Recenze: (The) Avengers

Vydáno dne 16.05.2012
Pro mnohé asi vůbec nejočekávanější film tohoto roku právě brázdí světová kina. A vede si podle očekávání, tedy naprosto fenomenálně.
V útrobách jednoho ze sídel organizace S.H.I.E.L.D. zrovna provádí vědec Erik Selvig pod dohledem Nicka Furyho (Samuel L. Jackson) a agenta-lukostřelce Hawkeye experimenty s neznámým artefaktem zvaným Tesserakt. Nedopatřením však způsobí, že se na Zemi dostane Loki, brat Boha Thora, vládce království Asgard. Má jediný cíl – ovládnout naši planetu a podrobit si všechny lidi. Pomoci mu v tom má armáda stvůr, kterou sem hodlá dostat právě pomocí Tesseraktu. Dokáže takovéto síle vůbec někdo vzdorovat? Nick Fury ví, že ano. Proto chce dát dohromady tým šestice hrdinů, který by tvořili vždy přesný Clint Barton/Hawkey (Jeremy Renner), občas extrémně rozzuřený Bruce Banner alias Hulk (Mark Ruffalo), nedávno rozmrazený a stále se ještě rozkoukávající Steve Rogers alias Captain America (Chris Evans), silný Thor (Chris Hemsworth), mrštná Natasha Romanoff alias Black Widow (Scarlett Johansson), a samozřejmě také génius, miliardář, playboy, filantrop Tony Stark, známý též jako Iron Man (Robert Downey Jr.). Ale dokážou všichni zkrotit svá ega a semknout se v boji proti odhodlanému nepříteli? Ano, dokážou. Jenže chvíli to potrvá …

Čtyři z šesti těchto superhrdinů už se objevili minimálně v jednom samostatném filmu. Nejprve to byl Hulk v tomto neskutečně nezáživném experimentu. Proč experimentu? Protože ho režíroval Ang Lee, což je sice schopný režisér, ale jakožto Číňan, resp. Tchaj-wanec asi americké komiksy nikdy nehltal, a patrně proto nedokázal k celému projektu zvolit ten správný přístup. V hlavní roli vědce Bruce Bannera, který se díky nehodě v laboratoři mění ve vzteklé zuřivé monstrum, se představil Eric Bana, což byla jedna z mála věcí, které se povedly, protože jako jediný ze všech obsazených (bohužel tentokrát včetně Jennifer Connelly) podal solidní výkon.

V roce 2008 už k Hulkově dobrodružství nepasoval přídavek neskutečný, ale neuvěřitelný. Bohužel znovu spíše v negativním slova smyslu. Akce byla sice o dost záživnější, ale s obsazením hlavního hrdiny to tentokrát tvůrci příliš nevychytali, protože Edward Norton může být všechno možné, jen ne komiksový superhrdina. V The Avengers si tedy tuto postavu zahrál Mark Ruffalo, a naštěstí to byla asi ta nejsprávnější volba, protože jeho Bruce Banner je v podstatě klidný a ochotný člověk, který rozhodně nepůsobí dojmem, že by se z něho mohlo stát něco monstrózního. O to větší efekt pak mají ty dvě scény, ve kterých se z něho Hulk stává.

Ve stejném roce se na plátnech kin objevil další marvelovský superhrdina – Iron Man. Ten přinesl skvělého Roberta Downey Jr. v hlavní roli, skvělé efekty a vlastně i celkové zpracování, které muselo potěšit jak příznivce komiksové předlohy, tak i ty, kteří zbožňují hollywoodské blockbustery. Po tomto filmu přišla o poznání slabší dvojka, která jedničku překonává pouze v jediném – záporák Ivan Vanko v podání Mickeyho Rourkea působí mnohem nebezpečněji a hrozivěji než Obadiah Stane Jeffa Bridgese.

V tomto dílu jsme také měli možnost seznámit se s agentkou Natashou Romanoff. Tu hraje v The Avengers znovu Scarlett Johansson, což je herečka, kterou zrovna nemusím. Proto jsem tak trochu doufal, že v první scéně, kdy ji uvidíme mučenou ruskými gangstery, dojde k překvapení a bude odpravena. Bohužel se nic takového nestane a hlavní ženská role patří nadále právě jí. Na úkor sympatické (a také schopné) agentky Hillové (Cobie Smulders). A pak je tu samozřejmě ještě Pepper Pottsová s tváří Gwyneth Paltrow, o které se dá říci, že v The Avengers nehraje její role vůbec žádnou roli. Je to srozumitelné? Pokud ano, je to fajn. A pokud ne, tak by se jinými slovy dalo říci, že by bylo asi nejlepší, kdyby to i v jejím případě scenárista a režisér Joss Whedon vyřešil stejně jako v případě Jane Fosterové (Natalie Portman), která se objeví pouze v jedné scéně na displeji, doplněné doprovodným komentářem.

No, a loni měl premiéru Thor. Ten kdysi se svým luxusním kladivem rád bojoval, ale pak díky vyhnanství na Zemi, kam ho za trest poslal jeho otec král Odin (Anthony Hopkins), a následném setkání s Erikem Selvigem (Stellan Skarsgård), Jane Fosterovou a Darcy Lewisovou (Kat Dennings) poznal, že to není správné. Teď se ale zachtělo válčit Lokimu (Tom Hiddleston), který je natolik posedlý touhou po vlastním trůnu a po vládnutí, že mu v tom nezabrání ani příbuzenské, vlastně spíše kamarádské vztahy. Je třeba dodat, že v tomto filmu má maličké, v podstatě bezvýznamné cameo i Hawkeye. A protože ostatní jsou natolik silné „osobnosti“ (a navíc výborní herci), museli být pro Jeremyho Rennera The Avengers opravdu velkou výzvou, a přestože se evidentně snažil, aby ho diváci přijali, stejně tak trochu připomíná páté kolo u vozu. A to i přesto (nebo možná právě proto), že tato postava projde největším vývojem. A aby byl výčet hrdinů kompletní, minulý rok jsme se seznámili i s „dětinštějším“ Captainem Amerikou, jehož štít se v The Avengers konečně ukazuje býti jako poměrně cool věcičkou.

Film The Avengers tedy režíroval Joss Whedon, což bylo možná pro někoho překvapivé rozhodnutí, vzhledem k tomu, že není až tolik známý, a tudíž v jeho režijní filmografii nenajdeme žádný velkofilm ani kasovní trhák. Úspěchy slavil především na poli seriálovém, přičemž z toho s názvem FireFly vycházel jeho celovečerní debut Serenity, který mě osobně vůbec ničím neoslovil, neboť mi přišel poněkud zmatečný. A to patří sci-fi mezi moje tři nejoblíbenější žánry. A nemyslím si, že by za to mohla pouze moje neznalost tohoto seriálu. Určitě bylo ale správné rozhodnutí nechat režírovat jiného tvůrce, než někoho ze čtveřice Louis Leterrier, Joe Johnston, Kenneth Brannagh, Jon Favreau, kteří by mohli upřednostňovat „své“ superhrdiny. Přestože poslední zmíněný se na vzniku The Avengers podílel jako jeden z vedoucích výroby, nemyslím si, že by z této pozice nějak výrazně mluvil Whedonovi do psaní scénáře. Na druhou stranu můžeme říci, že Iron Manovi zásluhy jsou ve finále asi skutečně největší. To je však zřejmě jen proto, že žádný jiný superhrdina nedokáže to, co jeho supercool železné brnění, tedy perfektně létat.

Když bylo někdy v roce 2008 oznámeno, že se The Avengers budou skutečně natáčet, byl to právě Joss Whedon, kdo se studiu ozval s enormním zájmem usednout na režisérskou židli. Sám je velkým komiksovým fandou a je znát, že mnohé z marvelovského universa má v malíku. Navíc vychází i z ostatních (uvedených) jednotlivých filmů o těchto „mstitelích“, a to jak z dějového, tak z filmařského hlediska, takže pokud jste je už viděli, a tím pádem je dobře znáte, budete si moci The Avengers maximálně vychutnat. A pokud jste je snad náhodou, zřejmě nějakým nepopatřením, ještě neviděli, a na The Avengers se přesto chystáte, nemělo by to být zase až tak velkou překážkou. I proto, že vás tento velkofilm jistojistě přinutí „doplnit si vzdělání“ a zhlédnout i předchozí spektákly o těchto postavách.

Možná, že klíčem k úspěchu (nikoliv pouze finančnímu) ambiciózních hollywoodských blockbusterů by mohlo být to, že by se jednalo o ryze autorská díla. Neboli režisér by byl zároveň i scenáristou (a naopak :-) ). Většinou je to totiž tak, že když se něco nepodaří, vinu nese především režisér, přestože chyba už třeba vězela v samotném scénáři. Takhle by byla případná kritika oprávněná. Ale spíše nám jde o to, že tvůrce musí mít v takovémto případě dlouho dopředu naprosto jasnou představu o celém projektu, o všech scénách, nebo možná dokonce i o všech záběrech. A přesně tohle je případ The Avengers, které režisér ukormidloval bez problémů. Herci hrají tak, že uvěříte, že by postavy, které ztvárňují, mohli být klidně reálné. Visuální efekty jsou na špičkové úrovni a akční scény jsou velkolepé, zábavné a krásně přehledné. Snad jen s výjimkou úvodní automobilové honičky, která je typicky zbytečně rozstříhaná.

Ve své recenzi na Transformers 3 jsem napsal, že: „Zato právě finální řežba dosyta nakrmí všechny příznivce velkolepé, spektakulární akce. Právě ona dost vylepšila celkové hodnocení. Troufám si tvrdit, že nic podobného v takovém rozsahu ve filmu dlouho neuvidíme. Skoro bych řekl, že takto výživnou akční scénu může překonat jen závěr případného čtvrtého dílu transformerské série.“ Čtvrtý díl se sice už plánuje, ale na výživnější akční scénu není třeba čekat až do jeho premiéry. Stačí jít do kina na The Avengers, protože závěrečná (přibližně půlhodinová) řežba s Lokiho armádou zatím poslední souboj Autobotů a Deceptikonů překonává. Možná, že si na ni při sledování filmu také vzpomenete, a možná, že si také uvědomíte, jak jednoduchá a tak trochu bezduchá záležitost oproti The Avengers Transformeři jsou.

The Avengers nejsou úplně dokonalý produkt, ale určitě splňují, co slibovali. Ono by se dalo dlouho polemizovat nad tím, co všechno by vlastně měl obsahovat komiksový spektákl. V první řadě by to asi měl být kvalitní, nejlépe originální nebo alespoň originálně natočený příběh (což u The Avengers tak docela neplatí). Určitě by neměly chybět zajímavé postavy a stylové visuální efekty (což platí). Měly by tam být vtipné scény (u The Avengers jich mohlo být více). A samozřejmě by se neobešel bez úchvatných akčních scén (což platí z větší části). Protože třeba souboje Iron Man vs. Thor či Hulk vs. Thor či Iron Man vs. Thor (ten Thor se opravdu zase hodně pere) vs. Captain America jsou sice epické, ale určitě mohly být epičtější, kdyby byly delší. Naopak Black Widow vs. Hawkeye mohl být klidně ještě kratší, protože je stejně jasné, kdo musí vyhrát. Osobně mě velmi potěšilo, že Iron Man a Thor mají dost prostoru (byť se druhý zmíněný objevuje až po relativně dlouhé době), protože se jedná o moje vůbec nejoblíbenější komiksové postavy, stejně tak jako Samuel L. Jackson patří k mým nejoblíbenějším hercům, takže je velmi dobré, že tentokrát nemá pouze cameo, jelikož po všech těch epizodních vystoupeních si větší, a lépe využitý prostor, rozhodně zaslouží. Uvidíme, jestli se po fenomenálním úspěchu tohoto filmu konečně vytasí DC Comics, resp. Warner Bros. s Justice League, kde tvoří tým superhrdinů mimo jiné Superman, Batman, Green Lantern či Wonder Woman. Troufám si však tvrdit, i vzhledem k tomu, že Marvel na filmy podle svých komiksů dohlíží, to zřejmě nebude taková pecka jako The Avengers. Ti, obecně vzato, patří k těm filmům, které se musí vidět na velkém plátně. Nejlépe v kině IMAX, kde je tento extrovní film promítán ve 3D v originálním znění s českými titulky.

Candace Lifson

Lifson Candace

Pawel Wodziňski