Recenze: Bobule

Vydáno dne 28.03.2008
Jméno Tomáše Bařiny bylo donedávna spjato jen s reklamami, a to hlavně se slavným Bóbikem. Svůj celovečerní debut Bobule zasadil do moravských vinic a hlavní postava vychází ze známého podvodníčka a recesisty Lukáše Kohouta, který za vládní peníze projezdil půlku světa.

bob2Bobule, jak už název napovídá, mají co do činění s vínem (a ženami). Flákač Honza (Kryštof Hádek) společně se svým kamarádem Jirkou (Lukáš Langmajer) vymýšlí, jak pomocí drobných podvodů dojít co nejsnadněji k penězům. Když jim ale přijde na stopu policie, musí se někam zašít, než nebezpeční pomine. Jako ideální „zašívárna“ se zdá být vinice Honzova dědečka (Lubomír Lipský). Honza tedy pronikne na půdu Parlamentu, použije ministerský fax a dědeček má zajištěnou čtrnáctidenní dovolenou v Argentině. Mezitím mohou najít pro vinici zajímavého kupce a tajně ji zpeněžit.

Jenže zatímco si kluci plánovali, jak si užijí volna, vína a sladkého nic nedělání, musí se pěkně otáčet. Se vším jim naštěstí pomáhá milá sousedka Klárka (Tereza Voříšková) a její otec Michalica (Václav Postránecký). Jak už to bývá, Honza se do Klárky ihned zamiluje a během těch čtrnácti dní se nejenže polepší, ale v kraji, kde vyrostl, se mu natolik zalíbí, že z prodeje sejde. Jen ta policie ho pronásleduje až sem a je neodbytná…

bob3Bobule, takový Dobrý ročník počesku, nejsou nijak myšlenkově hluboký snímek, přestože trailer slibuje opravdu mnoho. Dokáží si ale diváka získat svou bezprostředností, pohodou, která dýchá z každého záběru, hláškami a jemným nevtíravým humorem. Ten ale někdy dostává pořádně zabrat ve chvílích, kdy je nahrazen vtipem přímočarým a samoúčelným. Naštěstí to ale není tak často a „kameňákovské“ inklinace se nemusíme obávat. Přesto postava souseda vinaře-chemika v podání Miroslava Táborského spíš irituje, než pobaví a duo (či dvě) tupých policistů je tradiční Achillovou patou českých filmů (i když odkaz na internetové video dopraváků hrajících ping pong je opravdu vtipný).

Bařina na podnose odhalil opravdu pohodovou, sympatickou letní romanci, plnou slunných krásných záběrů na moravskou krajinu, příjemných herců a mnohem silnější druhou polovinou. Napoprvé šťastná volba, diváci se konečně po množství nevydařených českých pseudokomedií nemusí při sledováním propadat pod zem a cítit se trapně.

(Autor: Hana Rojková)