Obsah filmu Doba temna
Pětačtyřicetiletý Jean-Marc Leblanc žije ve velkém domě s příliš energickou, ambiciózní, věčně telefonující manželkou a dvěma dcerami, které tráví volný čas jen tím, že poslouchají hudbu ve svých sluchátkách nebo hrají počítačové hry. Pracuje na ministerstvu jako řadový úředník, denně naslouchající srdceryvným příběhům lidí, kteří jej přišli žádat o pomoc. Také mu umírá matka, a tak vedle všech těchto stresujících vlivů má nepříjemný pocit, že se jeho život někam nekontrolovatelně řítí. Jean-Marc uniká alespoň na chvíli z reality tím, že si sám sebe představuje jako spisovatele, politika nebo herce…
Kanadský režisér Denys Arcand se...
Pětačtyřicetiletý Jean-Marc Leblanc žije ve velkém domě s příliš energickou, ambiciózní, věčně telefonující manželkou a dvěma dcerami, které tráví volný čas jen tím, že poslouchají hudbu ve svých sluchátkách nebo hrají počítačové hry. Pracuje na ministerstvu jako řadový úředník, denně naslouchající srdceryvným příběhům lidí, kteří jej přišli žádat o pomoc. Také mu umírá matka, a tak vedle všech těchto stresujících vlivů má nepříjemný pocit, že se jeho život někam nekontrolovatelně řítí. Jean-Marc uniká alespoň na chvíli z reality tím, že si sám sebe představuje jako spisovatele, politika nebo herce…
Kanadský režisér Denys Arcand se (podobně jako v předchozích filmech Úpadek amerického impéria, Invaze barbarů, které společně s Dobou temna tvoří jakousi volnou trilogii) zaměřuje na zachycení složitého obrazu jedince v moderní společnosti. Ve filmu, k němuž rovněž napsal i scénář, také vytvořil hlavní postavu. Obrazy snímal uznávaný kameraman francouzského původu Guy Dufaux. Název snímku naráží na termín Doba světla, kterým Francouzi označují osvícenství. Naznačuje, že se lidstvo v moderní době dostalo do stavu k skutečnému přesně protikladnému, k jakési době Zatemnění.
Ve francouzském znění s titulky.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 23.2.2013
Ta nadsázka, se kterou Arcand pracuje, je akorát tak jemná a přesně nadávkovaná aby se ukázalo jak děsivě málo nás dělí od světa, který nám jako odstrašující příklad ukazují různé antiutopické romány nebo filmy. Všechny ty absurdity nejsou natolik absurdní aby se nemohly stát realitou a to je největší síla filmu. Styl humoru mi připomínal podobně nekompromisní skandinávskou poetiku, možná to bude tím, že Kanada je vlastně taky severská země. Malinko mě zklamal ten bukolický závěr, taková další cesta z města, ale jinak skvělá práce.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 20.5.2012
Příjemně nevtíravá satira o tom, že když nás neuspokojuje život, který vedeme, nahrazujeme ho sněním o všem, co si myslíme, že by nás udělalo šťastnými, abychom dříve nebo později zjistili, že i ty nejživější sny se rozplynou a vrhnou nás zpátky do nicoty. Pak je třeba začít znovu a při plném vědomí vnímat vše, co tento svět nabízí - i kdybychom měli začít pouhou samotou a miskou jablek...