Recenze: Rescue Dawn

Vydáno dne 13.01.2008
Vietnam je jedním z největších vojenských přešlapů v historii Spojených států Amerických (v době Iráku těžko hádat, který konflikt si zaslouží první místo). Jeden by skoro řekl, že v rámci filmové podívané jde o vyčerpaný žánr, ale jak dokázal nedávno Ridley Scott Americkým gangsterem, dá se vzít klasické téma, dá se natočit klasicky a přesto to nemusí být nuda...

rd1Letec Dieter Dengler (Christian Bale) měl smůlu. Vydal se na první velkou leteckou akci a hned skončil ve spárech vietkongu. Človek by si možná držel stupeň optimismu, ale to by nesměl mít jako ubytovnu vězení, kde si to jiní kroutí již dva roky a za tu dobu se vrcholem potravního řetězce stala rýže (podle čehož pánové také vypadají). A protože Dieter je zatím ještě plný optimismu, rozhodne se, že z pekelného chřtánu vezme roha. Jen je třeba vymyslet kdy, jak, s kým a jakým způsobem přežít ve zrádné džungli, která tábor obklopuje.

rd2Režisér Werner Herzog byl vždycky tak trochu pro náročnější diváky. O to zajímavěji zněl jeho ohlášený vstup na pole vyždímaného žánru vietnamské války. Herzog se v rámci zpřístupnění diváckému pohledu přiklání k podstatně klasičtějšímu způsobu vyprávění, přesto je po celou dobu jasná pachuť toho, že snímek netočil někdo s trochu jiným oken, než kterým podobné konflikty ukazují hollywoodští ambiciózní režiséři. Herzog je méně podbízivý, nesnaží se bazírovat na citovém vydírání, namísto toho nechává příběh plynout po svém a zůstává především pozorovatelem, který fascinovaně (a současně s úctou) sleduje utrpení, které si zajatci vytrpěli.

rd3Ve vyprávění je Herzog hodně subtilní (jak ostatně naznačuje již úvodní útok na vesnice). Zvěrstva nejsou zaznamenávána s důrazem na osobní prožitek, jak by nám podobné téma do sítnic vpálil třeba Paul Greengreas. Herzog je poetičtější, jeho cílem je vykreslení zoufalé situace a i okamžiky naděje podává natolik decentně, že z nich vlastně cítíme jen tíživost a utrpení. Herzog nezapře dokumentární jádro celého projektu (o tom samém již kdysi jeden dokument natočil), přesto je jeho počin výhradně filmový. Dramatickým obloukem i vývojem postav. To, co ho blíží klasickým dokumentům, jsou fragmenty typu „sundávání pijavic“, které jsou vloženy jen nárazově a působí značně syrově a úderně. Podobné chvilky dokreslují plastičnost tábora i džungle a vždy slouží ději.

rd4 Lidí, co uvízli na nepřátelské straně, bylo mnoho, na Rescue Dawn je nicméně zajímavá Dieterova tvrdohlavost. Není to neohrožený hrdina, který by s mačetou v ruce vběhl do tábora a povraždil všechny protivníky, současně je však člověkem, který se odmítá stát trpitelem. A že je ve svém odhodlání nezlomný ještě neznamená, že je nezranitelný. Je prostě člověkem z masa a kostí.

Nelze nezmínit vynikající herecké obsazení, především pak hlavní herecký trojlístek, který kvůli natáčení shodil mnoho kil. Upozorňovat na to, že je Christian Bale výborný herec, je nošením dříví do lesa. Jeremy Davies hraje svého obvyklého roztěkaného magora, ale v prostředí zajateckého tábora, v kterém již žije několik let, to přeci jen působí lépe, než kdy jindy. A Steve Zahn? Ten se po mnoha rolích naprostých idiotů odhodlal k dramatické póze a vystřihl ji s takovou parádou, až jsem se skoro zastyděl, že jsem ho tak podcenil. Snad ve vodách vážných filmů zůstane. Rozhodně mu to tam jde líp, než v komediálních taškařicích.

Rescue Dawn je velmi intenzivní prožitek vietnamského pekla. Je to snímek kvalitami plně srovnatelný s klasikami typu Četa a Lovec jelenů. Je důkazem toho, že čisté válečné drama ještě není mrtvý žánr, který by skomíral pod tíhou oscarových ambicí. Tohle je filmařina v čisté krystalické podobě, která se řadí k tomu nejlepšímu, co v žánru vzniklo.

(Autor: Tomáš Chvála)

Rajské místo (Paradistorg)

Rajské místo