Recenze: Poslední nás zachrání

Vydáno dne 29.01.2016
Vskutku roztomile hravý biják.
Amanda Cartwright, Maxina matka, hrála kdysi ve slasheru s názvem Camp Bloodbath (aka Tábor Masakr). Chtěla se stát pořádnou herečkou, jenže všichni si ji s touto rolí až příliš spojovali. Před třemi lety měly tyhle dvě děsivou autonehodu, z níž se zdravou kůží vyvázla pouze dcera. Ta se nyní nechá přesvědčit, aby se zúčastnila výroční „double feature“ projekce, na které bude promítnut Tábor Masakr a pokračování Tábor Masakr 2. Jenže během promítání zachvátí kino požár. Skutečná potíž však nastává teprve ve chvíli, kdy Max spolu se dvěma kamarády a dvěma kamarádkami projde skrz plátno ne ven z kina, ale do filmu! Tady se setká se všemi postavami, včetně té, jíž ztvárňuje její matka, ale chybět nebude ani maskovaný zabiják s dokonale nabroušenou mačetou!

Ještě štěstí, že jeden z kámošů zná tenhle biják naprosto dokonale, tudíž ví, co se kdy stane a kdy kdo co řekne. To by mohla být výhoda – tedy za předpokladu, že zůstane naživu. Už při první konfrontaci se zabijákem se ale věci řádně zamotají … a prakticky až dokonce se nerozmotají. Největší síla filmu Poslední nás zachrání, který poutavě mísí prvky komediální (až parodické) i hororové (tj. drsnější), tkví v jeho nepředvídatelnosti (neplatí pro úplné finále). Scenáristé si pěkně pohrávají s pravidly žánru – když se to hodí, tak je ctí, jindy – respektive většinou – je zase překrucují. Výsledkem je potom tato velice zábavná podívaná, která potěší nejen příznivce slasherů (originální název zní The Final Girls), ale i filmové fandy obecně.

Chytře jsou využity i některé výrazové prostředky. Jako černobílá při flashbackové scéně nebo třeba zpomalovačky, díky nimž budeme svědky naprosto famózní scény, ve které hořící zabiják vyskakuje z okna. S vizuální stránkou se tvůrci vyřádili, ale kupříkladu některá kouzla s kamerou spíše ruší, než aby zasloužily ocenit. Celkový dojem ponejvíc kazí digitální efekty, které vypadají pomalu stejně otřesně, jako v traileru Lake Placid vs. Anaconda, který uvidíme na začátku DVD. Přitom právě CGI efektům je v bonusové sekci věnován největší prostor!?! On asi byl záměr, aby nebyly úplně precizní, ale otázka zní proč. Jestli si tvůrci mysleli, že tím podtrhnou tu nadsázku a bude větší sranda, tak to se tedy šeredně spletli!

Zato se docela trefili s obsazením, protože většina mužských postav spíše irituje, tudíž vůbec nebude vadit, když je zabiják sejme. U těch ženských to, pravda, trochu zamrzí. Hlavní roli si zahrála Taissa Farmiga, jejíž známější ségra Vera je o jednadvacet roků starší. Právě postava Max si určitě nejsnadněji získá divácké sympatie. I proto, že její představitelka nepřehrává. Ačkoliv pak je tu ještě její matka v podání Malin Akerman, která pořád vypadá výborně a navíc i zatancuje. Bohužel, žádná z postav není natolik inteligentní, aby všemu zabránila tím, že při onom flashbacku Billyho Murphyho buď před šikanou zachrání, nebo po šikaně zabije, aby se z něj potom v dospělosti nestalo takové monstrum.

Poslední nás zachrání
je film, který s největší pravděpodobností budete chtít vidět vícekrát, přestože samotný nápad není vyloženě originální (viz například Poslední akční hrdina). Ale v tomto případě prostě postačí si jen sednout, relaxovat a nechat se bavit. Tenhle počin je až na některé zmíněné výtky velice dobře natočený (ačkoliv některé scény by si bývaly zasloužily zůstat ve finálním sestřihu v plném rozsahu) a v podstatě i správě ujetý. Tudíž vlastně nepřekvapí, že jej režíroval právě Todd Strauss-Schulson, s jehož prací jsme se kdysi seznámili třeba prostřednictvím tohoto videaMichelle Rodriguez, zmíněného v tomto článku. Jeho zatím nejnovější biják s názvem Poslední nás zachrání navíc trefně ukazuje, že někdy může být holt složitější rozpoznat rozdíl mezi filmem a realitou. Zkuste o tom přemýšlet …

Malý svět

Malý svět

Malý svět