

Herec, Dabing
Pavel Zedníček
Věk: 75
Datum narození: 1. 11. 1949
Národnost: česká
- Fanklub:
Popis a galerie
Dlouhodobě jeden z nejpopulárnějších českých herců – Pavel Zedníček – nepatřil nikdy k ideálům mužské krásy, a i když byl vždy vytíženým divadelním hercem, počet hlavních rolí v masmédiích je u něj poměrně skromnou položkou, přesto si díky výraznému komediálnímu talentu a především značně širokému rozptylu uměleckých aktivit v 80. a 90. letech dokázal vybudovat významnou pozici v oblibě u českých diváků. Jeho cesta k herectví vedla poměrně spletitou dráhou, původně studoval v Gottwaldově na průmyslové škole kožařské, poté vystřídal několik zaměstnání, mimo jiné byl promítačem v kině. Nespokojenost s dosavadním způsobem života a extrovertní povaha spojená od školních let s pověstí baviče vedly Pavla Zedníčka ke studiu herectví na brněnské JAMU. Šťastná náhoda jej na Janáčkovu akademii přivedla do velmi inspirativního prostředí osobnostně velmi silného ročníku, z nějž vzešla celoživotní přátelství především s Karlem Heřmánkem, Jiřím Bartoškou nebo Svatoplukem Skopalem, dále pak s Miroslavem Donutilem, Eliškou Balzerovou a Janou Švandovou.
Ještě za studií hrál Zedníček v dnes již legendárním Divadle na provázku, po absolutoriu odešel spolu s dalšími kolegy ze školy do Činoherního studia v Ústí nad Labem. Ještě předtím získal první zkušenost s kamerou, a sice díky nevelké roli v pohádce KAZISVĚTI (1973), která byla natočena v brněnském televizním studiu. Debut před filmovou kamerou absolvoval epizodní postavou řidiče v kriminálce HOLKA NA ZABITÍ (1975). Ústecké Činoherní studio, kde Zedníček v té době působil, bylo sice na první pohled okrajovou oblastní scénou, ale těšilo se značné přízni diváků a kritiků a i v normalizačních 70. letech zde vznikala kvalitní představení. Pavel Zedníček našel uplatnění v hrách Diogenes cynik, Profesionální žena, Yvonne princezna burgundská nebo Jakub fatalista.
V roce 1977 přešel Zedníček (opět s Heřmánkem, Bartoškou a Skopalem) do pražského Divadla Na zábradlí, kde pak odehrál patnáct sezón (do roku 1992). Přestože díky svému hereckému stylu oživenému výraznou mimikou a pohybovou aktivitou na jevišti inklinoval především ke komediálnímu žánru, výrazné kreace předvedl i v klasických dramatech (Hamlet, Macbeth, Příliš hlučná samota, Largo desolato, Bratři Karamazovi), v režii Evalda Schorma vytvořil stěžejní roli ve hře Osamělost fotbalového brankáře, která zaznamenala značný úspěch i v zájezdových představeních. Koncem osmdesátých let pronikl i na jeviště Národního divadla a pohostinsky účinkoval v představeních Král Jindřich IV. a Ptákoviny podle Aristofana.
Příchod do Prahy přinesl Zedníčkovi pochopitelně i nové možnosti před televizními i filmovými kamerami, začal hrát vedlejší role, pokud hrál středně velké, případně i hlavní role, jedná se dnes o spíše zapomenuté tituly (ŘEKNEM SI TO PŘÍŠTÍ LÉTO, 1977; DOSTIH, 1981). Na přelomu 70. a 80. začala nabírat na intenzitě Zedníčkova spolupráce s televizí, důležitá byla například jeho práce pro dětské diváky a několik let byl jedním z protagonistů populárního pořadu MALÝ TELEVIZNÍ KABARET. Výrazné uplatnění našel také v seriálech; poprvé se objevil v epizodní roli zraněného zloděje v předposledním dílu první řady legendárního seriálu NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA (1978), z jeho další práce pro seriály je na místě uvést postavu řidiče Fandy v SANITCE (1984; při práci na tomto seriálu se setkal se všemi svými přáteli J. Bartoškou, S. Skopalem a K. Heřmánkem). V průběhu 80. let hrál menší role v dalších devíti seriálech, za zmínku stojí kreace vyšetřovatele Kamila v MALÉM PITAVALU Z VELKÉHO MĚSTA (1986). K seriálové tvorbě se váže i jeho výjimečná úloha zpěváka; i když se pěvecky prezentoval v řadě svých televizních a filmových rolí, nejznámější je jeho nahrávka ústřední písně k seriálu PANOPTIKUM MĚSTA PRAŽSKÉHO (1987).
Nadále také Pavel Zedníček hrál ve filmech, většinou ale jen spíše vedlejší role. Paradoxní je, že i když je vnímán především jako komik, vytvořil řadu charakterních postav, například jednoho z pacientů protialkoholické léčebny v nadčasovém psychologickém dramatu DOBŘÍ HOLUBI SE VRACEJÍ (1987). Zajímavé také je, že i ve vyloženě komediálním žánru dokázal své extrovertní klaunství udržet na uzdě, například jako řidič Honza Holan v dětských filmech CHOBOTNICE Z DRUHÉHO PATRA (1986) a VESELÉ VÁNOCE PŘEJÍ CHOBOTNICE (1986). Z této doby ale nelze zapomenout další postavu řidiče sanitky, a sice Písaříka v komedii JAK BÁSNÍKŮM CHUTNÁ ŽIVOT (1987; k této roli se pak vrátil i v dalších pokračováních pentalogie, ne již tak úspěšných). Po boku Arnošta Goldflama pak odehrál jednu z titulních rolí ve filmu VYŽILÝ BOUDNÍK (1989). Další dramatickou úlohu cirkusáka Berouska mu nabídl dnes neprávem opomíjený porevoluční titul TICHÁ BOLEST (1990).
Neshody s novým vedením Divadla Na zábradlí po roce 1989 vedly k odchodu řady hereckých osobností a Pavel Zedníček po boku Karla Heřmánka stál u zrodu Divadla Bez zábradlí. Po čase ale nastaly spory i tady a v polovině 90. let Zedníček tuto scénu opustil. Od té doby působí jako herec na volné noze, pohostinsky vystupoval v Činoherním klubu, dnes hraje především v Divadle Kalich, kde kromě komedií (Natěrač, Jako jedna rodina) nachází uplatnění i v muzikálech (Hamlet, Galileo). Odbornou i laickou veřejnost zaujal také jako Richard III. v Divadle Globe (2001).
Význam a počet filmových rolí Pavla Zedníčka v 90. letech značně poklesl, připomenout ale můžeme jeho participaci na hrabalovské adaptaci ANDĚLSKÉ OČI (1994), v roli drvoštěpa Drnce se pak objevil v pohádce LOTRANDO A ZUBEJDA (1997). Příležitosti ale dostával především nadále v televizi, dominantní v jeho práci před kamerou tvoří pozice moderátora zábavné soutěže KUFR, které se těšila značné sledovanosti a na programu České televize se udržela celých dvanáct let (1992-2004). Z dobové popularity pramenil také Zedníčkův úspěch v anketě Týtý, v níž v letech 1992-1995 zvítězil v kategorii herec. Spolu s dcerou Lucií Zedníčkovou uváděl také zábavný pořad PTÁKOVINY na televizi Nova (1995-1996). Z jeho návratů k seriálové produkci vyniká kreace kouzelníka Pepy v KONCI VELKÝCH PRÁZDNIN (1996). V rámci filmu jsme Pavla Zedníčka mohli naposledy zaznamenat například v komedii MUŽI V ŘÍJI (2009), v televizi hrál ve vánoční pohádce LÁSKA ROHATÁ (2009).
Pavel Zedníček byl od roku 1983 ženatý s tanečnicí a herečkou Taťánou Staudacherovou (*1946), přičemž adoptoval její dceru Lucii (*1968), dnes známou jako Zedníčkovou, respektive Pokornou. V současné době žije Zedníček s moderátorkou Hanou Kousalovou (*1963). Ze současných aktivit Pavla Zedníčka se sluší uvést také funkci prezidenta festivalu filmových a televizních komedií Novoměstský hrnec, kterou zastává již řadu let. Je také autorem knihy vlastních vzpomínek, kterou publikoval pod názvem „Kurňa! To je život!“ (1997).
Dodatečné informace
Filmografie
Herec
10
Herec
10
Herec
8,8
Herec
8,5
Herec
8,5
Herec
8,5
Herec
8,4
Dabing
8,3
Herec
8,3
Herec
8,1