Na první pohled nikterak komplikovaná zápletka, jaká zaujala také tvůrce Pearl Harboru. Ani Tmavomodrý svět si skoro v ničem, včetně hudby Ondřeje Soukupa, nezadá s tehdejšími hollywoodskými spektákly. Rozhodně je na něm znát, že se nejednalo o žádnou levnou záležitost. Vedle efektních leteckých soubojů ovšem nabízí komorní drama mezi dvěma muži, kterým zamotá hlavu jedna vdaná žena. (Ostatně i sám Miloš Forman říkával, že k velikému dramatu není zapotřebí více než tří postav.) Téma na první pohled možná lehce profláklejší, avšak prostředí a okolnosti jej posouvají do jiné, neokoukané roviny. Vždyť vedle Nebeských jezdců se RAF letcům zase tolik tuzemských projektů nevěnuje.
Nic tedy není jednoznačné. Naopak postavy mají hloubku a vývoj, což neplatí jenom pro ty nejdůležitější, které ztvárňují Ondřej Vetchý, Kryštof Hádek (ve svém prvním velkém filmu) a Tara Fitzgerald. Svého oblouku se dočká nádražák Jaromír Dulava a Slámova přítelkyně Linda Rybová, piloti Sysel (Radim Fiala) a Machatý (Oldřich Kaiser), německý doktor Hans-Jorg Assmann i spoluvězeň Miroslav Táborský. Obsazení tedy mimořádně kvalitní a to jsem ještě nezmiňoval Charlese Dance. Ano, divácká vstřícnost patrně dostala v Tmavomodrém světě přeci jen přednost před historickou věrohodností, byť na počátku, tj. ještě během svého působení v rozhlase, vedl Zdeněk Svěrák rozhovory s válečnými veterány, včetně Františka Faitla, se kterým se pak dál přátelil. PAN SCENÁRISTA dobře ví, pro jakou cílovou skupinu píše. A my spolu s ním chápeme, proč daná postava dělá to, co dělá.
POZOR NA MOŽNÝ SPOLER VE FINÁLNÍM ODSTAVCI!
Tmavomodrý svět mě teď, dvacet roků poté, však přinutil změnit názor na závěrečné rozuzlení, kdy to vypadá, že to není tak, že Vojtíšek nezvládnul pilotování, ale že naschvál sletěl do moře a Slámu zachránil. Ne proto, aby mu ukázal, že mu odpustil, nýbrž aby tento jeho nadřízený a někdejší kamarád dál žil s tím, že všechno zničil a má ho na svědomí, jakkoli se nás závěrečná scéna zřejmě snaží přesvědčit o opaku, ačkoli tu lze interpretovat vícero způsoby. Tmavomodrý svět – jak dokazuje výše zmíněný počin Michaela Baye s Joshem Hartnettem, Benem Affleckem a Kate Beckinsale – prostě je mezinárodně srozumitelný projekt, tak jako před ním Kolja. A mnohé scény a dialogy se vryjí do paměti. A také to je jedním z důvodů, proč jsem ho při hlasování v rámci Cen české filmové kritiky zařadil do svojí TOP 10 Nejlepších českých filmů třicetiletí (v čistě náhodném pořadí: spolu s Rebely, Musíme si pomáhat, Gymplem, Cestou z města, Příběhem kmotra, Obecnou školou, Je třeba zabít Sekala, Svatbou upírů). Rozhodně se jedná o titul, na který u nás můžeme být hrdí!
FOTO: Biograf Jan Svěrák