její Itálii usilující o samostatnost....
Luchino Visconti zanechal nesmazatelnou stopu jako režisér nejen na filmovém plátně, ale i na divadelní scéně, kde inscenoval celou řadu her. Jeho doménou byla opera a nejobdivovanějším skladatelem Giuseppe Verdi. Ostatně scénou z Verdiho opery Trubadúr jeho filmové drama Vášeň začíná. Ve velkolepě pojatém úvodu se právě v opeře poprvé střetnou hlavní protagonisté filmu, benátská šlechtična Livia Serpieriová a rakouský důstojník Franz Mahler. Hrdá vlastenka se přes počáteční zdrženlivost do vyhlášeného sukničkáře Franze bezhlavě zamiluje, ačkoliv je příslušníkem nenáviděné rakouské armády, která okupuje její Itálii usilující o samostatnost. Pro svou vysněnou lásku obětuje vše, manželství, postavení ve společnosti, dokonce zradí své vlastenecké ideály a přátele. Až příliš pozdě odhalí, že ji Franz pouze využil a lásku k ní jen předstíral. Ponížení a výsměch, které se jí od něj dostane, nezůstanou bez odplaty, zhrzená kněžna se pomstí a celý příběh spěje do tragického finále.
Námětem k Viscontiho prvnímu barevnému filmu je krátká stejnojmenná novela Camilla Boita. Oproti knižní předloze nechal Visconti hlavní ženskou hrdinku zestárnout, takže není mladičkou naivní dívkou, ale zkušenou ženou, která přesto zcela propadne zběsilé lásce.
Pompézní úvodní scéna filmu odehrávající se v opeře byla zvolena záměrně a udává tón celému filmu. Visconti prostřednictvím operní stylizace opouští vody neorealismu a zcela otevřeně se pokouší o romantizující milostné drama odehrávající se na pozadí bouřlivých historických událostí Itálie druhé poloviny 19. století. Obě hlavní postavy mají nádech romantických ztroskotanců, vypjatá stylizace však s sebou nese úskalí určité afektovanosti, jež oslabuje celkové vyznění filmu. Na druhou stranu tento snímek přináší do detailu propracované, úchvatné obrazové scenerie honosného světa aristokracie, které jsou typické pro Viscontiho vrcholná díla.
Jan Šulc
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.6.2010
Při zfilmování historického tématu neváhal Luchino Visconti, jak je jeho zvykem v padesátých letech, uplatnit prostředky neoralismu: osudy jednotlivců a společenské vztahy jsou úzce svázány a podmiňují se navzájem.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 11.11.2008
Alida Valli v hlavní roli hraběnky rozehrála skutečný herecký koncert. Ve své době byl zdá se tento film trochu odvážný, ale i dnes má pro "zmlsaného" :o) diváka své kouzlo...