Obsah filmu Každý den odvahu
Celovečerní debut
Evalda Schorma z roku 1964 jednak patří k těm snímkům československé nové vlny, které otevírají novým způsobem „budovatelské“ téma, jednak odhalují lidskou zkušenost tehdy třiatřicetiletého debutanta. Podle scénáře
Antonína Máši realizoval Schorm film Každý den odvahu jako existenciální drama zrcadlící morální krizi, kterou procházela politicky angažovaná generace padesátých let po revizi kultu osobnosti. Protagonistou vyprávění je mladý strojírenský dělník Jarda Lukáš, jenž musí bolestně vystřízlivět ze svých ideálů,...
Celovečerní debut Evalda Schorma z roku 1964 jednak patří k těm snímkům československé nové vlny, které otevírají novým způsobem „budovatelské“ téma, jednak odhalují lidskou zkušenost tehdy třiatřicetiletého debutanta. Podle scénáře Antonína Máši realizoval Schorm film Každý den odvahu jako existenciální drama zrcadlící morální krizi, kterou procházela politicky angažovaná generace padesátých let po revizi kultu osobnosti. Protagonistou vyprávění je mladý strojírenský dělník Jarda Lukáš, jenž musí bolestně vystřízlivět ze svých ideálů, které nebyly založeny na realitě, ale na klamu. Svět kolem ovšem zklamanému muži nijak nevychází vstříc: Jardovo okolí je nakaženo lží a morálním úpadkem. Hrdina, který místo na hlas svého svědomí spoléhal na plakátová hesla, prochází těžkou deziluzí. Politická práce, za kterou se mu po roce 1948 dostávalo pochvaly, nyní působí trapně a vzbuzuje spíš pobavení. Jarda přichází dokonce i o svou lásku, aranžérku Věru... Evald Schorm svého hrdinu (procházejícího těžkým „kristovským“ věkem třiatřiceti let) neodsuzuje, ale nalézá pro jeho těžkou situaci pochopení. Vývoj Jardovy postavy tak ještě zvyšuje míru divákova znepokojení. Drama Každý den odvahu působilo ve své době tak provokativně, že se setkalo s nevolí i u prezidenta Novotného. Film se proto dostal k divákům s ročním zpožděním. Dnes ovšem patří mezi nejrespektovanější díla československé nové vlny, a to jak díky Schormově citlivé režii, tak díky kameře Jana Čuříka a hereckým výkonům Jana Kačera a Jany Brejchové v hlavních rolích. V partu bytné zaujme Olga Scheinpflugová, která se i v šedesátých letech dostala k filmovým rolím jen zřídka.
Zdroj: NFA < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 8.12.2017
Nu, na toto vysoké hodnocení musím reagovat opět opačně. Já se nudil až hrůza. Dobré agit scénky, ale do toho všeho hysterická koza Věra. Ne, toto není můj šálek kávy a mohl by to natočit, kdo chtěl. Naštěstí to v podstatě nemá navazující děj, takže je možno v klidu schrupnout.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.8.2015
Velmi syrový snímek v podstatě založený na reálném základu o smyslu života na poli politické angažovanosti, trhlin morálky a podivnosti doby. Ohromná civilnost viditelně dodávající velké množství neherců, ke kterým se snaží přiblížit herci, dodává výsledku na velkolepé atraktivnosti. Síla nové vlny vyvolává ohromné klima k vyobrazení postoje jednotlivce se svými ideály v době, kdy je vlastně všechno úplně jinak. Trochu sociální, trochu psychologický, trochu ambiciózní příběh člověka věrný své zásadovosti. Snímek mnohé naznačuje a svojí neodolatelnou kvalitou předčí mnohá očekávání. Pokud se tedy pochopí, co tím vším chtěl básník říci. Zkrátka tu jsou mnohé kvality, které nenechali ani ve své době nikoho na pochybách a to v dobrém i špatném smyslu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 26.1.2008
Že byl Evald Schorm mimořádným talentem dokazoval téměř každým svým filmem. Výjimkou není ani tento film, jeden z prvních které natočil. Studie rozpadu budovatelského idealisty a jeho střet s realitou života byla natočena bez jakékoliv zaujatosti a kvalita filmu je navíc podepřena výbornými hereckými výkony takřka všech, co v něm hráli.