Recenze: Tacho

Vydáno dne 03.12.2010
Krajem se rozléhá motorů řev, kupředu letí česká krev, muzika burácí. To vše a ještě něco navíc v novém filmu Daniela a Mirjam Landových.

tachoZávodník rallye Alex se na úvod nepěkně vyseká. Jeho spolujezdec pak docela logicky odmítne znovu s ním nasednout do závodního auťáku. Jenže velký mezinárodní závod v Nitře už je za dveřmi. Alex chce jet i přesto, že není způsobilý závodit, což také zamlčí svému svéráznému manažerovi. Později se seznámí s Lucií, která sice se závoděním nemá žádné zkušenosti, ale Alex si ji přesto vybere jako svou spolujezdkyni. Spolu pak mají jediný cíl - vyhrát tento mezinárodní závod. Proti sobě ale nemají zrovna „snadné" soupeře. Jsou tam dva nevyzpytatelní Angličané, kteří dělají jinak samé podivné věci. Dalším soupeřem je slovenský mafián, který má evidentně rád zvířátka. A na startu bude také slavný německý šampion v rallye Weber, kterého Alex ještě nikdy neporazil. Jak asi závod s takovými soupeři dopadne? Kdo asi prohraje a kdo vyhraje?

tacho INejvětší prohrou tohoto českého filmu je situování děje na Slovensko a obsazení mnoha slovenských herců. Pokud si tvůrci mysleli, že když bude závod probíhat u našich východních sousedů, že bude působit ještě mezinárodněji, tak to se šeredně spletli. Jako bychom u nás neměli prestižních mezinárodních rallyových závodů, kvalitních herců, nebo mafiánů také dost! Zvláště absence zkušenějších herců je na filmu hodně znát, protože Rudolf Hrušínský na všechno sám nestačí. Sám Daniel Landa v hlavní roli podává určitě zajímavý výkon, který je ale nesporně ovlivněný tím, že hraje téměř sám sebe. V několika momentech sice jeho herecký projev působí docela matně, ale zato na hudbě k filmu se evidentně pěkně vyřádil.

tacho VIIIJeho rukopis je na soundtracku velmi znát, takže pokud Landovy písničky s oblibou posloucháte, pak se vám hudební doprovod filmu Tacho bude rozhodně líbit. Všechno je navíc korunováno závěrečnou písní s nenapodobitelně originálním textem, který by sotva zvládl napsat někdo jiný než on. Daniel Landa coby hudebník tedy určitě ani tentokrát nezklamal, protože se dalo čekat, že hudba bude patřit k největším přednostem filmu. Tady tedy tvůrci vyhráli.

tacho IVNaopak velkým omylem, a tedy další prohrou, je dabing (navíc velmi nepovedený) Alexova manažera, kterého hraje George Nicolas. Všem nám je jasné, že toto není české jméno. Tak proč ho dabovat? Určitě by bylo bývalo lepší nechat tohoto „herce" mluvit česky samotného. Sice se říká, že čeština patří k nejtěžším světovým jazykům, ale takový Danny Trejotéto známé reklamě ukázal, že naučit se jen několik replik zas tak složité být nemusí. To, že dabing v mnoha situacích nesedí, je vidět až příliš nápadně, čili se jedná o velmi rušivý element.

tacho IINa filmu ledacos zachraňuje vynikající střih, čili opět výhra. Střihač Filip Issa díky Tachu dostal šanci skutečně ukázat, co umí, protože třeba v případě jím stříhané filmové básně Máj určitě tolik možností neměl. Ale to bylo samozřejmě dáno i naprosto odlišným žánrem. Nicméně nominace na Českého lva za nejlepší střih by měla být pro film Tacho naprosto jasnou záležitostí. Protože zvláště rallyový závod nepostrádá úžasnou dynamiku. Troufám si tvrdit, že ze současných českých střihačů by ho takto precisně dokázal sestříhat málokdo. Vůbec podobný závod je v českých kruzích věcí dosti neobvyklou. Vždyť známější je prakticky jen v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje.

tacho IIIKdyž se řekne Daniel Landa, asi vůbec nikdo si nespojí jeho jméno jako první v souvislosti s filmem. Spolu se svou manželkou Mirjam ale přesto vymysleli zajímavý, byť místy překombinovaný a až absurdní příběh. Některé situace jsou opravdu, mírně řečeno, hodně neobvyklé a pochybné, a nejen příznivci motosportu by asi snesli více záběrů z rallye, ale jinak je scénář plný několika ohromně, ba až neuvěřitelně vtipných hlášek, že se velmi pravděpodobně budete doslova řáchat smíchy. Proto tu žádnou nebudu citovat, aby o vás o ně nepřipravil, a vy jste si je tak mohli v kině pěkně vychutnat. Co se týče samotného závěru filmu, tak ten je poměrně předvídatelný, za což se ve velké míře paradoxně zasloužila také právě střihová skladba. Přesto je právě finále to, co si bezpochyby budete z filmu nejdéle pamatovat. Čili i tady můžeme mluvit o těsném vítězství.

Tacho je víceméně fanouškovský film, který i tímto vnáší do řad současných českých filmů nový, svěží vítr. Ale zároveň v tomto případě také platí, že nemusí pršet, stačí, když kape. Více podobných filmů totiž určitě není potřeba. Nebýt několika totálně nepodstatných momentů, na které během sledování filmu jistojistě přijdete sami, bylo by hodnocení třeba ještě o něco kladnější. Pokud znáte předchozí tvorbu Dana Landy, tak jistě tušíte, co zhruba od filmu očekávat. Asi je vám jasné, že bude docela odlišný od ostatních. V takovém případě je to cenný bod pro vás, protože vám tak tento film bude určitě připadat lepší.