Herec a režisér Jan Kačer se rozhodl „narušit“ nemocnému kolegovi Pavlu Landovskému „odcházení“, k němuž se starý nemocný muž uchýlil do samoty venkovského stavení. Proto inicioval motivační shledání bývalých přátel s cílem alespoň formálně nastudovat pacientovu hru Hodinový hoteliér. K „ozdravnému projektu“ se přidal Vladimír Pucholt, a byl přizván syn dalších zúčastněných, Libuše Šafránkové a Josefa Abrháma, dokumentarista Josef Abrhám (nar. 1977), aby průběh celé akce zaznamenal. Původně soukromý materiál (2011), pořizovaný spontánně, byl posléze s velkými nároky na střih několikrát upraven až do konečné distribuční verze. – Snímek Hoteliér je intimní poctou tvořivé vášni, přátelství, trvalým hodnotám a morální úrovni stárnoucích osobností českého herectví. Základní linie studování divadelního textu je překryta nasazením „restartovat“ kolegu i dalšími způsoby. Živelnému projevu Pavla Landovského „bez servítků“ protiřečí trpělivý, laskavý a noblesní přístup Vladimíra Pucholta. K zanícenému Janu Kačerovi je v opozici starostlivá Libuše Šafránková; jejich názorová konfrontace, jež jde až na dřeň, je jedním z kulminačních bodů dokumentu. Snímek vrcholí čteným „představením“ před spřáteleným publikem. Myšlenka byla naplněna, Lanďák i přes své handicapy viditelně pookřál. - Ojedinělý snímek zaznamenal velmi osobní, duševní i fyzické okamžiky. Z etických důvodů je diskutabilní ne jeho vznik, ale jeho uvedení v kinech. Černobílé předěly v podobě bílých koní ve sněhu působí ovšem v hlubokém tématu příliš povrchně. - Hra Hodinový hoteliér byla poprvé nastudována v roce 1969 v Činoherním klubu režisérem Evaldem Schormem a hráli v ní Oldřich Nový, Miroslav Homola, Jana Břežková a František Husák. Její text letos vyšel v nakladatelství Akropolis ve sborníku Hodinový hoteliér a jiné povídky.
-kk-, Filmový přehled 2013/12