Mravenci nesou smrt (1985)

Mravenci nesou smrt
59.2 %
 
 
    Žánr: krimi
    Země: Československo
    Premiéra v ČR: 1.4.1986        
    Délka: 83 min.
„Dramatický boj s pašeráky a překupníky drog.“
V novém kriminálním filmu MRAVENCI NESOU SMRT vítáme dílo, které se naplno zaměřilo na problém narkomanie. Drogy se našemu státu nevyhýbají, i přes naše hranice vedou „mravenčí“ stezky pašeráků a obchodníků s narkotiky, vlákna tajné distribuční sítě. Úvodní scéna nás zavede na samotný konec takového řetězu: do zbědovaného příbytku, osvěcovaného jen svíčkou, kde lidská troska, propadlá drogám, je stále více vtahována do zhoubné oscilace mezi opojnými halucinacemi a mučivým peklem při vzrůstající potřebě nové dávky.

Děj vychází ze situace, kdy kriminalisté již odhalí tranzit vedoucí do našeho lázeňského města s čilým cizineckým ruchem. I poté však musí překupníky trpělivě sledovat; dokud nevědí o všech osobách kupujících drogy, nemohou ohrozit jejich životy zadržením zboží a předčasným zatýkáním. Ani když pašerácká organizace, tušící prozrazení, začíná své distributory likvidovat, ani když se pracovníci Bezpečnosti dostávají do konfliktu s rodiči narkomana, který požívání drog zaplatí životem.

Film můžeme považovat za úspěch ve stálém hledání soudobého tvaru kriminálního filmu, protože tentokrát se podařilo akční, napínavý příběh skloubit s palčivým a varovným tématem. Veškeré honičky, šarvátky, přestřelky mají hnací motor: zabránit lidskému utrpení a zastavit nákazu, plodící další a další zločinnost To znamená i postavit se proti profesionálním zločincům, nebezpečnějším, než bývají zloději aut či vykrádači chat.

Tvůrci filmu nejsou na tomto poli žádnými nováčky; scenárista Vojtěch Měšťan dokázal v žánru pokaždé zamířit progresivním směrem, ať už to byla Noc klavíristy, Pumpaři od Zlaté podkovy či Smrt stopařek. A zasloužilý umělec Zbyněk Brynych, který nás do lázeňského dějiště zavedl už ve svém starším snímku Transit Carlsbad, má za sebou kriminální příběhy Stíhán a podezřelý a Kdo přichází před půlnocí. Scénář (ne-li už původní román Vladimíra Vítka) vytvořil předpoklady pro strhující děj a dá se říci, že redukcí dialogů a pozměněním některých scén bylo dílo dovedeno do ještě zdařilejší podoby. Náhlé zvraty i „falešná leknutí“, vrhání nožů ani zlověstné scenérie tu nejsou lacinými efekty, je to zásluhou už zmíněné šťastné syntézy tématu a akce i přičiněním dalších složek filmového výrazu, ať už je to práce s detailem, nebo hudební ztvárnění (u kritických narkomanských scén prohlubuje stísněný pocit i užívá kontrastu). Herecké výkony jsou zde obohaceny dobrou kaskadérskou průpravou (pod vedením Jaroslava Tomsy).
Problémem zůstávají některé promluvy jednajících postav, které sice obsahují nezbytné informace pro orientaci v ději, ale působí tím často strojeně. Týká se to především obou „šéfů“: náčelníka kriminálky Kořána a pohlavára pašerácké organizace Marcela, sídlícího za berlínskou zdí. Výroky typu „Narazili jsme na profesionála“, „Někdy má to naše povolání i stinné stránky“ nebo „Mám zprávu, že ten zabiják je Barták“ dovedou zase zesměšnit nastolenou vážnost situace a mohou vést přinejlepším k tomu, že i česká krimi se jednou dočká svého Limonádového Joea. Je-li už řeč o „zabijákovi“ – stále jej bohužel neumíme zobrazit jinak než v kožené bundě a v černých rukavicích. A je už stereotypem až pohodlností, když jednostranně obsazujeme Jana Přeučila, kdykoliv do děje potřebujeme individuum s „mrazivým hlasem“. Volací znak ve služební vysílačce – Pyramida volá všechny vozy! — má v sobě poplašnou naléhavost i určitou grotesknost, když zároveň vidíme, jak „sám podplukovník Kořán“, v čele stíhacího sboru, v líté jízdě pronásleduje prchajícího zločince a znečistí si sáčko, uhelným prachem. Ale abychom byli k této postavě spravedliví: Josef Vinklář i zde dokáže modelovat plasticky a přiblíží nám kriminalistu, který nese zátěže odpovědných rozhodnutí, prodělává pracovní nápor ve dne v noci a denně má před očima lidské tragédie, které provázejí jeho profesi.

Film jako celek představuje velmi dynamický, dramatický útvar, nechtěnou komičnost některých situací mu proto snad i odpustíme. Závěrečnou scénou dokáže dovršit své sdělení — SNB není sborem supermanů, ale pracuje jako sehraný tým: zastupuje společnost, která se brání...

Mlíkovský, Martin. Pyramida volá všechny vozy. Scéna. 1986, roč. 11, č. 7, s. 5.

režie:
Zbyněk Brynych
 
 
hraje:
Josef Vinklář (podplukovník VB Kořán), Jan Kanyza (příslušník VB Tomáš / dispečer Jan Železný), Rudolf Jelínek (profesionální zabiják Barták), Jiří Zahajský (kapitán VB Mařák), Zora Jandová (příslušnice VB Barborka), Jana Březinová (Eva Krausová), Rudolf Hrušínský (lázeňský masér Láďa Černý), Vladimír Kratina (rezident Harry Moučka), Ladislav Potměšil (kuchař Vokurka), Ladislav Mrkvička (vrhač nožů Cejp), Dana Homolová (Marie Farkašová, Cejpova partnerka), Jiří Klem (příslušník kontrarozvědky Bureš), Michal Pešek (narkoman Petr Kučera), Nela Boudová (Klára, Petrova dívka), Marek Brodský (Zdeněk, Petrův kamarád), Jiří Vršťala (šéf gangu Marcel Schwoob), Jan Přeučil (člen gangu Grandler), Roman Hemala (člen gangu Kreuzmann), Adolf Filip (kapitán VB Nepevný), Roman Hájek (příslušník VB Petr Půhoný), Jana Andresíková (matka Kučerová), Rudolf Vodrážka (otec Kučera), Oldřich Velen (číšník Aleš), Jitka Zelenohorská (prodavačka oděvů), Zdeněk David (kuchař), Lena Birková (úřednice), Jan Cmíral (nadstrážmistr VB), Vladimír Salač (lékař), Mirko Musil (oloupený chodec), František Olšovský (prodavač kalíšků), Arnošt Böhm (kriminalista), Zbyněk Krákora (kriminalista), Vladimír Míka (kriminalista), Jindřich Sejk (kriminalista), Jarmila Derková (lázeňská), Milan Mach (Schwoobův spolupracovník Klaus), Arnošt Neubauer (Schwoobův spolupracovník), Václav Stýblo (zedník), Milan Klacek (hlídač), Rudolf Kalina (výčepní), Zuzana Talpová (starší narkomanka), Ladislav Lahoda (špinavec), Jaroslav Tomsa (špinavec), Jaroslav Šanda (špinavec), Igor Smržík (špinavec), Karel Vávrovec (špinavec), Pavel Cajzl (špinavec), Petr Skarke (špinavec), Jaroslav Vlk (příslušník VB), Růžena Jedličková (ječící žena v hotelu), Stanislav Petřek (maskér na kriminálce), Miroslav Jíra (dubl za Josefa Vinkláře), František Jákl (dubl za Rudolfa Jelínka), Luděk Jelen (dubl za Rudolfa Jelínka), Olga Lowitová (dubl za Zoru Jandovou), Oldřich Semerák (příslušník VB)
 
 
námět:
Vladimír Vítek (román)
 
 
scénář:
Vojtěch Měšťan
 
 
kamera:
Josef Pávek
 
 
hudba:
Jiří Svoboda
 
 
výprava-architekt:
Oldřich Okáč
 
 
kostýmy:
Lída Novotná
 
 
střih:
Miroslav Hájek
 
 
zvuk:
Jiří Kříž
 
 
vedoucí produkce:
Přemysl Pražský
 
 
II. kamera:
Václav Zajíček
 
 
dramaturgie:
Věra Kalábová
 
 
zástupce vedoucího výroby:
Martina Krýslová, Bohdan Kysil
 
 
asistent režie:
Petr Koliha
 
 
pomocná režie:
Věra Pištěková
 
 
odborný poradce:
Kamil Klášterský, Jaroslav Tomsa
 
 
fotograf:
Miloslav Mirvald
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.