Vtáčkovia, siroty a blázni (1969)

Vtáčkovia, siroty a blázni (Les oiseaux, les orphelins et les fous)
63.9 %
 
 

Les oiseaux, les orphelins et les fous

Další název: Birdies, Orphans and Fools

    Žánr: podobenství / drama
    Země: Slovenská republika / Francie
    Premiéra v ČR: 5.9.1991        
    Délka: 78 min.
„Rozumní lidé“ se v minulosti navzájem povraždili a v podivně zdevastované, válčící, znásilňující a zároveň kýčovitě hrdopyšné krajině po nich zůstali tři sirotci. Yorick, prý potomek Milana Rastislava Štefánika, fotograf Andrej, jehož rodiče mají na svědomí Židé, a Židovka Marta, jejíž rodiče zahynuli v Polsku. Trio inscenuje své divoké hry a surreálné živé obrazy a prožívá naplno svou nezávislou existenci dětí bez domova a závazků. Ani oni tři se však neubrání hlubinné lidské přirozenosti – citu, pudu, lásce a poté i žárlivosti, závisti, nenávisti a krutosti…

Vtáčkovia, siroty a blázni tvoří druhou část volné Jakubiskovy trilogie, k níž patří ještě filmy Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970, 1990). Všechny byly nepochybně inspirovány svobodomyslnou atmosférou 60. let, která se ovšem v socialistickém Československu tvrdě střetla s okupací země vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Jakubiskovy apokalyptické vize násilí a animální krvelačnosti představují vznícenou reakci na bezpráví, kterého se zemi dostalo. Zároveň předkládají vzpurnou i skeptickou osobní zpověď z iluzí o tom, kde hledat pevný bod lidské existence.

Klíčovým prvkem filmu je jeho sršící vizualita, vycházející nejen z režisérovy surrealistické fantazie a hravosti, ale také ze schopnosti kameramana Igora Luthera gejzíry obrazů a nápadů živě a dynamicky nasnímat. Přemíra obrazových atrakcí, excentrických hereckých akcí a naléhavého hudebního doprovodu může někoho až zahltit. Exaltovanost a spasitelství biblických rozměrů se tu střídá s rouhačstvím, studentskou recesí, happeningem, a ten zase se stupňovanou morbiditou a prohlubujícím se nihilismem.

Ústřední trio si zahráli Jiří Sýkora, znovu v roli bohémského cynika, jehož přemůže vlastní osud, Magda Vášáryová jako křehká múza i erotický symbol a Philippe Avron jako čistá duše zadržující fotoaparátem aspoň na vteřinu plynutí času.

Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

režie:
Juraj Jakubisko
 
 
hraje:
Philippe Avron (Andrej), Magda Vášáryová (Marta), Míla Beran (domácí), Mikuláš Ladižinský (partizán), Jana Stehnová (jeptiška), Augustín Kubán (námořník), Jiří Sýkora (Yorick), Francoise Goldité (Saša)
 
 
námět:
Juraj Jakubisko, Karol Sidon
 
 
scénář:
Juraj Jakubisko, Karol Sidon
 
 
kamera:
Igor Luther
 
 
hudba:
Zdeněk Liška
 
 
výprava-architekt:
Anton Krajčovič
 
 
kostýmy:
Helena Anýžová, Milena Doskočová
 
 
střih:
Maxmilián Remeň, Bob Wade
 
 
zvuk:
Alexander Pallós
 
 
vedoucí produkce:
Ján Svikruha, Ján Tomaškovič
 
 
produkce:
Samy Halfon
 
 
titulky-česká verze:
Michal Kňažko
 
 
dabing:
Juraj Kukura (Yorick), Soňa Valentová (Marta), Eva Rysová (Saša), Peter Opálený (Andrej)
 
 
zástupce vedoucího výroby:
Anton Vyskočil
 
 
asistent kamery:
Stanislav Doršic, Fridrich Urban
 
 
pomocná režie:
Ján Gogál, Tibor Michalčík
 
 
vrchní osvětlovač:
Vladimír Reichbauer
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.