Bílá smršť v názvu nového filmu Ridleyho Scotta znamená silný nápor vody, ke kterému dochází na moří během tropických bouří. Snímek, v němž hraje smrtonosný přírodní úkaz rozhodující roli, vznikl podle skutečné události z počátku šedesátých let. - Vypravěčem příběhu je dospívající mladík Chuck Gieg, trávící poslední rok středoškolského studia na školní plachetnici Albatros. Během plavby z Miami přes Karibské moře do Pacifiku tede spolu s dalšími spolužáky poznává nádherné země, ale zároveň se učí disciplíně a získává schopnost čelit nebezpečí. Lodi velí zkušený kapitán Sheldon, jenž často tvrdým způsobem vystavuje nedospělé mladíky vyhroceným situacím, aby je donutil držet pospolu. Když se však Albatros setká se skutečným nebezpečím (kubánští vojáci, pátrající v době karibské krize po uprchlících), je to právě kapitán, kdo své svěřence ochrání. Bílá smršť, která zastihne loď v Pacifiku, je však i nad kapitánovy síly, a vezme si životy čtyř členů výpravy. Teprve u soudu se Sheldonem se ukáže, že se ze třídy mladičkých středoškoláků stala skutečná posádka, schopná podpořit svého kapitána a vzít na sebe kolektivní odpovědnost. - Tvůrci filmu s překvapivě průhlednou přímočarostí ilustrují tezi o nutnosti zdolávat nebezpečí společnými silami. Sám vypravěč příběhu je většinou spíš pozorovatelem událostí než jejich aktivním účastníkem. Postavy několika frustrovaných mladíků jsou exponovány v čitelném psychoanalytickém klíči: hrubián Dean Preston zakrývá agresivitou své komplexy z neschopnosti učit se, syn vlivného otce Frank Beaumont se dlouho marně odpoutává od tatínkovy autority, Gil Martin trpí strachem z výšek po traumatickém zážitku z dětství. Nabytými zkušenostmi z plavby se řeší problémy zúčastněných s čítankovou lehkostí a beze zbytku. Scenárista Todd Robinson vypráví příběh prostřednictvím povrchních symbolů (lodní zvon s nápisem Všichni za jednoho), takže film místy působí nechtěně komicky. Mimo to se snímek potýká s nevyváženou dramatickou stavbou; po vrcholné scéně ztroskotání v bouři následuje dlouhá soudní sekvence, v níž se jen opakovaně potvrzuje výchozí teze. Bílá smršť se tak velmi nezřetelně pohybuje mezi zobrazením skutečných událostí a jejich dramatizací. - Ridley Scott se soustředil především na pečlivou realizaci náročných scén. S mélkostí vlastního příběhu tak paradoxně kontrastuje vynikající sekvence střetnuti lodi s rozběsněným živlem.
Filmový přehled 1996/9